Gå til innhold

Hvirdan unngå å forfalle mentalt?

Anbefalte innlegg

Jeg er ufør etter en alvorlig ulykke, og sliter med å godta at jeg har falt ut av arbeidslivet. Føler jeg blir dummere og dummere av å gå hjemme alene. De få gangene jeg er sosial så sliter jeg med å føre en samtale, fordi det blir for "avansert". Jeg er redd for å si noe feil, og det lyser kunnskapsløs av hele meg. 

Feks om noen begynner å snakke om politikk, historie eller lignende. Jeg har ingen ting å komme med. 

Hvor begynner jeg? Vil bruke hodet igjen. 

Anonymkode: 0c0ea...eb7

Fortsetter under...

Jeg leser helt bevisst hver dag. Leser jeg aviser og kommer over noe jeg innser at jeg kan for lite om, så søker jeg etter mer informasjon om det (enten der og da, eller en annen dag om jeg ikke er i form eller ikke har tid der og da).

Jeg leser innimellom fagartikler relatert til yrket mitt.

Jeg leser bøker om ting jeg ikke kan noe om, eller i helt andre litteratursjangre enn jeg vanligvis leser, eller bare helt nye forfattere.

Jeg har skaffet meg en hobby som gjør at jeg trener hjernen i det jeg forsøker å lære meg.

Ofte leser jeg saker på nett som jeg egentlig ikke er særlig interessert i. Årsaken til dette er todelt. Den ene er at hvis man hele tiden leser samme type saker, så vil algoritmene begynne å kun servere deg slike saker eller lignende saker. Det vil de også gjøre hvis du f.eks. kun leser om en politisk retning, en tidsperiode osv. Det andre er rett og slett for å utfordre meg selv litt, få helt nye impulser, få meg til å reflektere over ting jeg kanskje aldri har tenkt så mye på.

Innimellom kan jeg velge ett tema som jeg da i litt tid fremover "fordyper meg i", som jeg stadig søker etter mer informasjon om, forskning rundt, ulike syn i saken osv.

Som regel er jeg også innom forskning.no hver dag.

Bare så det er sagt, jeg gjør ikke alt dette hver dag. Det kan variere veldig med form og tid.

Jeg prioriterer også å komme meg litt ut hver eneste dag, enten det er fem minutter i nærområdet, eller jeg kanskje er i form til å gå mer i naturen. Jeg forsøker å trene balanse jevnlig, da det også er med på å trigge oppmerksomhet. Og så har jeg så smått begynt med frivillig arbeid, som både gjør at jeg lærer nye ting og at jeg kan være litt sosial - gjør akkurat så lite og mye som jeg til enhver tid har krefter til.

Hva man gjør er egentlig ikke det viktiste, det viktigste er at du på et eller annet vis forsøker å holde hodet i gang, forsøker å lese lengre tekster (eller trene deg opp til å greie det igjen) og at du bruker kroppen det du kan innenfor dine rammer. Fysisk aktivitet stimulerer også hjernen vår.

Og du - ikke vær redd for å delta i samtaler! :) Om du ikke vet noe, så er det jo en mulighet å bare si at dette har du ikke oversikt over lenger, og så spørre "hvorfor mener du det?" eller be noen forklare hvorfor slik og ikke sånn.

Anonymkode: e95a7...c28

Les! 

Aviser, tidsskrifter, bøker. 

Regner med at du holder hus osv i orden, men når man har hele dagen - selv om "vanlige ting" gjerne tar både tid og krefter, så må man, som du selv sier, holde seg litt oppdatert. Den enkleste måten å gjøre det på, er faktisk å lese. 

Lykke til - du klarer dette, hvis du selv vil! 

Anonymkode: a0646...181

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er ufør etter en alvorlig ulykke, og sliter med å godta at jeg har falt ut av arbeidslivet. Føler jeg blir dummere og dummere av å gå hjemme alene. De få gangene jeg er sosial så sliter jeg med å føre en samtale, fordi det blir for "avansert". Jeg er redd for å si noe feil, og det lyser kunnskapsløs av hele meg. 

Feks om noen begynner å snakke om politikk, historie eller lignende. Jeg har ingen ting å komme med. 

Hvor begynner jeg? Vil bruke hodet igjen. 

Jeg tror problemet er at vi dømmer oss selv for hardt. Jeg er sånn selv. Men jeg tror nederlaget ved å ikke være i arbeidslivet og få impulser der og være alene hele dagen gjør noe med psyken. Skuffelsen over å ikke ha det livet man ønsker. Jeg sliter skikkelig med det. Så det sitter nok mer i hodet ditt enn noe annet. Du hadde sikkert vært den du er i dag om du hadde jobbet også, men du hadde ikke tenkt over det på samme måte. Jeg går bare rundt og venter på spørsmålet «hva jobber du med da» i sosiale settinger. Men som andre skriver: les aviser, hør på podcaster, lydbøker, filmer og serier folk snakker om osv. 

