Gå til innhold

Borteboende ungdom VGS

Anbefalte innlegg

Har ei jente som har lyst å flytte 2 timer unna for å gå VGS neste år da de ikke har linjen hun ønsker her hvor vi bor. Hun vil kunne få borteboerstipend på 6000 kr i mnd samt utstyrstipend på ca 2000 i året samt reisestipend på ca 2000 kr. Hun skal da bo på elevbolig ment for VGS elever i byen for rundt 4000 kr i mnd som dekker strøm, og internett.

I dag bor hun fast hos meg og far betaler bidrag da han tjener dobbelt så mye som jeg gjør. Vårt samarbeid er ikke alltid så bra, så bidraget går igjennom NAV. Vi har en avtale at han betaler fullt bidrag, og jeg gir tilbake en dagsats per dag hun er hos han så vi skal slippe å endre avtalen hele tiden da samværet hennes endrer seg litt fra mnd til mnd. Dette fungerer greit, og jeg står også for alt av utgifter til henne. Jeg får og barnetrygden som utgjør 1766 kr per mnd.

Jeg tenker foreslå til far at jeg beholder barnetrygden når hun flytter da jeg betaler barneforsikring på henne for 500kr i mnd, telefon, buss og treningssenter. Videre tenker jeg å foreslå til far at vi spleiser på boilg som er 2000 kr i mnd hver og gir henne 1000 kr hver som er 8000kr i mnd for henne med stipend. Da er de 8000 kr til mat, klær, og fritid siden alle andre utgifter er dekket. Altså 3000 kr på oss hver. 

Er dette fair for alle? Er 8000 kr greit for en 16 åring i mnd til mat, klær og underholdning? 

Anonymkode: d3862...50d

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450945-borteboende-ungdom-vgs/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I henhold til barneloven § 66 har foreldre forsørgerplikt for barn i videregående utdanning. Det vil si at vi skal hjelpe dem med mat, klær, bolig, fritidsaktiviteter og så videre, på lik linje som om de bodde hjemme. Barn i videregående utdanning kan faktisk gå igjennom NAV og søke underholdningsbidrag fra foreldre som nekter å hjelpe dem. 

Jeg syns 2000 kroner i mnd er alt for lite å skulle klare seg på, men at hun kan få seg en liten jobb på siden av skole er jo helt innafor. Jeg tenker uansett at vi som foreldre skal forsørge henne gjennom skolen :) Jeg lurer bare på hva andre har gitt til sine i lignende situasjoner, det er jo mye mulig at 8000 i mnd er alt for mye. Er 

HI

Synes du legger opp til at jenta får fryktelig mye penger mellom hendene. Borteboerstipendet dekker jo husleie, strøm og nettilgang, samt 2 000 "til overs". Du kan virkelig ikke mene at en tenåring trenger 8 000 i måneden til mat, klær og fritid?? 4-5 000 må da holde i massevis?

Anonymkode: 0df7e...8f1

Annonse

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

I henhold til barneloven § 66 har foreldre forsørgerplikt for barn i videregående utdanning. Det vil si at vi skal hjelpe dem med mat, klær, bolig, fritidsaktiviteter og så videre, på lik linje som om de bodde hjemme. Barn i videregående utdanning kan faktisk gå igjennom NAV og søke underholdningsbidrag fra foreldre som nekter å hjelpe dem. 

Jeg syns 2000 kroner i mnd er alt for lite å skulle klare seg på, men at hun kan få seg en liten jobb på siden av skole er jo helt innafor. Jeg tenker uansett at vi som foreldre skal forsørge henne gjennom skolen :) Jeg lurer bare på hva andre har gitt til sine i lignende situasjoner, det er jo mye mulig at 8000 i mnd er alt for mye. Er 

HI

Jeg har hatt en VG3’ er på borteboerstipend. Han satt igjen ned nesten 2000 når husleia var betalt. Han jobbet litt ved siden av og fikk ingenting fast av oss. Han var hjemme i helgene innimellom og fikk da med seg litt mat og diverse tilbake. Noen ganger fylte vi bensin på bilen hans

På samme måte som med hjemmeboende barn på videregående så fikk han det han trengte til livsopphold. Men jeg har aldri finansiert «fest og moro» for 18-åringer. De har måttet jobbe i ferier og helger for å legge seg opp penger.

