Gå til innhold

10 dagers hjemmeeksamen og fri fra jobb?

Anbefalte innlegg

Etter oppfordring fra skoleledelsen, tar jeg videreutdanning. Eksamen nå før jul (gjelder også til våren), er en ti dager hjemmeeksamen. Innlevering er på en mandag nå før jul og 19. mai til våren. Siden innlevering er en mandag, sier rektor at jeg kun har rett på fri selve innleveringsdagen. De to lesedagene jeg har rett på blir lørdag og søndag. Er dette rett?

Nå før jul kan jeg greie å komme i mål, hvis mannen tar seg av ungene. Til våren er det jo mye verre. Da må jeg ofre 17. mai-feiring med ungene😢.

Hvordan har dette blitt gjort hos dere andre?

Anonymkode: a5800...bec

Fortsetter under...

I utgangspunktet ja. Regelen er som følger:

I forbindelse med avleggelse av eksamen gis permisjon med lønn for eksamensdagen(e) samt to lesedager før hver eksamen. Ved eksamensformer som varer 3 sammenhengende dager eller mer, skal det drøftes en ytterligere tilrettelegging. Det er en forutsetning at vedkommende ville hatt ordinært arbeid de to dagene umiddelbart før eksamen, og at faget har betydning for kommunen.

Så når du ikke har ordinært arbeid de to dagene før eksamen, faller betalte lesedager bort. Men samtidig står det jo at det skal diskuteres annen tilrettelegging når eksamen varer i mer enn 3 dager, noe din jo gjør. Når du skal skrive oppgave i 10 dager kan det bli for mye med full jobb i tillegg, så her ville jeg kontaktet forbundet/tillitsvalgt og hørt hva som er vanlig før jeg opptok tråden med rektor.

Anonymkode: f0980...376

Antallet dager er fair, men at lesedagene legges til helg er jeg rimelig sikker på erc feil. Det er virkedager som teller og det er ingen betingelse at "før eksamen" skal være umiddelbart før.

Anonymkode: f0bfd...757

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...