Gå til innhold

Organsvikt pga alkohol

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hi. Hvorfor spekulere i dette?

Anonymkode: 67d47...609

Men det er da ikke rart at HI lurer på dette? Når man har en oppfatning av hvor mye alkohol som skal til for å gi skade, og så hører om en person som tilsynelatende har drukket mye mindre og likevel blitt alvorlig syk, kan man jo bli bekymret. Hvem andre er i faresonen? Kan jeg/mannen min/mamma også få dette? 

Alt man lurer på er ikke å grave i andres saker, og hun spør anonymt her inne i stedet for å spørre ut de som kjenner mannen. Det er helt innafor, spør du meg.

Anonymkode: cf2a7...fbe

Fortsetter under...

Som sykepleier har jeg sett dette mange ganger dessverre. Noen har drukket mye i mange år. Noen startet kanskje i tenårene. Mengden og type alkohol varierer. Noen drikker alkohol med lav %, andre sprit. Jeg har behandlet personer som har stått i 100-150% jobb frem til det aktuelle. His noen har kundemøter og alkohol vært endel av konsumet. Andre drikker i skjul etter jobb. Også har du de som har drukket i 60 år som aldri har opplevd svikt.

Konklusjon, at ingen har sett vedkommende full, alder, mengde, type alkohol er det ingen fasit på. Noen kropper tåler mindre, andre så mye at man tenker kroppen ikke burde holdt ut i så mange år.

Anonymkode: 1af14...594

Anonym bruker skrev (På 17.11.2024 den 10.52):

En venn av min mann venter på nyretransplantasjon pga alkohol. Han drakk seg ikke full ofte, men drakk som regel litt nestenhver kveld. Han fikk beskjed at han måtte kutte alkohol for mange år siden, men det hørte han ikke på. Han er i slutten av 50 årene 

Anonymkode: ceba4...958

Da er det mange som skal vente i kø for ny nyre fremover. Det er omtrent en trend å drikke hver dag. Bloggere som lever helger i ukedager med alltid noe som skjer - så skåler de med et glass vin.

Jeg tror bare noen er mer uheldig. Som med røyk og kols. Noen får kols, andre ikke 🤷‍♀️

Anonymkode: 9919f...910

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ut fra hva du skriver, virker det ikke til at dere har nært nok forhold til at han deler så personlig informasjon med deg? Derfor spør jeg hvordan du kan vite at det skyldes alkohol? 

Anonymkode: fc39d...078

Herlighet, jeg vet ikke annet enn det jeg ble fortalt. Det var jo ikke han selv som fortalte det, det var jo ektefellen hans.

Anonymkode: 70457...467

Anonym bruker skrev (På 17.11.2024 den 0.00):

Fikk høre at en som er ca 43 år ligger på sykehus med organsvikt pga alkohol. Da lurer jeg på hvor mye han drikker for å få organsvikt i nyrer, lever og så videre. Og hva drikker de? Er det cider, øl, eller, vin, sprit?

I tillegg var det informasjon om at ingen har sett ham full. Merkelig?

Sikker på det er alkohol? At det ikke bare er sladder?

Anonymkode: a9142...42b

Anonym bruker skrev (På 18.11.2024 den 20.27):

Sikker på det er alkohol? At det ikke bare er sladder?

Anonymkode: a9142...42b

Sikkert bare sladder. Man kan få organsvik t av så mye. For eks sopp man plukker ute, paracet (forskjellige legemidler) også detox - "den nye trenden" for kroppen har vist seg å være farlig for leveren. Det er masse. Ikke bare alkohol.

(Jobber også innen helse)

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Sikkert bare sladder. Man kan få organsvik t av så mye. For eks sopp man plukker ute, paracet (forskjellige legemidler) også detox - "den nye trenden" for kroppen har vist seg å være farlig for leveren. Det er masse. Ikke bare alkohol.

Hva slags detox?

Anonymkode: b4a9a...5d1

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kosthold også. Sverige forsket videre på «supersize me», der ble det målbart etter kun en uke. NAFLD tar i dag livet av flere amerikanerne enn alkohol. Men en kombinasjon der, da kan det vel gå ganske fort nedover….  

Synes kosthold i seg selv er ganske spennende, i boka how to not die, tar forfatteren frem flere studier rundt svinekjøtt og forekomst av hepatitt E. Ante ikke at det eksisterte før jeg leste den. 

Anonym bruker skrev (På 17.11.2024 den 13.02):

Jeg fikk HELLP i svangerskapet, akutt høye leververdier uten ei dråpe alkohol på lang tid, uten helsehjelp ville jeg fått organsvikt raskt. 

Off topic her, men må bare kommentere denne.

Jeg fikk også HELLP, og dermed ks i full fart da de fant ut at det var det som feilte meg. Jeg hadde smerter øverst i magen; i leveren sa de. 

Ble skikkelig skremt da de etter ett par dager fortalte meg hvor alvorlig det var - og hvor galt det kunne gått!! Fikk en knekk da. Det gikk heldigvis bra! Men tanken på hvor galt det kunne gått gjorde meg skremt.

Anonymkode: d3973...0f3

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Off topic her, men må bare kommentere denne.

