Gå til innhold

Hvorfor provoseres folk av veganere?

Anbefalte innlegg

https://vink.aftenposten.no/artikkel/Pp0nkX/hva-er-det-med-veganere-som-faar-folk-til-aa-reagere

Leste denne først nå og er overrasket over at det brukes lite plass på det jeg opplever som utfordringen med å omgås veganere i mitt miljø. Jeg kjenner mange ordentlig engasjerte vegetarianere som er veldig bevisste forbrukere på alle områder. Veganerne er helt andre typer, selvsentrerte og narsissistiske. Det de sier om kostholdet sitt er sentrert rundt et bilde av seg selv og egen kropp som noe overlegent. Det er de som ikke nedverdiger seg til å spise «skitten» mat, ikke en engasjement for kloden og dyreliv. Flere nekter også å spise mat tilberedt på rene kjøkken med like rent utstyr som også brukes til mat med animalske ingredienser, noe som øker forbruk i stedet for å dempe det. At det har med forbruk og dyrevelferd å gjøre, fremstår ikke særlig plausibelt, men det fungerer om en ønsker oppmerksomhet rundt seg selv. Flere av dem jeg kjenner har også en lang historie med spiseforstyrrelser, og vegansimen fremstår bare som en ny måte å spise restriktivt på. Noen bruker også klær og sko av skinn og animalske fibre likevel.

Mat er jo ofte et sosialt smøremiddel og når noen gjør det vanskelig å inkludere dem med «takk for forsøket på hummus altså, men jeg spiser ikke mat laget på kjøttetere sine kjøkken», så blir det veldig ubehagelig for de som gjør innsatsen. Om man sammenligner med folk med cøliaki som faktisk ikke kan i fare for å bli syke, så er de oftest langt lettere å kommunisere med om temaet.

Dette er selvsagt svogerforskning og for all del, «not all vegans». Jeg tror likevel den varianten jeg kjenner en del av er de som ødelegger veganernes rykte. Ikke at omnivorer eller vegetarianere føler seg mindreverdig.

Anonymkode: 2060a...f4f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450911-hvorfor-provoseres-folk-av-veganere/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det kommer an på veganeren.
Jeg har en søster som er veganer og her ikke noe problem med det.
De veganerne jeg har problemer med er de som hele tiden forteller deg at deres kosthold er det eneste riktige, forteller deg at det du spiser er feil, hele tiden prøver å overbevise deg om å bli veganer som dem.
Min søster er veganer, men respekterer at andre ikke er det og det er helt greit

Anonymkode: 49574...4d6

Jeg vet ikke hvilken kategori jeg havner i her, for jeg har testa alt som kryper og går av dietter. Hvis jeg skal peke på en som er fantastisk for kropp og sinn, men er vanskelig å leve på, så er det hel, plantebasert mat. Både av etiske grunner, men også helse. 

De du snakker om her høres mer ut som fanatikere. De finnes i mange sammenhenger, men hvorfor be de til middag eller gi de mer taletid enn nødvendig? Du lar de holde på når de får gnåle om kjøkken og andres valg. 

Anonymkode: 71ca4...252

Jeg har ingen generelle problemer med folk som er veganere. De jeg har et problem med er folk som skal misjonere, enten de er veganere, helsefriker eller annet. De må gjerne spise hva som helst i mitt nærvær, men om de har tenkt å kommentere innholdet i matboksen min med annet enn hyggelige bemerkninger så kan de sitte alene. 

Overskriften henger ikke helt sammen med innlegget da det jo er du som provoseres. 

Jeg provoseres ikke av veganere som gruppe, men jeg provoseres av fanatikere og folk som tar seg selv så høytidelig. Spis hva du vil så lenge du mener det samme om meg. 

Anonymkode: c19b9...3e8

Annonse

Det er sikkert en del helt greie veganere, men de er ikke så mange totalt sett og når jeg har møtt 4 som har vært ufordraglige er det lett å stemple hele gruppen. Det verste var en gang jeg var på tur med en venninne og noen andre venner av henne. De ville ikke sitte ved bordet med oss andre hvis vi det ikke var noe annet enn veganer mat på bordet. I steden sto de ved siden og kommenterte alt vi spiste i nedsettende vendinger. Egg var hønemens, kjøtt var drapsoffer eller lik, kylling var babylon, smør var stivnet kusekret, honning var spy osv. I tillegg snakket de hele tiden om hvordan vi ødela kroppen vår Etter 4 dager holdt jeg på å bli sprø. Etterpå måtte jeg gi min venninne beskjed om at jeg aldri ville spise sammen med dem igjen.

