Gå til innhold

EU, ja eller nei?

Anbefalte innlegg

Jeg er helt klart NEI! Ser jo ut som både Venstre og Ap vurderer den kampen igjen, hvor Ap vil bruke Trump som brekkstang mor nordmenn. 

Ved forrige EU-avstemning så opplevde jeg ting som var langt i fra greit. Jobbet den gang i en butikkjede som holdt til i Norge og Sverige. Vi fikk da brev om dersom vi stemte NEI så ville vi kanskje mistet jobben. 😡

Jeg er også imot Eøs-avtalen og synes vi heller skulle gjort som Sveits som kun har noen avtaler med EU. Nå betaler vi sosialbistand til flere land i øst-Europa.

Vi holder på å miste kontrollen over strøm, siden vi vistnok er skyldig EU mye mer strøm enn vi sender gjennom sjøkabler nå.

Snart må alle med litt endre boliger ut med enorme summer i oppgradering for å tilfredstille EU sitt krav til boliger og energimerking. 

Anonymkode: 660b2...0de

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450938-eu-ja-eller-nei/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner jo hva du mener, men det er mange ting som må tas med i betraktningen.

Norge er et lite land som overhodet ikke er selvforsynt med hverken mat eller andre ting, så vi er helt avhengig av å samarbeide med resten av Europa.

Så er spørsmålet, hvordan samarbeider vi best med Europa. De må jo også tjene noe på å gidde samarbeide med oss, så vi kan ikke sitte på våre ressurser og nekte dele, tenk om de hadde gjort det samme, da hadde vi ikke fått nok mat....

Anonymkode: c117c...8f2

Absolutt for et EU-medlemskap, ja. Norge er avhengig av andre land for å klare seg. Vi er langt fra selvforsynte rundt mat. Under pandemien måtte vi få vaksiner fra Sverige.

Vi er mao avhengige av EØS-avtalen. Derfra er det ikke lang vei til et fullverdig EU-medlemskap.

Som medlemmer kan vi i større grad enn i dag samarbeide for bedre miljøtiltak.

Anonymkode: 4e500...4a7

Annonse

Tidligere har jeg vært for norsk medlemskap i EU siden på lang sikt vil det være vanskelig å stå alene.
Å måtte forhandle alle handelsavtalene på egenhånd, og faren for å få dårlige avtaler siden Norge er et så lite land i forhold til resten av verden. EØS avtalen hjelper oss med det nå, men baksiden med EØS avtalen er at vi da får en mengde EU direktiver tredd over hodet på oss uten noe medvirkning på utformingen av disse direktivene. Den delen sier at jeg skal være for norsk medlemskap i EU.

På den andre siden, den siste tiden har det vært mye uroligheter innad i EU og det har blitt mange nye medlemmer som sliter ganske mye som EU er med å betale for. På en måte kan det nesten virke som om EU nå er ved å gå litt opp i sømmene. Den uroligheten ønsker jeg ikke at Norge skal være en del av. Har heller ikke noe ønske om at euroen skal innføres her som en felles valuta.  Del delen sier at jeg er mot et norsk medlemskap i EU.

Så mitt svar på spørsmålet, jeg vet ikke, men syns ut fra hvordan verden er akkurat nå at man skal utsette den diskusjonen noen år.

Anonymkode: 536a7...0a1

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Absolutt for et EU-medlemskap, ja. Norge er avhengig av andre land for å klare seg. Vi er langt fra selvforsynte rundt mat. Under pandemien måtte vi få vaksiner fra Sverige.

Vi er mao avhengige av EØS-avtalen. Derfra er det ikke lang vei til et fullverdig EU-medlemskap.

Som medlemmer kan vi i større grad enn i dag samarbeide for bedre miljøtiltak.

Anonymkode: 4e500...4a7

Sveits klarer seg uten EØS-avtale og uten EU. Det å forlate EØS-avtalen betyr ikke at man skulle sluttet å handle med EU-land, men at vi selv stod friere til hvilke lover vi ønsker å følge. 

Utgiftene til å bo kommer til å øke ekstremt mye de neste årene siden man vil bli pålagt å følge EU sitt krav om å redusere energibehovet hver bolig har.  Fine og flotte krav for nye boliger som blir bygget, men ikke om man nesten må rive hele huset for å oppfylle kravene. 

