Gå til innhold

Dere som må forholde dere til "politi" (ref mammapoliti)

Anbefalte innlegg

Hvordan takle dette? Har ei bekjent som skal passe på alle andre. 

"Tenkte du ville vite at datteren din henger på kiwi". Og så? De kjøper seg noe, henger der 10-15 min, og går videre (jeg kjenner butikkeieren og hun sier dette stemmer). 

"Ville bare si ifra at sønnen din kastet snøball på sønnen min på skolen i dag" (ja, jeg snakket med læreren som fortalte at min sønn ble kastet på, og reagerte med å ta hevn). Ikke ok, men likevel. 

"Min datter sier at sønnen din kalte venninnen hennes for en sutrejente"

Jeg er så lei! Folk som tror de er gatas politi. Gjerne de som ikke ser egne barns feil. Datteren hennes er en mobber(kjent sak på skolen da vi bor på et lite sted). Men hennes jobb er å pirke på alle andre? Er så lei!

Anonymkode: f08ee...fca

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvordan takle dette? Har ei bekjent som skal passe på alle andre. 

"Tenkte du ville vite at datteren din henger på kiwi". Og så? De kjøper seg noe, henger der 10-15 min, og går videre (jeg kjenner butikkeieren og hun sier dette stemmer). 

"Ville bare si ifra at sønnen din kastet snøball på sønnen min på skolen i dag" (ja, jeg snakket med læreren som fortalte at min sønn ble kastet på, og reagerte med å ta hevn). Ikke ok, men likevel. 

"Min datter sier at sønnen din kalte venninnen hennes for en sutrejente"

Jeg er så lei! Folk som tror de er gatas politi. Gjerne de som ikke ser egne barns feil. Datteren hennes er en mobber(kjent sak på skolen da vi bor på et lite sted). Men hennes jobb er å pirke på alle andre? Er så lei!

Oi oi oi… dette er ikke bra. For ei mor!! Håper noen setter henne på plass eller at hun selv får ei saftig klage på sitt barn så hun våkner litt. Hun er nok ei usikker mor som føler hun ikke er god nok. Derfor gjør hun dette slik at de andre mødrene også skal føle at de ikke er god nok. Jeg har snart voksne barn og har selv erfart mammapolitiet. Dette er klassisk når barna er opp til 12 år, etter den alderen forsvinner de gradvis, for i den alderen skjønner de at ting ikke er bare bare 

Anonymkode: 56b98...ff3

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Oi oi oi… dette er ikke bra. For ei mor!! Håper noen setter henne på plass eller at hun selv får ei saftig klage på sitt barn så hun våkner litt. Hun er nok ei usikker mor som føler hun ikke er god nok. Derfor gjør hun dette slik at de andre mødrene også skal føle at de ikke er god nok. Jeg har snart voksne barn og har selv erfart mammapolitiet. Dette er klassisk når barna er opp til 12 år, etter den alderen forsvinner de gradvis, for i den alderen skjønner de at ting ikke er bare bare 

Nei det et ikke bra. Hun er nok ikke usikker, hun er mer sånn at hun tror hun er bedre enn alle andre. Hun er med på alt av dugnader, vakt på diskoteket, kiosk hver helg på fotballen osv. Hun løper beina av seg for å være overalt og være synlig. Rakker ned på de som ikke bidrar like mye. Eller ja, kanskje det er nettopp det hun er. Usikker. Og overkompenserer. 

Håper det gir seg jo eldre barna blir ja. Blir utmattet. Vurderer å blokkere henne, men da går vi glipp av info fra fotballen og det vil jeg ikke. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Nei det et ikke bra. Hun er nok ikke usikker, hun er mer sånn at hun tror hun er bedre enn alle andre. Hun er med på alt av dugnader, vakt på diskoteket, kiosk hver helg på fotballen osv. Hun løper beina av seg for å være overalt og være synlig. Rakker ned på de som ikke bidrar like mye. Eller ja, kanskje det er nettopp det hun er. Usikker. Og overkompenserer. 

Håper det gir seg jo eldre barna blir ja. Blir utmattet. Vurderer å blokkere henne, men da går vi glipp av info fra fotballen og det vil jeg ikke. 

Jeg tror ikke hun er hverken usikker eller ønsker å være synlig. Hun er nok heller en genuint engasjert mor som ønsker åpenhet og at alle skal ha det bra. Jeg tror grunnen til at du reagerer er at du merker at du ikke strekker til i forhold. 

Anonymkode: ec5d4...4b3

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Jeg tror ikke hun er hverken usikker eller ønsker å være synlig. Hun er nok heller en genuint engasjert mor som ønsker åpenhet og at alle skal ha det bra. Jeg tror grunnen til at du reagerer er at du merker at du ikke strekker til i forhold. 