De andre jeg kjenner var ikke like ille, men hadde en del av de samme tendensene.

Jeg har ikke noe mot at noen spiser veganer. Det er måten de snakker på som er problemet.

Anonymkode: 274a3...8e8

Fordi folk får dårlig samvittighet fordi de vet hvordan kjøttindustrien er, både hvor dårlige dyra behandles og hvor mye CO2-utslipp som det fører til.

Og for alle som nå er sikre på at jeg  er veganer: neida. Jeg er ikke en gang vegetarianer. Jeg liker kjøtt veldig godt. MEN, jeg er klar over problemene med kjøtt. Også mye av eggproduksjon og meieri. Kjøper bare økologiske egg, for de hønene har det bedre. 

Spiser kjøtt et par ganger i uka, og synes ikke jeg er spesielt flink. Tror vi alle bør spise mindre kjøtt 

Anonymkode: 8259f...c97

For meg handler det om mennesketypen som ofte følger med. Det er et bevisst valg, og gjøres ofte av bleike, tynne wokere, og er på en måte en protest, og vitner om en slags forakt for andre. Det opplever jeg som negativt. Jeg bryr meg ikke, jeg gjør ikke det. Folk kan velge hva de vil. Og det går som oftest over uansett.

Anonymkode: 4412b...a42

Fordi noen alltid skal bry seg om andre og andres valg. Folk klarer ikke bare passe på seg og sitt. 
Jeg bryr meg ikke om hva andre spiser, det er helt opp til hver enkelt hva de stapper i kjeften. Jeg velger hva jeg spiser, og andre velger hva de spiser. Har nok andre ting å bekymre meg over enn hva andre spiser 

Anonymkode: 6ffe6...830

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Fordi folk får dårlig samvittighet fordi de vet hvordan kjøttindustrien er, både hvor dårlige dyra behandles og hvor mye CO2-utslipp som det fører til.

Og for alle som nå er sikre på at jeg  er veganer: neida. Jeg er ikke en gang vegetarianer. Jeg liker kjøtt veldig godt. MEN, jeg er klar over problemene med kjøtt. Også mye av eggproduksjon og meieri. Kjøper bare økologiske egg, for de hønene har det bedre. 

Spiser kjøtt et par ganger i uka, og synes ikke jeg er spesielt flink. Tror vi alle bør spise mindre kjøtt 

Anonymkode: 8259f...c97

Jeg tror du har rett i dette, veganere provoserer fordi folk innerst inne vet at de har rett. Man kan ikke argumentere mot dem, for man har ingen argumenter. Det finnes folk som holder seg unna visse typer mat av religiøse årsaker eller tror at elektromagnetiske felter er fryktelig farlige, men disse trekker folk bare på skuldrene av. De har noen rare oppfatninger, det går ikke ut over oss, så det er ingenting å bry seg om. Om noen er veganer derimot! Da blir det full fyr!

(Og nei, ikke veganer jeg heller.)

Anonymkode: 14c6b...a75

Folk må spise akkurat hva de vil for meg, men forvent ikke å bli servert mat hos meg, tilpasset fikse ideer. Jeg tilpasser for f.eks. cøliaki, laktoseintoleranse og lignende, men dette er jo sykdommer og dermed noe helt annet enn forvridde tanker. 

Anonymkode: 137cf...4dd

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Folk må spise akkurat hva de vil for meg, men forvent ikke å bli servert mat hos meg, tilpasset fikse ideer. Jeg tilpasser for f.eks. cøliaki, laktoseintoleranse og lignende, men dette er jo sykdommer og dermed noe helt annet enn forvridde tanker. 

Jeg tilpasser til alle jeg inviterer til mitt hjem. Jeg kunne aldri latt en gjest sitte uten noe å spise for å holde på et prinsipp. 

