Anonym bruker Skrevet mandag kl 14:26 #1 Del Skrevet mandag kl 14:26 Ser ar flere som skiller seg ikke har noen bekymringer for hvordan exen skal ta seg av barna når de blir alene med dem. En god far var han jo... Men hva om man ikke er der? Hva når man ikke helt stoler på om exen faktisk kommer til å greie å ta vare på dem skikkelig? Overleve vil de jo, men han gjør feks ikke noe husarbeid uten å få beskjed om hva som må gjøres. Han kan støvsuge punktvis ved behov uoppfordret. Oppvasken settes til bløtgjøring i kum selv om maskina er tom, og han vasker ikke bord og benk. Kan til nød tørke over med tørt papir (forøvrig også slik han "vasker" doen om han må gjøre det). Og rydde er for ham å flytte ting rundt, evt stable i hauger. Han greier handle mat, og han greier å lage mat. Men, ikke veldig sunn og variert mat. Mest pølse, pasta, ris osv, lite grønnsaker, sauser eller fisk. Og er ikke han selv sulten, tenker han ikke over at barna kan være det heller. Så kveldsmat utgår som oftest om han er alene med dem. Og spennende ting i matboksen kan du glemme. Det er dumt for ene barnet har adhd og sliter med apetitten pga medisiner. Han er mye sur og sint, veldig lite empatisk, bryr seg fint lite om regler og rutiner, ting gjøres hvis og når det måtte passe ham. Jeg må alltid minne ham på å legge barna til riktig tid når det er hans tur, for tidssans har han heller ikke. Men klage om de er trøtte og gretne dagen etterpå det greier han, uten å se sammenhengen. Samme med normal hygiene, stor mangel. Han dusjer når han har vært på jobb som oftest, men også mest da. Kan fint sette på seg samme sokker flere dager på rad og bokseren kan brukes ei uke på hyttetur (uten dusj i tillegg). Derfor husker han heller ikke at barna trenger vask, eller nye klær. De er ikke store nok til ville dusje selv enda, så det kommer neppe til å skje hos ham... Klesvask, han greier sette på maskinom han må, men ikke sortere riktig eller velge riktig program, så noe blir neppe rent, andre ting ødelagt. Han vasket feks alt utetøy i gotetex osv på 60 grader (det var jo så skittent) og med tøymykner. Det ble ikke bra, men det var min feil siden jeg ikke hadde gjort det og jeg ikke instruerte ham, i følge ham. (Jeg hadde spysyke.) Han er ikke emosjonelt påkoblet eller tilgjengelig så barna får ikke lett kontakt og de snakker aldri om ting som er viktig med ham, alt tas med meg. Og det blir mye krangling mellom barna og mellom barna og ham når han er tilstede. Ikke når han er på jobb... Våkner de natt, slår seg eller sliter med noe kommer de alltid til meg. "Det gjør ikke så vondt vel", og " jeg må sove, skal opp tidlig" hjelper jo lite... så han dropper de å gå til. Det meste er jo ikke heldig alvorlig, men det er liksom mengden småting, og den helhetlige mangelen på å greie å se barnas behov og sette disse først. Han drikker også mye, men det regner jeg med han ikke gjør når han har dem alene. Hvordan skal jeg senke skuldrene, hva kan jeg gjøre uten å blande meg opp i hans tid? Anonymkode: 37951...97b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450958-evne-til-%C3%A5-ta-vare-p%C3%A5-barn/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 14:32 #2 Del Skrevet mandag kl 14:32 Hvor mye ønsker han å ha dem da? Min erfaring er at slike fedre ønsker 50/50 på papiret fra starten, men de evner ikke å følge opp så det blir mindre og mindre... Svogeren min f.eks, han ville ha de annenhver uke, men evnet overhodet ikke å følge opp. En i barnehagen og en i småskolen. De ringte mammaen hver gang ungene manglet noe, og hun sa klart ifra at i pappas uker måtte de ringe pappa. Han synes ikke det var så farlig om leksene ikke var gjort, eller at de manglet turmat på turdager osv. Etter utallige klager fra barnehagen og skolen gadd han ikke mer og gikk over til å ha de bare annenhver helg. Etterhvert ville ikke ungene dit da heller, for han var jo ikke sammen med dem, de bare var i huset hans liksom. Anonymkode: 6701c...bfc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450958-evne-til-%C3%A5-ta-vare-p%C3%A5-barn/#findComment-150157484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 14:42 #3 Del Skrevet mandag kl 14:42 Du må faktisk bare stå i det. Han må jo både vaske hus og klær når han er alene, så får du prøve å få barna til å selv gi beskjed når de er sultne. Hvor gamle er de og hvor mye skal han ha dem? Sunn mat og emosjonell omsorg får de få hos deg, resten kommer nok til å gå seg til. Anonymkode: cdaad...1ea Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450958-evne-til-%C3%A5-ta-vare-p%C3%A5-barn/#findComment-150157487 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 14:44 #4 Del Skrevet mandag kl 14:44 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hvor mye ønsker han å ha dem da? Min erfaring er at slike fedre ønsker 50/50 på papiret fra starten, men de evner ikke å følge opp så det blir mindre og mindre... Svogeren min f.eks, han ville ha de annenhver uke, men evnet overhodet ikke å følge opp. En i barnehagen og en i småskolen. De ringte mammaen hver gang ungene manglet noe, og hun sa klart ifra at i pappas uker måtte de ringe pappa. Han synes ikke det var så farlig om leksene ikke var gjort, eller at de manglet turmat på turdager