Hadde det vært åpenhet hun ønsket, da hadde hun ikke sagt: «din gutt kastet snøball på gutten min». Hun hadde heller sagt: «guttene våre kastet snøball på hverandre i dag. Fikk med meg at gutten min startet. Håper du likevel kan ta en prat med gutten din om snøballkasting». 

Hi, dette er et klassisk bygdetroll. Den enkleste måten jeg forholder meg til de på, er å nikke og smile tilbake. «Just smile and wave, boys. Smile and wave!»

Anonymkode: 26e45...17f

Annonse

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Hadde det vært åpenhet hun ønsket, da hadde hun ikke sagt: «din gutt kastet snøball på gutten min». Hun hadde heller sagt: «guttene våre kastet snøball på hverandre i dag. Fikk med meg at gutten min startet. Håper du likevel kan ta en prat med gutten din om snøballkasting». 

Hi, dette er et klassisk bygdetroll. Den enkleste måten jeg forholder meg til de på, er å nikke og smile tilbake. «Just smile and wave, boys. Smile and wave!»

Hun viste vel ikke at hennes gutt hadde begynt. Jeg tipper hun var like sikker på at hennes sønn var offeret som hi er med sin, men om man ofte blir konfrontert med ugreie ting ungene gjør er det sannsynlig vis noe i det.

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Dette bildet viser det veldig fint, barna lærer hjemme...

Screenshot_20241123_165513_Google.jpg

Anonymkode: 32b74...117

Her har en mor tatt opp problemer direkte med hi. Det er ikke noe som tyder på at hun har fått gutten til å oppføre seg dårlig. Er det eventuelt hi som er moren på bildet over tenker du?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Her har en mor tatt opp problemer direkte med hi. Det er ikke noe som tyder på at hun har fått gutten til å oppføre seg dårlig. Er det eventuelt hi som er moren på bildet over tenker du?

Nei.

Hi forteller at denne mammaen kritiserer alt og alle, ser alle andre sine feil og er snar med å påpeke det også. En må regne med at dette er noe som til stadighet blir tatt opp ved middagsbordet hjemme, og barna hennes er opplært til at de er bedre enn alle andre, og kan kritisere alle andre.

Så barnet hennes er en mobber, noe hi også forteller. Barnet mobber og er ikke et snilt barn, det kommer gjerne fra et sted...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, bygdetroll. Og de over her følte seg truffet siden de angriper meg uten å ha mer info enn det jeg skriver 🤦‍♀️

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Nei.

Hi forteller at denne mammaen kritiserer alt og alle, ser alle andre sine feil og er snar med å påpeke det også. En må regne med at dette er noe som til stadighet blir tatt opp ved middagsbordet hjemme, og barna hennes er opplært til at de er bedre enn alle andre, og kan kritisere alle andre.

Så barnet hennes er en mobber, noe hi også forteller. Barnet mobber og er ikke et snilt barn, det kommer gjerne fra et sted...

Det er mye i det du sier her. 

Annonse

Pipa vil få en annen tone den dagen de barna blir tenåringer. Mine barn var snille, rolig, forsiktig, glade, flinke på skole og  idrett og de «perfekte barna» aldri blitt mobbet eller mobbet selv. Masse venner og alt vel. Så startet ungdomsskolen, da ble mitt yngste barn mobbet og stengt ute. Utviklet skolevegring og vi sto i en helvetes kamp. Det endte også med eksperimentering av rusmidler som vi fikk stoppet. Man skal aldri kaste stein i glasshus, for før en vet ordet av det er det sitt eget barn som sliter. 
Jeg jobber med barn, og ser stadig foreldre klage over andres barn og peker stadig på barn som de mener er «slemme» mens vi som har alle disse barna ser at det er de foreldrene som peker mest som har de barna som mobber mest, fyrer oppunder og takler dårlig irettesettelse- løper hjem og forteller en annen versjon hjemme. 

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

🤣🤣🤣🤣🤣

Anonymkode: 8a43c...649

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Pipa vil få en annen tone den dagen de barna blir tenåringer. Mine barn var snille, rolig, forsiktig, glade, flinke på skole og  idrett og de «perfekte barna» aldri blitt mobbet eller mobbet selv. Masse venner og alt vel. Så startet ungdomsskolen, da ble mitt yngste barn mobbet og stengt ute. Utviklet skolevegring og vi sto i en helvetes kamp. Det endte også med eksperimentering av rusmidler som vi fikk stoppet. Man skal aldri kaste stein i glasshus, for før en vet ordet av det er det sitt eget barn som sliter. 
Jeg jobber med barn, og ser stadig foreldre klage over andres barn og peker stadig på barn som de mener er «slemme» mens vi som har alle disse barna ser at det er de foreldrene som peker mest som har de barna som mobber mest, fyrer oppunder og takler dårlig irettesettelse- løper hjem og forteller en annen versjon hjemme. 

