Gå til innhold

Kontorlandskap, clean desk og folk som "privatiserer" plasser

Anbefalte innlegg

Jeg jobber på et kontor der det kun er kontorplasser til rett over halvparten av de ansatte. Det er derfor litt rift om de beste plassene. Reglene på kontoret tilsier at plassen skal ryddes og vaskes hver dag og at det ikke er lov til å la ting stå fra en dag til neste. Nå er der 3-4 stykker som i et par måneders tid har mer og mer privatisert plassene de liker best. De legger igjen notatbøker, kaffekopper, tastatur, knekkebrødsmuler, kaffeflekker (som jeg mistenker er bevisst laget) osv. og det er jo ingen som gidder å rydde og vaske etter dem, så strategien virker. Ledelsen slår ikke ned på dette. De har på den måten sikret seg noen av kontorets beste plasser som "sine". Dere som sitter i samme type landskap. Hvordan håndteres slikt hos dere? Ingen, inkludert meg, sier heller fra, for man vill jo ikke være verken grinebiter eller sladrehank. 

Anonymkode: d171a...16c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har ikke den ordningen på jobb, men jeg tror jeg hadde tatt med en pappkasse - føyset alt som lå på plassen nedi. Tørket av og satt meg på den plassen.

Anonymkode: a7864...a2d

Dette!

Folk som tar seg til rette må settes på plass.

Anonymkode: d5398...958

Dere har vel en tillitsvalgt? 

Det er ikke å sladre å si at nå har det glidd litt ut dette med "clean desk" på ettermiddagene så det trengs en skikkelig opprydning og vask, og gjennomgang av rutinene på nytt. Det må sendes ut en fellesmail, og går ikke det må noen få ansvaret for å faktisk sjekke at alle pulter er ryddet og vasket enten om ettermiddagen, eller tidlig på morgenen.

Anonymkode: 91659...7d7

Annonse

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hvis det bare er kontorplass til litt over halvparten, hvor sitter da resten? 

Anonymkode: cd9a4...f9c

Sikkert som hos oss : Er ute på oppdrag, ute i møter eller annen oppfølging, eller har hjemmekontor

Anonymkode: 82202...cb5

Be om å få en hylle eller noe sånt et sted i kontorlandskapet som dere kan sette ting som er "glemt igjen" rundt omkring, så kan folk som savner noe se der for å finne ting igjen.

Kommer man da til pulter som noe er "glemt igjen" på kan man bare sette det bort i den hylla, tørke av bordet, og sette seg der.

Anonymkode: 91659...7d7

Jeg synes free seating er en uting. Da må man stille inn bord og stol om man ikke får samme pult. Jeg jobbet en plass der man hadde free seating og der man skulle rydde pulten om man var borte i møter mer enn to timer. Heldigvis gikk de bort fra det siste og de fikk inn flere plasser for det hendte at folk ikke fikk plass. Jeg valgte meg en gjennomsnittligplass. Da var sjansene større for at den var ledig selv om jeg måtte levere i barnehagen først.  Etterhvert som det ble nok plasser til alle fikk man stort sett faste plasser selv om man ryddet pulten. Folk kom gjerne på jobb på ca samme klokkeslett hver dag. 

Hos oss fikk alle tildelt et lite skap. Det var forventet at vi ryddet plassen og at ingenting lå igjen. Det som ikke ble ryddet ble ryddet av de som vasket der. Da havnet alt gjenglemt i samme eske. Selv om folk hadde tilnærmet faste plasser, ryddet alltid alle pultene.

Anonymkode: d5955...8e1

Når jeg leser om slike ting føler jeg meg veldig privilegert og takknemlig som har mitt eget kontor på jobb. Det er stort også, nærmere 20 kvm! Jeg jobbet i Oslo før i åpent kontorlandskap. Savner ikke det i et hele tatt 0_0

Anonymkode: 74441...06f

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Jeg synes free seating er en uting. Da må man stille inn bord og stol om man ikke får samme pult. Jeg jobbet en plass der man hadde free seating og der man skulle rydde pulten om man var borte i møter mer enn to timer. Heldigvis gikk de bort fra det siste og de fikk inn flere plasser for det hendte at folk ikke fikk plass. Jeg valgte meg en gjennomsnittligplass. Da var sjansene større for at den var ledig selv om jeg måtte levere i barnehagen først.  Etterhvert som det ble nok plasser til alle fikk man stort sett faste plasser selv om man ryddet pulten. Folk kom gjerne på jobb på ca samme klokkeslett hver dag. 