osv. Etter utallige klager fra barnehagen og skolen gadd han ikke mer og gikk over til å ha de bare annenhver helg. Etterhvert ville ikke ungene dit da heller, for han var jo ikke sammen med dem, de bare var i huset hans liksom. Anonymkode: 6701c...bfc Han begynte med ønske om 50/50, men når han skjønte at han kunne slippe unna bidrag om han hadde dem mindre (jeg tjener bittelitt mer enn ham) så gikk han over til hver tredje uke. Men vi landet til slutt på onsdag etter skolen til søndag. Anonymkode: 37951...97b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450958-evne-til-%C3%A5-ta-vare-p%C3%A5-barn/#findComment-150157488 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 18:45 #5 Del Skrevet mandag kl 18:45 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Han begynte med ønske om 50/50, men når han skjønte at han kunne slippe unna bidrag om han hadde dem mindre (jeg tjener bittelitt mer enn ham) så gikk han over til hver tredje uke. Men vi landet til slutt på onsdag etter skolen til søndag. Anonymkode: 37951...97b Det går bra. Da er det bare to skoledager på to uker han skal levere til, og det bør han klare med tanke på utstyr, klær, mat, gymtøy osv. Helgene går fint, om barna spiser litt søppelmat og ikke får nyvaskede klær de dagene går det fint. De dusjer og får rene klær kvelden før de drar, og kvelden de kommer hjem. Etterhvert vil de selv stille krav når det kommer til dette, og også ha forventninger om ryddighet og renslighet i huset rundt seg. Anonymkode: 6701c...bfc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450958-evne-til-%C3%A5-ta-vare-p%C3%A5-barn/#findComment-150157557 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 19:26 #6 Del Skrevet mandag kl 19:26 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Det går bra. Da er det bare to skoledager på to uker han skal levere til, og det bør han klare med tanke på utstyr, klær, mat, gymtøy osv. Helgene går fint, om barna spiser litt søppelmat og ikke får nyvaskede klær de dagene går det fint. De dusjer og får rene klær kvelden før de drar, og kvelden de kommer hjem. Etterhvert vil de selv stille krav når det kommer til dette, og også ha forventninger om ryddighet og renslighet i huset rundt seg. Anonymkode: 6701c...bfc Ja.. føler kravene til meg blir enda større da. Jeg må liksom ha alt på stell og servere sunn mat for å kompensere... Det dumme er at alle dager de må ha med gymtøy er torsdag og fredag, men glemmes det annenhver uke🥴🙄 Anonymkode: 37951...97b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450958-evne-til-%C3%A5-ta-vare-p%C3%A5-barn/#findComment-150157573 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 19:59 #7 Del Skrevet mandag kl 19:59 Jeg har hatt mine barn 100% siden jeg ble skilt. Veldig trist for barna at faren ikke viser interesse for dem. Veldig mye arbeid for meg, spesielt i starten. Fordelen er at jeg hele veien har visst at barna blir godt ivaretatt hele tiden. Jeg har hatt svært lite alenetid men det har egentlig ikke gjort noe. Det har vært barna og meg, nå er snart yngstebarnet over 18 og heldigvis går det helt fint med begge to. Jeg anbefaler deg å ikke bekymre deg for det som ikke betyr noe. Om barna får frossenpizza til middag og kjedelige matpakker så går det helt fint. Om gymtøy glemmes hos far så får du sende med dem gymtøy mandag morgen og ha det liggende på skolen. Om barnas hygiene og tannpuss ikke blir ivaretatt bør du kalle enn til mekling. Ja, du må kompensere, du må servere sunn mat, du må sørge for at leksene blir gjort tidlig i uken de dagene barna skal være hos far. Du må sørge for at de har rene klær. Du må legge inn ekstra innsats. Barn trenger én fungerende forelder. Det er deg. Lykke til. Anonymkode: a89fd...1ff Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450958-evne-til-%C3%A5-ta-vare-p%C3%A5-barn/#findComment-150157593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 20:40 #8 Del Skrevet mandag kl 20:40 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Jeg har hatt mine barn 100% siden jeg ble skilt. Veldig trist for barna at faren ikke viser interesse for dem. Veldig mye arbeid for meg, spesielt i starten. Fordelen er at jeg hele veien har visst at barna blir godt ivaretatt hele tiden. Jeg har hatt svært lite alenetid men det har egentlig ikke gjort noe. Det har vært barna og meg, nå er snart yngstebarnet over 18 og heldigvis går det helt fint med begge to. Jeg anbefaler deg å ikke bekymre deg for det som ikke betyr noe. Om barna får frossenpizza til middag og kjedelige matpakker så går det helt fint. Om gymtøy glemmes hos far så får du sende med dem gymtøy mandag morgen og ha det liggende på skolen. Om barnas hygiene og tannpuss ikke blir ivaretatt bør du kalle enn til mekling. Ja, du må kompensere, du må servere sunn mat, du må sørge for at leksene blir gjort tidlig i uken de dagene barna skal være hos far. Du må sørge for at de har rene klær. Du må legge inn ekstra innsats. Barn trenger én fungerende forelder. Det er deg. Lykke til. Anonymkode: a89fd...1ff ❤️ Anonymkode: 37951...97b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450958-evne-til-%C3%A5-ta-vare-p%C3%A5-barn/#findComment-150157602 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå