Gå til innhold

Finnes det et nettstudie/kurs for å bli sertifisert til å dele ut medisin?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Ehh nei, heldigvis ikke.

Anonymkode: 1659f...c55

Joda! Jeg har medisinkurs og tok det på nett. 😊 jobber på sykehjem og kan dele ut medisiner men ikke legge oppi dosettene, det gjør sykepleierne. 

Har utdelt medisin siden 2018. 

Om du er f.eks helsefagarbeider kam du ta medisinkurs, men hvem som helst kan vel ikke ta det?

Svigerdatteren min er helsefagarbeider med medisinkurs, jobber i hjemmesykepleien 

Anonymkode: 66e30...2bf

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Om du er f.eks helsefagarbeider kam du ta medisinkurs, men hvem som helst kan vel ikke ta det?

Svigerdatteren min er helsefagarbeider med medisinkurs, jobber i hjemmesykepleien 

Anonymkode: 66e30...2bf

Usikker på men tror du nå ha bevis på t du jobber på er innen helse ja. Enten som assistent eller helsefagarbeider. Man må ikke være helsefagarbeider for å få kurset. 

Det spørs vel helt hvilken utdannelse du har? Om du er ansatt på sykehus, sykehjem eller legekontor kan du jo spør lederen din. Du kan ikke komme inn rett fra gaten og løpe rundt med medisiner...

Annonse

Om du jobber som f eks helsefagarbeider, hjelpepleier eller helsesekretær, altså at du er autorisert helsepersonell, kan arbeidsgiver delegere oppgaven medikamenthåndtering, etter bestått medikamentkurs. Disse kursene tas i dag som e-kurs på kompetansebroen.no. Du får kursbevis etter bestått kurs. MEN dette gjelder kun for den arbeidsgiveren som har delegert oppgaven til deg, da det er arbeidsgiver som har ansvaret. Om du begynner i ny jobb et annet sted, må du sannsynligvis ta nytt kurs.

Anonymkode: 1d0da...201

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Om du jobber som f eks helsefagarbeider, hjelpepleier eller helsesekretær, altså at du er autorisert helsepersonell, kan arbeidsgiver delegere oppgaven medikamenthåndtering, etter bestått medikamentkurs. Disse kursene tas i dag som e-kurs på kompetansebroen.no. Du får kursbevis etter bestått kurs. MEN dette gjelder kun for den arbeidsgiveren som har delegert oppgaven til deg, da det er arbeidsgiver som har ansvaret. Om du begynner i ny jobb et annet sted, må du sannsynligvis ta nytt kurs.

Tusen takk for utfyllende svar, dette gav mening!:) jeg har tenkt å søke en jobb der dette er nødvendig å ha, så da kan det være det ordner seg likevel da☺️ 

HI

Anonymkode: 48e6b...81e

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk for utfyllende svar, dette gav mening!:) jeg har tenkt å søke en jobb der dette er nødvendig å ha, så da kan det være det ordner seg likevel da☺️ 

HI

Det er forresten forfrisknings kurs 2år etter bestått. Er nokså stort ansvar å gi medisiner så godt at det er det. 

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg kunne av ulike årsaker tenkt meg å få lov til å dele ut medisin. Kan man bli sertifisert til dette gjennom et nettstudie eller kurs som er godkjent? 

Du kan ta det gjennom arbeidsgiveren din når du jobber som ufaglært innen helse, ikke på egen hånd

Anonymkode: 6727d...020

J_29 skrev (2 timer siden):

Det er forresten forfrisknings kurs 2år etter bestått. Er nokså stort ansvar å gi medisiner så godt at det er det. 

OPPfriskningskurs😁

Anonymkode: 0db9f...4d0

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Pedagogisk leder.

Anonymkode: b58b5...514

Da tror jeg ikke du får ansvar for utdeling av medisin. Mener du må være autorisert helsepersonell.

Annonse

Sykehjemmene kjører medisinkurs. Da har man en skriftlig prøve på slutten der man får bestått kurset. Jeg tok medisinkurset da jeg jobbet der som ufaglært. Men det er mange år siden 2006. Aner ikke hvordan det er nå 

Anonymkode: 00c9c...24e

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da tror jeg ikke du får ansvar for utdeling av medisin. Mener du må være autorisert helsepersonell.

Neida det må du absolutt ikke. Ufaglærte kan dele ut medisiner men de må ha bestått kurs slik at de får delegering. 

Anonymkode: 140a7...9f0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...