Jeg er for å verne miljøet, men dette er en nærmest usynlig dråpe i havet så lenge de store nasjonene øker sine utslipp. Det hadde vært mye mer effektivt om EU og USA stoppet all handel med Kina til de reduserte sitt klimautslipp. Kina er landet med høyest utslipp og EUs nest største handelspartnere etter USA. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Skjønner jo hva du mener, men det er mange ting som må tas med i betraktningen.

Norge er et lite land som overhodet ikke er selvforsynt med hverken mat eller andre ting, så vi er helt avhengig av å samarbeide med resten av Europa.

Så er spørsmålet, hvordan samarbeider vi best med Europa. De må jo også tjene noe på å gidde samarbeide med oss, så vi kan ikke sitte på våre ressurser og nekte dele, tenk om de hadde gjort det samme, da hadde vi ikke fått nok mat....

Før vi bruker en kalori på å diskutere EU-medlemskap så burde vi bruke alt av ressurser på å bli selvforsynte med mat. Det er vi nødt til å være, enten vi er medlemmer i EU eller ikke. Det er ingenting i veien for at Norge skal være selvforsynt med mat, det må bare politisk vilje til.

Anonymkode: b52dd...87e

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Før vi bruker en kalori på å diskutere EU-medlemskap så burde vi bruke alt av ressurser på å bli selvforsynte med mat. Det er vi nødt til å være, enten vi er medlemmer i EU eller ikke. Det er ingenting i veien for at Norge skal være selvforsynt med mat, det må bare politisk vilje til.

Det høres enkelt ut på papiret, men om vi skal produsere nok korn, grønnsaker, kjøtt og fisk til 6 mill mennesker må det mer enn vilje til.

Da må bøndene subsidieres mer enn i dag, og vi må betale mer for maten. Det er ikke gjort i en håndvending å få både befolkningen og politikerne med på noe sånt.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det høres enkelt ut på papiret, men om vi skal produsere nok korn, grønnsaker, kjøtt og fisk til 6 mill mennesker må det mer enn vilje til.

Da må bøndene subsidieres mer enn i dag, og vi må betale mer for maten. Det er ikke gjort i en håndvending å få både befolkningen og politikerne med på noe sånt.

Norge eksporterer ca. tre millioner tonn fisk i året. Der er det ganske mye mat.

Og ja, staten må punge ut for å få et bærekraftig jordbruk som bøndene kan leve av, og som får flere til å satse på matproduksjon. I den store sammenhengen er dette kanskje den viktigste jobbe politikerne har. EU eksporterer ikke mat til Norge i en hungersnødssituasjon om vi er aldri så mye medlem. Et land som ikke kan brødfø sin egen befolkning er fattig når det kommer til stykket.

Annonse

Anonym bruker skrev (På 17.11.2024 den 12.18):

Jeg er helt klart NEI! Ser jo ut som både Venstre og Ap vurderer den kampen igjen, hvor Ap vil bruke Trump som brekkstang mor nordmenn. 

Ved forrige EU-avstemning så opplevde jeg ting som var langt i fra greit. Jobbet den gang i en butikkjede som holdt til i Norge og Sverige. Vi fikk da brev om dersom vi stemte NEI så ville vi kanskje mistet jobben. 😡

Jeg er også imot Eøs-avtalen og synes vi heller skulle gjort som Sveits som kun har noen avtaler med EU. Nå betaler vi sosialbistand til flere land i øst-Europa.

Vi holder på å miste kontrollen over strøm, siden vi vistnok er skyldig EU mye mer strøm enn vi sender gjennom sjøkabler nå.

Snart må alle med litt endre boliger ut med enorme summer i oppgradering for å tilfredstille EU sitt krav til boliger og energimerking. 

Alle skal få mene det de vil, men her var det mye kunnskapsløshet og forvirring. 

Anonymkode: 20a6b...f1f

Anonym bruker skrev (På 17.11.2024 den 18.57):

100% for EU. Norsk økonomi og norsk valuta kommer til å fortsette nedover uten. Nå som vi ikke vet hvor vi har USA er det lurt å være et sterkt og samlet EU

Anonymkode: 6c945...989

Du er klar over at nå sitter EU og forsøker å selge seg ut til Kina? Selv hadde jeg valgt Trump 10 av 10 ganger om det stod mellom han Xi 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...