Gå til innhold

Overgangsalder

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan vet man om man er i overgangsalderen om man går på p piller og har falsk mens. 

Anonymkode: e57fb...933

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men det er mange andre symptomer på overgangsalderen en at man slutter å ha mensen.
Å miste mensen er den siste som kommer.

- Legger på seg, og da på andre steder enn tidligere
- Mye vann i kroppen
- Brått veldig varm
- Brått veldig kald
- Humørsvingninger
- Panikk anfall
- Synet blir brått dårligere
- Vanskeligere med å konsentrere seg
- Fortere sliten

Og mange flere ting, husk, de første symptomene kan komme opp til 10 år før mensen forsvinner.

Dersom du lurer, eller mistenker at du har begynt på overgangsalderen anbefaler jeg deg å ta en tur til legen.
Jo tidligere man får hjelp, jo bedre vil man få det i hele perioden.

Anonymkode: 012a4...334

Jeg har hormonspiral og har ikke hatt mens på 10 år. Jeg merket dårligere søvn, fatigue, vektøkning, ekstra hjerteslag (ekstra systemer) og hjernetåke (leter etter ord). Sjekket hos fastlegen og fikk påvist begynnende overgangsalder.

Anonymkode: 23059...602

Legen sier det er vanskelig å måle østrogen nivået når man fortsatt har en syklus. Men jeg har ubehag i underlivet. I kjeden og i åpningen. Samt litt i nederste del av magen. Kan bli litt ør i hodet og svimmel. Var på GU i august, og har ikke celleforandring. Alt var bra. Har hpv virus, og siden heg har hatt det i 2 år er jeg henvist til gyn. Har vaksinert meg med hpv vaksine. 
Men hpv er i hele kroppen, ikke bare livmorhalstappen. 

I følge min gynekolog regnes ett år etter siste mens som overgangsalder. Og den vet man ikke av når man går på å piller og får falsk mens. Og ikke tok hun hormonprøver, for verdiene svinger så at de gir ingen gode svar. Men etter samtale og ultralydundersøkelse kunne hun konstatere at nå nærmer jeg meg veldig, ihvertfall. 

Anonymkode: d2bcd...59e

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

I følge min gynekolog regnes ett år etter siste mens som overgangsalder. Og den vet man ikke av når man går på å piller og får falsk mens. Og ikke tok hun hormonprøver, for verdiene svinger så at de gir ingen gode svar. Men etter samtale og ultralydundersøkelse kunne hun konstatere at nå nærmer jeg meg veldig, ihvertfall. 

Ok, så de ser dette på en UL undersøkelse? Ser de da på eggene?

Annonse

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hvordan vet man om man er i overgangsalderen om man går på p piller og har falsk mens. 

Man vet det ikke nødvendigvis.

Overgangsalderen er en periode hvor hormonene typisk, fra naturens side, går opp og ned, helt uten styr, som en siste krampetrekning. Så det går ikke an å måle hormonene, som er det som styrer menstruasjonen. Man kan kun se om det finnes egg igjen og dermed anta noe om når den inntreffer.

Man behandler overgangsalderen symptomatisk, og ikke på gynekologiske funn. Har du ingen plager, behøver du ingen behandling. 

Anonymkode: 30895...a9c

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Det man behandler er typisk perimenopause som er årene før man har siste naturlige mens, og hormonene svinger. Det er svingningen i seg selv som gir mange av plagene (hetetokter, migrene), mens mangel på østrogen gir tap av muskelmasse, tørrhet i skjeden, etc. Man venter altså ikke til man allerede har mistet naturlig mens, før man begynner behandlingen.

HRT gir et fast og høyt nok tilskudd av hormoner til at kroppens egne svingninger undertrykkes.

Det er som å ha en ny sjampoflaske klar, til den gamle begynner å bli tom og bare avgir ujevn mengde sjampo, for å bruke et bilde.

Anonymkode: 30895...a9c

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Nå vet jeg ikke hvor gammel du er, men det er mange andre symptomer på overgangsalderen en at man slutter å ha mensen.
Å miste mensen er den siste som kommer.

- Legger på seg, og da på andre steder enn tidligere
- Mye vann i kroppen
- Brått veldig varm
- Brått veldig kald
- Humørsvingninger
- Panikk anfall
- Synet blir brått dårligere
- Vanskeligere med å konsentrere seg
- Fortere sliten

Og mange flere ting, husk, de første symptomene kan komme opp til 10 år før mensen forsvinner.

Dersom du lurer, eller mistenker at du har begynt på overgangsalderen anbefaler jeg deg å ta en tur til legen.
Jo tidligere man får hjelp, jo bedre vil man få det i hele perioden.

🤔 Det var interessant, skal innrømme jeg har tenkt at dette er langt frem i tid, men du lister opp en del jeg har opplevd mye siste året. Ikke trådstarter, så skal ikke kuppe tråden, bare si tusen takk for et oppklarende svar. 

Anonymkode: 61bc8...345

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Hvilken alder er dere i som har fått slike symptomer på overgangsplager?

Jeg selv er 45 og har nylig begynt å bli mer sliten , hjernetåke, mer stresset av mye lyd og skarpe lyder, mye støy osv

Anonymkode: 3fb32...91f

Jeg begynte å få de første tegnene nå jeg var rundt 45.

Er 49 nå, og det eskalerte veldig for litt siden etter jeg måtte fjerne den ene eggstokken

Anonym bruker skrev (1 time siden):

🤔 Det var interessant, skal innrømme jeg har tenkt at dette er langt frem i tid, men du lister opp en del jeg har opplevd mye siste året. Ikke trådstarter, så skal ikke kuppe tråden, bare si tusen takk for et oppklarende svar. 

Anonymkode: 61bc8...345

Kan være greit å lese seg litt opp på dette, for det er vi er merkelig lite opplyste om denne fasen.

https://www.volvat.no/tjenester/overgangsalder/perimenopause---tiden-for-overgangsalderen/

Søsteren min fikk plutselig panikkangst, helseangst og trodde hun var i ferd med å bli gal. Så fikk hun hormonplaster og alt roet seg. Hun var da 44 år og gikk fra å ha regelmessig mens til å plutselig være tom for egg og miste mensen fra den ene måneden til den andre. Ingen periode med uregelmessig mens, som jo de fleste har. Hun fikk "diagnosen" tidlig overgangsalder og får hormontilskudd. Gynekologen hennes sa at overgangsalderen er tøffere enn poberteten, men siden det er snakk om voksne kvinner skal man liksom bare bite det i seg og lide i stillhet, mens man har allverdens sympati og forståelse for ungdommer i puberteten...

Særlig det at psyke, søvn osv påvirrkes så mye snakker vi lite om. Jeg har en klubb hvor de møtes en gang i måneden, og vi er nå i slutten av 40 årene alle sammen, og vi snakker sammen om dette. En ting alle merker seg er hvor følsom man er i denne perioden. Gråter lettere, blir mer glad, mer lei seg, grubler mer osv. Akkurat som i tenårene altså...

Anonymkode: f3df2...629

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...