Hos oss fikk alle tildelt et lite skap. Det var forventet at vi ryddet plassen og at ingenting lå igjen. Det som ikke ble ryddet ble ryddet av de som vasket der. Da havnet alt gjenglemt i samme eske. Selv om folk hadde tilnærmet faste plasser, ryddet alltid alle pultene.

Det høres forferdelig stressende ut.

Anonymkode: 3c96a...00e

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Det høres forferdelig stressende ut.

Anonymkode: 3c96a...00e

Det er det. Jeg har ingenting i mot å sitte i landskap, men det å møtte gå rundt og lete etter en plass hver morgen og bruke tid på å finne riktig stol, stille inn skjermer osv. kjennes veldig unødvendig når jeg vet at jeg har masse som skal gjøres. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvis det bare er kontorplass til litt over halvparten, hvor sitter da resten? 

Anonymkode: cd9a4...f9c

En del på hjemmekontor eller i møter osv, og en del velger å sitte på andre type arbeidsplasser som møtebord, kantine, samarbeidsbord osv. 

Ja, vi bør sikkert klage. Det sier vel sitt om menneskene som gjør dette også, at de ikke er de enkleste å ha med å gjøre og at jeg tror de færreste har lyst til å komme på kant med dem. Ledelsen vet jo om dette, men har så langt latt det ligge. 

Det er det. Jeg har ingenting i mot å sitte i landskap, men det å møtte gå rundt og lete etter en plass hver morgen og bruke tid på å finne riktig stol, stille inn skjermer osv. kjennes veldig unødvendig når jeg vet at jeg har masse som skal gjøres. 

En del på hjemmekontor eller i møter osv, og en del velger å sitte på andre type arbeidsplasser som møtebord, kantine, samarbeidsbord osv. 

Ja, vi bør sikkert klage. Det sier vel sitt om menneskene som gjør dette også, at de ikke er de enkleste å ha med å gjøre og at jeg tror de færreste har lyst til å komme på kant med dem. Ledelsen vet jo om dette, men har så langt latt det ligge. 

Jeg hadde rasket sammen alt som lå der og på trass tatt de «opptatte» plassene hver dag. Og samtidig minnet om clean desk-policyen. Sånne folk må ikke få begynne å ta seg til rette. Takknemlig for å ha mitt eget kontor☺️

Anonymkode: 70381...7b7

Noen år siden jeg jobbet et sånt sted. Men en av utviklerne okkuperte en plass på den måten, da begynte vi andre å sette kaffekopper, tomme pizzaesker, søppel etc på den okkuperte plassen også. 

Må sikkert se an personlighetstypen litt før man velger en slik strategi. 

Anonymkode: 68b7e...fab

Tja, det er ikke bra at det går ut over deg, men det er jo en slags stille protest mot et idiotisk system. De som gjør det, sparer masse tid på å stille inn stoler og sånt og får gjort mer. Du burde klage, men på systemet som lager ekstraarbeid for dere, ikke på kollegene. 

Anonymkode: 4009b...bcf

Jeg tenker at du har to valg: Enten tar du tak i dette (og da risikerer du å komme på kant med disse kollegene), eller du lar det gå (og da aksepterer du praksisen).

Det finnes ikke en tredje, magisk mulighet som plutselig får disse menneskene til å begynne å rydde pulten daglig, og jo lenger de slipper unna med det, jo fastere blir vanen deres og jo verre blir det når (hvis) noen tar opp kampen.

Tja, det er ikke bra at det går ut over deg, men det er jo en slags stille protest mot et idiotisk system. De som gjør det, sparer masse tid på å stille inn stoler og sånt og får gjort mer. Du burde klage, men på systemet som lager ekstraarbeid for dere, ikke på kollegene. 

Anonymkode: 4009b...bcf

Hvor land tid tar det egentlig å stille inn pult og stol…?

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Finne plass, hente ting i skap, stille inn stol, pult og skjerm, koble seg opp med pc spiser fort ti-tjue minutter daglig. Sånn i tillegg til psykopatforventningen om å gjenta prosessen hvis man skulle være borte fra plassen i over to timer. 

Åpent landskap og clean seating er i de fleste tilfeller et helt idiotisk trendpåfunn og arveidsgivere som innfører det fortjener syt, klaging og oppsigelser en masse. 