Jeg fikk også HELLP, og dermed ks i full fart da de fant ut at det var det som feilte meg. Jeg hadde smerter øverst i magen; i leveren sa de. 

Ble skikkelig skremt da de etter ett par dager fortalte meg hvor alvorlig det var - og hvor galt det kunne gått!! Fikk en knekk da. Det gikk heldigvis bra! Men tanken på hvor galt det kunne gått gjorde meg skremt.

Anonymkode: d3973...0f3

Det er en skremmende opplevelse, går så fort. Veldig glad jeg ikke forstod alvoret før i etterkant, men tok litt tid å ta innover seg hvor akutt det faktisk var. I følge journalen gikk jeg fra normale verdier til over 5-doblet i løpet av noen timer, heldigvis var jeg innlagt da det skjedde, ellers vet jeg ikke hvordan det ville endt. Igjen sender jeg en stor takk til den skjønne jordmoren min som fulgte meg i svangerskapet, hun forstod alvoret før testene slo ut for fullt. 

Håper det gikk fint med deg og den lille på tross røff start ❤️

Anonym bruker skrev (På 18.11.2024 den 16.03):

Men det er da ikke rart at HI lurer på dette? Når man har en oppfatning av hvor mye alkohol som skal til for å gi skade, og så hører om en person som tilsynelatende har drukket mye mindre og likevel blitt alvorlig syk, kan man jo bli bekymret. Hvem andre er i faresonen? Kan jeg/mannen min/mamma også få dette? 

Alt man lurer på er ikke å grave i andres saker, og hun spør anonymt her inne i stedet for å spørre ut de som kjenner mannen. Det er helt innafor, spør du meg.

Anonymkode: cf2a7...fbe

Godt du tok det litt på deg også, at det kan skje deg også. Føler alt for mange her inne er hysterisk når det gjelder alkohol. Det er jo omtrent som å planlegge begravelsen om man drikker jevnlig men med fornuft. Ingen fasitsvar på dette, vi reagerer forskjellig. Noen får kreft, andre ikke. Genetikk har nok mye av svarene!😊

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Kosthold også. Sverige forsket videre på «supersize me», der ble det målbart etter kun en uke. NAFLD tar i dag livet av flere amerikanerne enn alkohol. Men en kombinasjon der, da kan det vel gå ganske fort nedover….  

Synes kosthold i seg selv er ganske spennende, i boka how to not die, tar forfatteren frem flere studier rundt svinekjøtt og forekomst av hepatitt E. Ante ikke at det eksisterte før jeg leste den. 

Ja ikke sant? Så er ikke bare alkoholen folkens. Hva er NAFLD? 

Jeg bet detox kur , den kjente med sellerijuice kan skade levra. Ei dame på 6år holdt på å strykemerke etter 2mnd med sellerijuice hver dag. Tenker også slankemedisiner og muligens alle andre piller fra nett o.l er OBS farlig. 🙈🙈 Hva med protein pulver, har noen forsket på hvor bra det er for levra? Hører flere av de topp trente "muskel buntene" får for høye leververdier. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg bet detox kur , den kjente med sellerijuice kan skade levra. Ei dame på 6år holdt på å strykemerke etter 2mnd med sellerijuice hver dag. Tenker også slankemedisiner og muligens alle andre piller fra nett o.l er OBS farlig. 🙈🙈 Hva med protein pulver, har noen forsket på hvor bra det er for levra? Hører flere av de topp trente "muskel buntene" får for høye leververdier. 

Skulle stå ei dame på 60 ! 😄

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

nonalcoholic fatty liver disease

Nå skal jeg ikke forkynne at alkohol er ufarlig her, det er bare greit å vite at mye annet man putter ned også har en innvirkning. For mye proteiner kan også være skadelig for både lever og nyrer. For mye kolesterol, brus og junk hver dag, for mye sukker. Alt skal via den stakkars leveren.

Enda godt det er et relativt robust organ hos de fleste, kan til og med reparere seg selv på de første stadiene hvis en tar litt godt vare på den i en periode. 

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Men hva gjør sellerirotjuice som er så farlig da?

Anonymkode: b4a9a...5d1

Fikk høre at en som er ca 43 år ligger på sykehus med organsvikt pga alkohol. Da lurer jeg på hvor mye han drikker for å få organsvikt i nyrer, lever og så videre. Og hva drikker de? Er det cider, øl, eller, vin, sprit?

Har forresten ikke hørt om full organsvikt pga alkohol, kun pga andre typer sykdommer inkl korona

Anonymkode: 806cb...c25

Det spiller egentlig ingen rolle hva man drikker. Etanol som alkohol faktisk er er etanol uansett. Men nå er det nå engang sånn at det skal godt gjøres å drikke nok øl til at du dør av det. De fleste alkoholikere, (ikke alle), begynner nok å drikke sprit, eller i det minste vin etterhvert for å få en raskere buzz. Total organsvikt av alkohol er sjelden hos fungerende alkoholikere, men ikke uhørt. Hvis leveren takker for seg følger jo andre organer etter. Det er nok vanligere enn man tror å klare å skjule misbruket sitt. 

Anonymkode: 91dbb...1f2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...