Dette har vi vært borti også (heldivis fra en viss distanse). Her var det en familie med en merkelig dynamikk. Far var en dørmatte og mor og datter var veldig dominante. Datter hadde tydeligvis vokst opp med å få det slik hun ville. Da hun begynte på skolen ble det et sjokk. Fikk hun ikke bestemme leken kom hun hjem å fortalte at hun var utestengt. Var leken allerede etablert, og hun ikke fikk endre den til det hun ville fortalte hun det samme. Fikk hun bestemme leken skulle hun alltid være dronning/prinsesse  osv sammen med én utvalgt og de andre undersotter som hun kommanderte rundt, gjerne delvis ydmykende. Når de ikke ville dette fortalte hun igjen at de andre var slemme. På fritiden inviterte de et barn med hjem og leken gikk der på at barne kommanderte dette barnet rundt. Det som gjorde det ekstra utrygt for de besøkende var at mor fikk med seg alt dette og bifalt det. Tilslutt ville ingen være med hjem og mor tok opp med skolen at datteren var utestengt. 

Skolen så jo hvordan barnet var og prøvde å hjelpe det å få sunne relasjoner, men lykkes ikke med det da de ble motarbeidet av mor som hele tiden pekte på alt og annet. Så vidt jeg vet klare ikke denne jenten som nå er tenåring å holde på en relasjon.  Hun dominerer og isolerer venner til de tilslutt blir kvelt og rømmer. 

Mor som HI snakker om har nok en tro på at hennes barn ikke gjør noe galt og sluker deres historier rå. Hun er nok derfor litt ekstra var på hva andre gjør fordi "alle andre" er problemet. Om barna aldri korrigeres på dette av andre kan det slå kraftig tilbake på HI når barna kommer i tenårene og blir unge voksne. Har de lært å gjøre som de vil og lyve seg ut av det, vil denne moren få vite veldig sent hva de driver med om de gjør noe de ikke burde og ha mindre sjanser for å korrigere dette enn om det tas tidligere. Da kan dette bli unge voksne med en ufyselig eller destruktiv adferd. 

Jeg ønsker at andre foreldre skal fortelle meg om de ser at barna mine gjør noe de ikke burde. Om de plutselig skulle begynne  å henge på senteret, er det greit å få beskjed da vi ikke ønsker det her. Men de har jo lov til å handle og å treffe venner fra andre skoler der før de sammen går videre andre plasser. Det er jo ingen verdi for meg om noen fortalte meg at et av barna mine var på senteret. Hadde vedkommende sett dem henge der over tid er det noe annet å gi beskjed. Her er nok listen til denne moren alt for lav om hva hun gir beskjed om og da blir det bare støy og ikke til hjelp. Om hun senere skulle gi beskjed om noe som var verd å lytte til, er det jo lett for at ingen som gjør det. 

Det at mor er med på alt av aktiviteter, tror jeg ikke har noe med at hun ønsker å være synlig. Regner med det er et genuint ønske om å bidra. Om dere har det slik som her vi bor så står ikke akkurat folk i kø for å bidra. Det er de samme som tilstadighet bidrar. Det er ikke fordi de synes det er kult å stå i kiosken, men fordi kosken ellers ikke kan holde åpent. Og det at de som stadig må steppe inn når andre ikke dukker opp, klager litt på andres innsats er også helt forståelig.

Jeg har aldri møtt noen som har løpt beina av seg for å være synlig. De som jeg kjenner til som ønsker å være synlig tar på seg lederverv eller andre verv der de kan skinne eller de tar på seg verv der andre gjør jobben og de selv tar æren. Mennesker som er opptatt av å være synlig og å skinne er sjelden opptatt av å gjøre en jobb på "gølvet" som å være vakt på diverse arrangement. Jeg synes faktisk det er litt dårlig gjort å degradere det denne moren gjør til at hun bare vil være synlig og klage på andre som ikke bidrar. 

Som HI hadde jeg bare latt historier som ikke var riktig gå inn det ene øret og ut det andre. Jeg hadde ikke blokkert. Om hun er helt blind for hva hennes barn gjør hadde jeg ikke orket å konfrontere eller prøvd å fortelle henne hva sannheten egentlig er. Har man prøvd noen ganger uten resultat er det jo fånyttes. Hadde nok bare brukt et standardsvar som at "Historien har gjerne flere sider. Vi skal ta en prat om det hjemme" 

Anonymkode: e2047...26e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...