Gå til innhold

Organsvikt pga alkohol

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hi. Hvorfor spekulere i dette?

Anonymkode: 67d47...609

Men det er da ikke rart at HI lurer på dette? Når man har en oppfatning av hvor mye alkohol som skal til for å gi skade, og så hører om en person som tilsynelatende har drukket mye mindre og likevel blitt alvorlig syk, kan man jo bli bekymret. Hvem andre er i faresonen? Kan jeg/mannen min/mamma også få dette? 

Alt man lurer på er ikke å grave i andres saker, og hun spør anonymt her inne i stedet for å spørre ut de som kjenner mannen. Det er helt innafor, spør du meg.

Anonymkode: cf2a7...fbe

Fortsetter under...

Som sykepleier har jeg sett dette mange ganger dessverre. Noen har drukket mye i mange år. Noen startet kanskje i tenårene. Mengden og type alkohol varierer. Noen drikker alkohol med lav %, andre sprit. Jeg har behandlet personer som har stått i 100-150% jobb frem til det aktuelle. His noen har kundemøter og alkohol vært endel av konsumet. Andre drikker i skjul etter jobb. Også har du de som har drukket i 60 år som aldri har opplevd svikt.

Konklusjon, at ingen har sett vedkommende full, alder, mengde, type alkohol er det ingen fasit på. Noen kropper tåler mindre, andre så mye at man tenker kroppen ikke burde holdt ut i så mange år.

Anonymkode: 1af14...594

Anonym bruker skrev (På 17.11.2024 den 10.52):

En venn av min mann venter på nyretransplantasjon pga alkohol. Han drakk seg ikke full ofte, men drakk som regel litt nestenhver kveld. Han fikk beskjed at han måtte kutte alkohol for mange år siden, men det hørte han ikke på. Han er i slutten av 50 årene 

Anonymkode: ceba4...958

Da er det mange som skal vente i kø for ny nyre fremover. Det er omtrent en trend å drikke hver dag. Bloggere som lever helger i ukedager med alltid noe som skjer - så skåler de med et glass vin.

Jeg tror bare noen er mer uheldig. Som med røyk og kols. Noen får kols, andre ikke 🤷‍♀️

Anonymkode: 9919f...910

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Ut fra hva du skriver, virker det ikke til at dere har nært nok forhold til at han deler så personlig informasjon med deg? Derfor spør jeg hvordan du kan vite at det skyldes alkohol? 

Anonymkode: fc39d...078

Herlighet, jeg vet ikke annet enn det jeg ble fortalt. Det var jo ikke han selv som fortalte det, det var jo ektefellen hans.

Anonymkode: 70457...467

Anonym bruker skrev (På 17.11.2024 den 0.00):

Fikk høre at en som er ca 43 år ligger på sykehus med organsvikt pga alkohol. Da lurer jeg på hvor mye han drikker for å få organsvikt i nyrer, lever og så videre. Og hva drikker de? Er det cider, øl, eller, vin, sprit?

I tillegg var det informasjon om at ingen har sett ham full. Merkelig?

Anonymkode: 70457...467

Sikker på det er alkohol? At det ikke bare er sladder?

Anonymkode: a9142...42b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...