Gå til innhold

Kan en sykepleier som ikke er på jobb distribuere bilder av en pasient?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Ok, så jeg kan dra til sykehuset i dag, gå innom et rom hvor det ligger en hjelpeløs person, ta bilde av pasienten og distribuere bildet. Det er lov?

Anonymkode: a9a23...b0e

Vedkommende var ikke på jobb. At du vil ta deg inn på et sykehus for å forografere hjelpesløse mennesker sier mest noe om deg og din tankegang 

Anonymkode: fdccd...4af

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det spiller ingen rolle om sykepleieren er på jobb eller ikke, hun har uansett ikke lov å distribuere bilde av pasienter. 

Anonymkode: cba1b...815

Det er ikke en pasient! Det var en slektning!

Anonymkode: 94e14...7d5

Det spiller ingen rolle om sykepleieren er på jobb eller ikke, hun har uansett ikke lov å distribuere bilde av pasienter. 

Det var ikke en pasient. TS skriver på første side, litt ned på siden, at det var en slektning 

Uansett situasjon så skal folk drite i å sende bilder av folk uten de avbildedes samtykke. Helt uavhengig av hvem du er og hvem du tar bilde av. Folk er jo helt grenseløse når det gjelder dette.

Anonymkode: 740f2...945

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Personen var ikke pasient. Hn har tydligvis vært pasient en gang, men når hn var i et privat hjem og slektningen, som tilfeldigvis er sykepleier, tok et bilde så har det skapt stor ståhei hos hi. 

Anonymkode: e5164...826

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Personen var ikke pasient. Hn har tydligvis vært pasient en gang, men når hn var i et privat hjem og slektningen, som tilfeldigvis er sykepleier, tok et bilde så har det skapt stor ståhei hos hi. 

Anonymkode: e5164...826

Det eneste relevante spørsmålet her var om his venninne hadde bedt om tillatelse til å sende bildet. Alt annet er irrelevant.

Altså, dette er en som fortsatt er pasient men som får hjemmehjelp flere ganger til dagen. Hn sykepleieren tilbudte seg å komme hjem til pasienten som også er en slektning. I skjul tok sykepleieren bilde av pasienten og sendte dette bildet videre.

Hn kommer på besøk under forklaring av at hn er sykepleier og kan hjelpe. Så hn er ikke på jobb, men "opererer" som om hn er på jobb. Får ikke betalt.

Beklager at det ble litt uklart. Håper det er mer forståelig nå. 

HI

Altså, dette er en som fortsatt er pasient men som får hjemmehjelp flere ganger til dagen. Hn sykepleieren tilbudte seg å komme hjem til pasienten som også er en slektning. I skjul tok sykepleieren bilde av pasienten og sendte dette bildet videre.

Hn kommer på besøk under forklaring av at hn er sykepleier og kan hjelpe. Så hn er ikke på jobb, men "opererer" som om hn er på jobb. Får ikke betalt.

Beklager at det ble litt uklart. Håper det er mer forståelig nå. 

HI

Og som sagt: Det er ikke lov å videresende bilde av en som ikke har gitt sitt samtykke. Det gjelder venninna di, det gjelder deg og det gjelder meg.

Samtykke. Så enkelt, men tydeligvis så vanskelig for mange.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har ei venninne som jobber på sykehjem. Min far bor på sykehjemmet og er hennes pasient. Hun tok bilde av han og sendte til meg. Pappa er dement. Jeg skvatt skikkelig når jeg fikk dette bildet. Synes det var blanding av roller. 
En annen ting jeg reagerte på var at hun satt opp kamera foran rom døren til pappa og laget en tik tok video i gangen rett foran døren hans. Var livredd han skulle komme ut. Dette ligger på tik tok. Synes ikke noe om det 

Anonymkode: bb9c2...aad

Dette ville jeg faktisk meldt fra om til ledelsen på sykehjemmet. Helt hårreisende. 

Pobie skrev (7 minutter siden):

Dette ville jeg faktisk meldt fra om til ledelsen på sykehjemmet. Helt hårreisende. 

Hvorfor melde fra til jobben?? TS skriver på side1: 

Bildet er av en slektning og er videresendt av en som er sykepleier men på besøk som slektning. Sykepleieren er ikke på jobb i denne sammenheng’ 

Hvorfor melde fra til jobben?? TS skriver på side1: 

Bildet er av en slektning og er videresendt av en som er sykepleier men på besøk som slektning. Sykepleieren er ikke på jobb i denne sammenheng’ 

Det er to saker her nå, du må nesten se hva du svarer på.

HI

Annonse

Man har uansett ikke lov å dele bilder av folk som ikke godkjenner det. Har hun tatt bilde av en innlagt slektning uten samtykke, så er det ulovlig, men ikke fordi hun er sykepleier

Anonymkode: aec54...453

Det er to saker her nå, du må nesten se hva du svarer på.

HI

Det jeg siterte ble skrevet med din kode 

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Hun besøker en slakting og så sender hun bilder av en pasient til venner og familie. Man kan se at pasienten ser annen vei, slik at bildet som er tatt er tatt i "skjul". Etterpå blir det distribuert på sosiale medier. Hvor står denne sykepleieren som ikke er på jobb?

jeg er ganske sikker på at det ikke er lov uansett om man er på jobb eller ikke, det er det veldig strengt på man har ikke lov uten og spørre først

Anonymkode: 1d46b...c4b

Pobie skrev (33 minutter siden):

Det trenger vel ikke være verre enn at en datter, som er sykepleier, besøker sin syke mor for å hjelpe henne og tar et bilde som hun sender til sin bror?

Anonymkode: 6704a...6de

Det trenger vel ikke være verre enn at en datter, som er sykepleier, besøker sin syke mor for å hjelpe henne og tar et bilde som hun sender til sin bror?

Anonymkode: 6704a...6de

Men sånn var de altså ikke.

Anonymkode: 0762e...1ce

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Er dette virkelig noe mer å diskutere?

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/bilder-pa-nett/

Dette er et lovverk som tydeligvis ikke følges av mange. Tenk på alle de FB gruppene som har gamle klassebilder på de ulike skolene. Strengt tatt, skulle alle som er på bildet ha blitt spurt før det ble publisert. Jeg er ikke spurt og jeg er avbildet på flere slike grupper fra de ulike skolene jeg har gått på.

Men jeg synes det er et hav av forskjell på å sende bide av en syk pasient uten samtykke, enn det er å publisere et klassebilde fra Ruseløkka skole i 1992 liksom. Lovverket er vel det samme?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...