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tilpasser til alle jeg inviterer til mitt hjem. Jeg kunne aldri latt en gjest sitte uten noe å spise for å holde på et prinsipp. 

Jeg ville neppe invitert en veganer hjem til meg i det hele tatt. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville neppe invitert en veganer hjem til meg i det hele tatt. 

Ok, deg om det. Jeg inviterer folk basert på annet enn deres matpreferanser. 

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Ok, deg om det. Jeg inviterer folk basert på annet enn deres matpreferanser. 

Jepp, meg om det. Jeg tror ikke jeg kjenner folk med så forvridde preferanser. 

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jepp, meg om det. Jeg tror ikke jeg kjenner folk med så forvridde preferanser. 

Men du har barn? De har vel venner og kjærester som kan komme i deres hus uavhengig av dine preferanser. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg provoseres ikke av veganere. Men jeg provoseres når de forsøker å frelse meg. De glemmer ofte at maten de spiser må fraktes til Norge og med det blir ikke klima noe bedre

Anonymkode: 586c5...4ec

Mange veganere er det vel pga dyrevelferd. Jeg ser poenget når man vet forholdene mange dyr lever under, blant annet at nyfødte kalver blir tatt direkte fra mor etter fødsel. Har man opplevd å høre mammaku rope etter kalven så glemmer man det ikke. Jeg er verken veganer eller vegetarianer, men jeg ser poenget deres. Men misjonering er jeg ikke for uansett overbevisning. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg provoseres ikke av veganere. Men jeg provoseres når de forsøker å frelse meg. De glemmer ofte at maten de spiser må fraktes til Norge og med det blir ikke klima noe bedre

Hvis man spiser planteføden direkte må det importeres (og dyrkes) mye mindre enn om det gis til dyr først og så spiser vi dyrene.  Husdyr i Norge lever ikke av gress alene, selv om man kan få inntrykk av dette i reklamene. (Gris og høns spiser ikke gress i det hele tatt, men det burde det ikke være nødvendig å opplyse om.)

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvis man spiser planteføden direkte må det importeres (og dyrkes) mye mindre enn om det gis til dyr først og så spiser vi dyrene.  Husdyr i Norge lever ikke av gress alene, selv om man kan få inntrykk av dette i reklamene. (Gris og høns spiser ikke gress i det hele tatt, men det burde det ikke være nødvendig å opplyse om.)

Men de kan faktisk spise lokal mat. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Jeg tror du har rett i dette, veganere provoserer fordi folk innerst inne vet at de har rett. Man kan ikke argumentere mot dem, for man har ingen argumenter. Det finnes folk som holder seg unna visse typer mat av religiøse årsaker eller tror at elektromagnetiske felter er fryktelig farlige, men disse trekker folk bare på skuldrene av. De har noen rare oppfatninger, det går ikke ut over oss, så det er ingenting å bry seg om. Om noen er veganer derimot! Da blir det full fyr!

(Og nei, ikke veganer jeg heller.)

Mennesket er ikke laget for å være veganere. Om de fleste skulle gå over til å bli veganere ville mange av dem ikke ha evnen eller muligheten til å følge dette riktig opp. Noen har ikke en kropp som klarer å ta opp nok kunstige mineraler, vitaminer og proteiner og andre har ikke kunnskap nok om dette. Barnekroppen er spesiekt sårbar. Dette ville resultert i sykdommer som ville belastet helsevesenet. 

Man kan være en opplyst forbruker og velge økologosk mat; f.eks. velge egg fra frittgående høner og må bør kjempe for en driftsform der kalv får være sammen med ku osv. Det å få mulighet til å spise naturlige næringsstoffer er det som er best for menneskekroppen. Det er mulig å få til dette, samtidig som man hensyntar dyrevelferd. 

Jeg kjenner flere veganere. De fleste vet at dette er et kosthold som passer få. De misjonerer dermed ikke, men får tilpasninger når de skal spise med venner eller ute på restaurant. Veganerer, eller andre som skal presse sin livsstil på andre, er slitsome og om noen blir provosert så er det stort sett den aggresive retorikken som ser veldig svart/hvitt på alt og som ikke ser nyansene eller hvilke muligheter folk har. 

Anonymkode: d4389...93b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...