Gå til innhold

Kan en sykepleier som ikke er på jobb distribuere bilder av en pasient?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er et lovverk som tydeligvis ikke følges av mange. Tenk på alle de FB gruppene som har gamle klassebilder på de ulike skolene. Strengt tatt, skulle alle som er på bildet ha blitt spurt før det ble publisert. Jeg er ikke spurt og jeg er avbildet på flere slike grupper fra de ulike skolene jeg har gått på.

Men jeg synes det er et hav av forskjell på å sende bide av en syk pasient uten samtykke, enn det er å publisere et klassebilde fra Ruseløkka skole i 1992 liksom. Lovverket er vel det samme?

HI

Anonymkode: a9a23...b0e

Det er ikke lov å dele bilder av andre uten samtykke, med noen unntak. Det gjelder også egen familie , de søte ungene du tok bilde av på ferie, turistene som pisser i hagen din eller din syke onkel. Hvis du mener det er delt bilder ulovlig foreslår jeg at du spør den som ble tatt bilde av om det var greit. Det er aldeles ikke sikkert at vedkommende hadde noe mot det. Da er det en ikkesak og du bør ikke lage bråk om det.

Anonymkode: 6704a...6de

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Det er ikke lov å dele bilder av andre uten samtykke, med noen unntak. Det gjelder også egen familie , de søte ungene du tok bilde av på ferie, turistene som pisser i hagen din eller din syke onkel. Hvis du mener det er delt bilder ulovlig foreslår jeg at du spør den som ble tatt bilde av om det var greit. Det er aldeles ikke sikkert at vedkommende hadde noe mot det. Da er det en ikkesak og du bør ikke lage bråk om det.

Anonymkode: 6704a...6de

Vanskelig for meg å spørre vedkommende om det var greit, ettersom jeg ikke kjenner den som er avbildet.

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Vanskelig for meg å spørre vedkommende om det var greit, ettersom jeg ikke kjenner den som er avbildet.

Så for alt du vet så er alt helt greit for vedkommende? 

Du bør kanskje passe på deg og ditt og la andre ta seg av sitt. 

Anonymkode: e5164...826

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Så vedkommende kan ha gitt samtykke? Dette blir bare tull, la det ligge!

Anonymkode: 84bb1...98e

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Dette er et lovverk som tydeligvis ikke følges av mange. Tenk på alle de FB gruppene som har gamle klassebilder på de ulike skolene. Strengt tatt, skulle alle som er på bildet ha blitt spurt før det ble publisert. Jeg er ikke spurt og jeg er avbildet på flere slike grupper fra de ulike skolene jeg har gått på.

Men jeg synes det er et hav av forskjell på å sende bide av en syk pasient uten samtykke, enn det er å publisere et klassebilde fra Ruseløkka skole i 1992 liksom. Lovverket er vel det samme?

HI

Lovverket er gjeldende uansett hva du eller andre mener er mer greit og mindre greit. Det er ikke lov å dele bilder av andre uten deres samtykke. Ferdig.

Anonymkode: 740f2...945

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Lovverket er gjeldende uansett hva du eller andre mener er mer greit og mindre greit. Det er ikke lov å dele bilder av andre uten deres samtykke. Ferdig.

Det er noen unntak, f.eks bilder tatt av menneskemengder på offentlig sted.

Avisen kan trykke et bilde tatt inne på et kjøpesenter uten å spørre alle som er med på bildet.

Anonymkode: f7043...a97

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Så vedkommende kan ha gitt samtykke? Dette blir bare tull, la det ligge!

Anonymkode: 84bb1...98e

Det er bildets innhold som gjør at jeg ikke tror pas har godkjent det.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Avisen kan trykke et bilde tatt inne på et kjøpesenter uten å spørre alle som er med på bildet.

Ja, men da skal hovedmotivet f.eks. være en gruppe mennesker, et tema, en opptreden, publikum osv. Om du tilfeldigvis går forbi inne på et kjøpesenter og en avis zoomer inn bare på deg, så må de spørre om å få dele. 

Anonymkode: 43815...fbc

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Ja, men det er jo ikke relevant for der vi diskuterer her?

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Det var mye tro og synsing her. Om du er bekymret må du ta kontakt med sykepleieren sin arbeidsgiver og melde bekymring. Hvis ikke lar du hele saken være. 

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

HI

Det er en lang oppdragelse i samfunnet som må på plass, det tar tid. 

Man kan klage inn til Datatilsynet, men i praksis er det helt bortkastet, de har over ett års ventetid på behandling av saker og denne blir nok neppe øverst i bunken. 

Men, jeg er ikke enig i at profesjon er helt irrelevant her. Enkelte yrker, deriblant helsepersonell, har skjerpede krav til utøvelse i det offentlige rom. Du skak vite bedre, du kan alltid sende en beskjed til arbeidsgiver. Mest sannsynlig hører du ikke noe, men det kan være vedkommende får en oppstramming internt i hva som er etisk riktig her. 

Anonymkode: 7b59c...76a

MissSaigon skrev (5 timer siden):

Det var mye tro og synsing her. Om du er bekymret må du ta kontakt med sykepleieren sin arbeidsgiver og melde bekymring. Hvis ikke lar du hele saken være. 