Anonymkode: 04878...166

Annonse

1. Du er din verdte fiende. Ingen dømmer deg hardere enn deg selv.

2. Jeg har ikke mulughet til å diskutere historie eller politikk på jobb. Den kunnskapen må jeg opparbeide meg andre steder. 

3. Les nyheter og aviser. Lytt til podcaster. Les bøker. By på deg selv. Tørr å tråkk feil, tørr å ta plass. Ta initiativ . 

Anonymkode: cf659...24a

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

1. Du er din verdte fiende. Ingen dømmer deg hardere enn deg selv.

2. Jeg har ikke mulughet til å diskutere historie eller politikk på jobb. Den kunnskapen må jeg opparbeide meg andre steder. 

3. Les nyheter og aviser. Lytt til podcaster. Les bøker. By på deg selv. Tørr å tråkk feil, tørr å ta plass. Ta initiativ . 

Verste fiende!

Det er jo ikke noe krav at man skal kunne prate om *alt* heller. Det er greit å sitte stille og lytte mens andre prater om ting de vet om som man selv ikke vet om. Jeg kan ikke delta i diskusjoner om musikk fra 60- og 70-tallet, som de litt eldre vennene våre liker å prate om. Politikk er jeg heller ikke spesielt interessert i. Men jeg har kunnskap om andre ting og jeg kan prate om mine interesser og hobbyer.

Men klart det er supert å holde seg oppdatert. Det er billig og enkelt å lese aviser, låne bøker på biblioteket, høre på podcast og radio osv. Da har du det mest grunnleggende. Og sosiale ferdigheter er noe man må øve på, så du må prøve å være sosial litt oftere. Du kan ha masse kunnskap, men hvis du aldri er ute blant folk blir du jo ikke flink til å prate om ting. 

Endret av Pobie

Tror det viktigste av alt er å ha mennesker "å sparre" med. Finne noen i det daglige man kan ha gode samtaler med. Ikke nødvendigvis de viktigste politiske samtalene. Like viktig er den daglige samtalen om vær og vind, livet vi og andre lever, dvs samtaler som flyter i alle retninger. Noe vi kan le av, noe vi kan få tårer i øynene av og noe vi kan lære litt av. Hold kontakten med folk du setter pris på. Er overbevist om at sosial trening er de aller viktigste vi kan gjøre for psyken vår. Du er selvsagt ikke dum. Du dømmer deg selv for hardt her. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg leser helt bevisst hver dag. Leser jeg aviser og kommer over noe jeg innser at jeg kan for lite om, så søker jeg etter mer informasjon om det (enten der og da, eller en annen dag om jeg ikke er i form eller ikke har tid der og da).

Jeg leser innimellom fagartikler relatert til yrket mitt.

Jeg leser bøker om ting jeg ikke kan noe om, eller i helt andre litteratursjangre enn jeg vanligvis leser, eller bare helt nye forfattere.

Jeg har skaffet meg en hobby som gjør at jeg trener hjernen i det jeg forsøker å lære meg.

Ofte leser jeg saker på nett som jeg egentlig ikke er særlig interessert i. Årsaken til dette er todelt. Den ene er at hvis man hele tiden leser samme type saker, så vil algoritmene begynne å kun servere deg slike saker eller lignende saker. Det vil de også gjøre hvis du f.eks. kun leser om en politisk retning, en tidsperiode osv. Det andre er rett og slett for å utfordre meg selv litt, få helt nye impulser, få meg til å reflektere over ting jeg kanskje aldri har tenkt så mye på.

Innimellom kan jeg velge ett tema som jeg da i litt tid fremover "fordyper meg i", som jeg stadig søker etter mer informasjon om, forskning rundt, ulike syn i saken osv.

Som regel er jeg også innom forskning.no hver dag.

Bare så det er sagt, jeg gjør ikke alt dette hver dag. Det kan variere veldig med form og tid.

Jeg prioriterer også å komme meg litt ut hver eneste dag, enten det er fem minutter i nærområdet, eller jeg kanskje er i form til å gå mer i naturen. Jeg forsøker å trene balanse jevnlig, da det også er med på å trigge oppmerksomhet. Og så har jeg så smått begynt med frivillig arbeid, som både gjør at jeg lærer nye ting og at jeg kan være litt sosial - gjør akkurat så lite og mye som jeg til enhver tid har krefter til.

Hva man gjør er egentlig ikke det viktiste, det viktigste er at du på et eller annet vis forsøker å holde hodet i gang, forsøker å lese lengre tekster (eller trene deg opp til å greie det igjen) og at du bruker kroppen det du kan innenfor dine rammer. Fysisk aktivitet stimulerer også hjernen vår.

Og du - ikke vær redd for å delta i samtaler! :) Om du ikke vet noe, så er det jo en mulighet å bare si at dette har du ikke oversikt over lenger, og så spørre "hvorfor mener du det?" eller be noen forklare hvorfor slik og ikke sånn.

Anonymkode: e95a7...c28

Tusen takk for at du tok deg tid til å svare 🙂 Gode tips, og gode ord ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...