Anonymkode: 90183...cfe

Jeg har tatt tida. Fra jeg går inn døra på kontoret tar det ca 15 minutter å hente sakene mine i skapet mitt i garderoben, finne en ledig plass med to skjermer, finne en riktig stol (vi har flere forskjellige) koble opp pc og tastatur, pakke ut mus, musematte og alt det andre man trenger i løpet av en arbeidsdag, hente de mappene jeg trenger på arkivet, stille inn stol, skrivebord, justere skjermer og sette meg ned. Pakke sammen tar ca halve tiden. Om jeg er borte mer enn to timer må jeg rydde plassen og da er det nye 20 minutter som går til dette. Om jeg hadde hatt fast plass med alt mitt stående, så hadde jeg vært klar til å begynne å jobbe etter ca 2-3 minutter. Staten mener at de sparer så mye penger på å ha denne typen kontorer fordi de sparer kvadratmeter. Jeg vet ikke om de har regnet på hvor mye arbeidstid som går tapt? For min del går det bort ca. 2 timer på å pakke opp og pakke ned hver uke. To timer jeg kunne ha brukt til det jeg egentlig skal. Tipper det går omtrent det samme for kollegene mine, så på mitt kontor er det  320 timer i uka som brukes til dette. Uke etter uke. Forstå det den som kan.

Stille inn bord og stol tar ingen tid. Jeg har en jobb hvor jeg deler pult og stol med en annen (vi har flere oppgaver og den ene foregår ved en pult). Vi justert pult og bord hver gang vi setter oss og det tar ca 5sek hver gang. Koble seg opp skjønner jeg at tar litt tid, men det må de fleste gjøre om de har fast plass også. 

Hvis ikke leder tar tak i problemet at noen ikke rydder pulten ville jeg bare godtatt at det er lov å gjøre det sånn og funnet meg en fast pult selv, hvis det var viktig for meg. 

Anonymkode: 9a8e1...58a

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Stille inn bord og stol tar ingen tid. Jeg har en jobb hvor jeg deler pult og stol med en annen (vi har flere oppgaver og den ene foregår ved en pult). Vi justert pult og bord hver gang vi setter oss og det tar ca 5sek hver gang. Koble seg opp skjønner jeg at tar litt tid, men det må de fleste gjøre om de har fast plass også. 

Hvis ikke leder tar tak i problemet at noen ikke rydder pulten ville jeg bare godtatt at det er lov å gjøre det sånn og funnet meg en fast pult selv, hvis det var viktig for meg. 

Anonymkode: 9a8e1...58a

Det jeg jobbet hadde vi stillesittende jobber hele tiden. Pulten er lett å stille inn. Der skal bare høyden stilles inn. Noen bruker jo av og til å stå mens de jobber.

Stolen derimot var ikke så lett å stille inn. Jeg jobbet med flere med ryggproblemer som hadde spesielle innstillinger for hvor innsvingen var i korsryggen, hvor langt setet var, om de hadde armlener eller ikke og hvor høye disse var. Noen av disse innstillingene på stolen måtte man bruke et løst verktøy for å stille inn.

Skjermene kunne også være litt utfordrende å stille inn alt ettersom hvem som satt der før. Det var en del ledninger som var litt korte og skjermene var litt tunge. De fleste hadde to skjermer rett foran seg, mens andre ville bare bruke en skjerm og skjøv den andre til siden. Da måtte begge skjermene flyttes og med korte ledninger kunne disse falle ut. Den samme utfordringen hadde man om man skulle stille inn høyde på skjermene. Der var det lett å komme borte ledningene slik at disse datt ut. Det å få ledningene inni igjen uten å forstyrre pulten vis-a-vis er ikke så lett fordi man ikke kunne se slotten der den skulle inn.

De med rygg- eller nakkeproblemer som var avhengig av riktig oppsett brukte tid på å sette opp stol og skjermer. 

Jeg skjønner også arbeidsgiver. Der jeg er hadde vi faste plasser. Men det er mange som velger hjemmekontor et par dager i uka. Og noen dager sitter folk et annet sted for å sitte sammen med gruppa si. Resultatet er at det til en hver tid er massevis av ledige plasser. Etterhvert som vi har ansatt mange fler, så er det likevel ikke investert i mer eiendom. Nå er det istedet free seating fordi det ikke er nok plasser til alle. Men det er fortsatt alltid mange ledige.

Heldigvis litt fleksible hos oss da så de få av oss som møter på kontoret hver dag og som bare sitter et sted trenger ikke rydde pulten hver dag.

Anonymkode: e1c67...6e0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...