Hva har arbeidsgiveren å gjøre med at en sykepleier har tatt bilde av en slektning?

Anonymkode: 94e14...7d5

MissSaigon skrev (6 timer siden):

Hvorfor skal du ta kontakt med arbeidsgiver? 

Om du er bekymret for at bildet er lagt ut uten samtykke informerer du den det er tatt bilde av, så kan denne personen kreve det slettet.

Annonse

Anonym bruker skrev (På 18.11.2024 den 14.24):

Det er en lang oppdragelse i samfunnet som må på plass, det tar tid. 

Man kan klage inn til Datatilsynet, men i praksis er det helt bortkastet, de har over ett års ventetid på behandling av saker og denne blir nok neppe øverst i bunken. 

Men, jeg er ikke enig i at profesjon er helt irrelevant her. Enkelte yrker, deriblant helsepersonell, har skjerpede krav til utøvelse i det offentlige rom. Du skak vite bedre, du kan alltid sende en beskjed til arbeidsgiver. Mest sannsynlig hører du ikke noe, men det kan være vedkommende får en oppstramming internt i hva som er etisk riktig her. 

Anonymkode: 7b59c...76a

Jeg mener det er et stort problem at en sykepleier, selv om hn ikke er på jobb, er tilkalt, eller har tilbudt seg å hjelpe, nettopp fordi hn er sykepleier, for så å kringkaste bilde av pasienten, er et problem. Når man er helsepersonell, får man en annen tillit enn man har som feks butikkmedarbeider. Tilliten i dette tilfellet, mener jeg er brutt. 

HI

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg mener det er et stort problem at en sykepleier, selv om hn ikke er på jobb, er tilkalt, eller har tilbudt seg å hjelpe, nettopp fordi hn er sykepleier, for så å kringkaste bilde av pasienten, er et problem. Når man er helsepersonell, får man en annen tillit enn man har som feks butikkmedarbeider. Tilliten i dette tilfellet, mener jeg er brutt. 

HI

Men var du der? Vet du detaljene? Du sa jo du ikke kjente pasienten selv men at det var en slektning sv sykepleieren?

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

HI

Men alt her, uavhengig av at vedkommende er spl, avhenger av om vedkommende har godkjent publisering av bildet. De er i slekt, og treffes på sykepleierens fritid. Da er det helt ok å publisere bilder med samtykke fra den eller de som er på bildet. 

Hadde sykepleieren vært på jobb, og relasjonen var helsearbeider/pasient, kunne man ikke publisert bilder uansett, selv om pasienten skulle ha samtykket. 

Så lenge du ikke vet, fra sikre kilder, om bildet er publisert med eller uten samtykke, kan du heller ikke konkludere med om dette er innenfor eller ikke.

Jeg er også helsepersonell i arbeidstiden, og har taushetsplikt på fritiden også, om jeg f.eks. skulle treffe en pasient på butikken eller på et sosialt arrangement. Men jeg har ikke taushetsplikt ovenfor familiære relasjoner og øvrig nettverk. Jeg kan, på lik linje som alle andre, legge ut bilder og videoer på some så lenge jeg gjør det med samtykke fra de fotograferte. 
Og selv om det er folk i mitt nettverk som benytter seg av min kompetanse innimellom, for eksempel ved å søke råd, så blir de ikke mine pasienter og omfattet av taushetsplikt av den grunn. Hvis jeg støtter en venninne gjennom en vanskelig tid i livet, og i samtalene benytter jeg terapeutiske metoder som jeg også bruker på jobb, så ville jeg ikke brutt taushetsplikten om jeg senere la ut en snap fra en sosial sammenkomst hvor venninnen min var tilstede. 

Anonymkode: 4e5a0...65c

Anonym bruker skrev (På 18.11.2024 den 9.23):

Sikker på at det er et ekte bilde og ikke et pasientbikde kjøpt fra betalingssted da?

Anonymkode: 60bfd...10c

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

HI

Her vet du jo faktisk ingenting om situasjonen. Hun kan ha tatt bildet i et uheldig øyeblikk og vist pasienten bildet og spurt om det var greit å dele før hun delte. 
Du får kommentere på bildet på SoMe og spørre om pasienten samtykket. Eller du får la det ligge. 

Endret av Pobie
Anonym bruker skrev (På 18.11.2024 den 15.38):

Hva har arbeidsgiveren å gjøre med at en sykepleier har tatt bilde av en slektning?

Jeg forsto det slik at fotografen jobbet et sted hvor motivet hadde vært pasient. Men det er jammen ikke enkelt å skjønne helt hva hi vil frem til. Hun kjenner ikke bakhistorien i det hele, så da er det litt rart å være så engasjert. Syns jeg. 

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

HI

Det er alltid et problem at folk legger ut bilder uten samtykke, uansett om de er tannlege, sykepleier, butikkmedarbeider eller rørlegger 

Det er et tema man godt kan ta opp og diskutere, at det er mange som ikke forholder seg til regelverket på dette.

Men i situasjonen du beskriver aner du jo ikke om bildet faktisk er godkjent eller ikke, og da er det jo ingenting å diskutere 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...