Anonymkode: 794c1...c48

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ungdommen trenger virkelig ikke så mye! 

stipendet dekker bolig og 2000 til mat. En liten jobb på fritiden vil gi henne ekstra lommepenger. 

Anonymkode: 794c1...c48

Helt enig.  2000 holder til mat. De lærer fort å prioritere hvordan maten skal rekke til neste lønn. 

Anonymkode: 5c5d5...f32

2000- 3000 kr holder i massevis 

Anonymkode: 5c5d5...f32

2000 kr på mat pr mnd holder i massevis? Altså 500 kr i uka på mat? Mat er jo kjempedyrt! Hun skal både ha frokost, lunsj, middag og kvelds. Samt frukt og div. Hygieneartikler og husholdningsartikler. Vi lever ikke på 90 tallet nå. 
farsbidraget far betaler skal gå direkte til henne når hun bor for seg selv. Dette er penger hi ikke trenger når jenta ikke bor hjemme. Far kommer nok ikke til å godta å betale fullt farsbidrag pluss hybel og div. 
vår sønn er lærling og bor på hybel, og har utbetalt 28.000 i mnd. Hybel til 5500, forsikring på bil og drivstoff, mat og litt på sparing. Jeg hadde ikke klart meg på 500 kr i uka på mat og alt jeg trenger. Det er snakk om 70 kr dagen. Da til alle måltider 

Anonymkode: 0fc54...fd1

Annonse

I følge SIFO så betegnes det at en ungdom mellom 14-17 år trenger 7364 kr pr mnd for å dekke alt til livsopphold. Det inkluderer alt av mat, klær, mobil, kollektivt osv, så for en hybelboer så er det nok i overkant, men jeg syns ikke at hi sine beregninger er så spinnville. Å få ekstrajobb som 16-17 åring er ikke bare lett, i tillegg krever det mye av en ungdom å bo borte og styre sin egen hverdag med skole, lekser, måltider og handling. Jobb i tillegg kan bli for mye. 

Så om planen er at hun skal hjem i helgene, så hadde jeg regnet 6-7000 kr til livsopphold. 

Anonymkode: 78bd8...ed3

Jeg ser hva dere skriver, men jeg tenker at 2000 kr i mnd til mat, klær, hygiene og fritid er alt for lite med dagens priser. Tenker fortsatt at vi skal betale for hybel og at jeg dekker buss, mobil og gymmedlemsskap med barnetrygden, men at hun klarer seg på stipend på 6000 kr i mnd. Jeg mener ikke det er å skjemme henne bort, hvertfall ikke når man ser på sifo budsjettet nevnt over her. Om hun ønsker å jobbe på siden å tjene litt tenker jeg er et valg hun kan få ta. Jeg og far har råd til å spleise på leie til hybel for henne, men 8000 i mnd er kanskje litt mye å sitte igjen med. Takk for innspill :)

HI

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Er du sikker på at det ikke er mat på internatet? De internatene jeg vet om som er knyttet til vgs leier ut rom med ihvertfall noe mat (felles middag) inkludert.

Anonymkode: 3f0db...a05

Jeg har prøvd å sjekke, det står kun at de har fellesaktiviteter i helgene, ikke noe om mat. Men det kan jo selvfølgelig være, hadde jo håpet litt på det :)

HI

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har prøvd å sjekke, det står kun at de har fellesaktiviteter i helgene, ikke noe om mat. Men det kan jo selvfølgelig være, hadde jo håpet litt på det :)

HI

Det står nok på nettsiden om de har det.

Hadde en nevø her, så gikk inn og så, og der står det på nettsiden at de har.

https://www.hovdenskigymnas.no/bo/kostnader

Dette er den andre skolen jeg vet om, og der står det at de ikke har middag på torsdager, så da regner jeg med de har det mandag til onsdag, selv om det ikke står så tydelig.

https://afk.no/kjelle-vgs/om-skolen/botilbud/utleiehybler-for-elever-ved-ordinare-kurs.137733.aspx

Anonymkode: 3f0db...a05

Jeg ser hva dere skriver, men jeg tenker at 2000 kr i mnd til mat, klær, hygiene og fritid er alt for lite med dagens priser. Tenker fortsatt at vi skal betale for hybel og at jeg dekker buss, mobil og gymmedlemsskap med barnetrygden, men at hun klarer seg på stipend på 6000 kr i mnd. Jeg mener ikke det er å skjemme henne bort, hvertfall ikke når man ser på sifo budsjettet nevnt over her. Om hun ønsker å jobbe på siden å tjene litt tenker jeg er et valg hun kan få ta. Jeg og far har råd til å spleise på leie til hybel for henne, men 8000 i mnd er kanskje litt mye å sitte igjen med. Takk for innspill :)

HI

Enig i at 2000 er lite, men jeg synes at 6000 er mye igjen, når hun hverken skal betale mobil eller transport selv. Sifo sitt referansebudsjett er generelt ganske raust. 1500 kroner i uka for en 16 åring er raust.

Anonymkode: 2ad28...737

Jeg ville ha begynt med 2000 i mnd, og så økt dersom du ser at ikke det går. Min hadde et budsjett på 400 kr i uken i fjor, og det var veldig stramt, men det gikk. Hun la opp til det selv. Vi hadde noen innkjøp til henne av og til når vi var på besøk, i tillegg til budsjettet.. 

Anonymkode: 7c6e5...55b

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

HI

Jeg er enig meg flertallet her. Ungdommen trenger virkelig ikke 8000 kr mnd til mat og moro.

Du dekker allerede telefon, buss og treningssenter. Hun skal da dekke mat og hybel. Etter hybel er betalt har hun igjen 2000 kr. Det burde holde greit til mat. Mye er det ikke, men helt greit. Og det gir henne en mulighet til å lære å prioritere. 

Husk at SIFO-budsjettet er raust og tar med alt av utgifter gjennom et helt år. Trenger hun feks masse penger til å kjøpe klær hvis dere handler før skolestart? Må hun ha nye vintersko og vinterjakke i løpet av høsten? Osv osv. 

Var jeg deg ville jeg tenkt at de 2000 holder til mat.  Er det noe større utgifter/innkjøp som kommer på, så kan dere jo vurdere det sammen og du kan gi et  bidrag dersom hun trenger det. 

Gøy og moro bør hun lære seg å dekke selv ved feks sommerjobb (spare opp en buffer som kan brukes gjennom året) eller helgejobb. Er man ikke sp kresen på oppgavene er det ikke såååå vanskelig for ungdommen å få jobb!

Kamomille skrev (14 minutter siden):

Jeg er enig meg flertallet her. Ungdommen trenger virkelig ikke 8000 kr mnd til mat og moro.

Du dekker allerede telefon, buss og treningssenter. Hun skal da dekke mat og hybel. Etter hybel er betalt har hun igjen 2000 kr. Det burde holde greit til mat. Mye er det ikke, men helt greit. Og det gir henne en mulighet til å lære å prioritere. 

Husk at SIFO-budsjettet er raust og tar med alt av utgifter gjennom et helt år. Trenger hun feks masse penger til å kjøpe klær hvis dere handler før skolestart? Må hun ha nye vintersko og vinterjakke i løpet av høsten? Osv osv. 

Var jeg deg ville jeg tenkt at de 2000 holder til mat.  Er det noe større utgifter/innkjøp som kommer på, så kan dere jo vurdere det sammen og du kan gi et  bidrag dersom hun trenger det. 

Gøy og moro bør hun lære seg å dekke selv ved feks sommerjobb (spare opp en buffer som kan brukes gjennom året) eller helgejobb. Er man ikke sp kresen på oppgavene er det ikke såååå vanskelig for ungdommen å få jobb!

Hun skal ikke dekke hybel heller, så hun har 6000 til mat og forbruk.

Anonymkode: 2ad28...737

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...