Gå til innhold

Redd for å gjøre feil

Anbefalte innlegg

Vi er en stor familie. En i familien døde brått. Jeg er både pårørende til de aller nærmeste, og også i sorg i den grad at jeg har fått profesjonell hjelp. De aller nærmeste vil ikke snakke med oss andre i familien om det. Jeg synes dette er vanskelig. Jeg tør ikke «ta i» temaet rundt de nærmeste, da de har ytret ønske om at det ikke skal snakkes om. De vil fikse det på sin måte, noe jeg respekterer i aller høyeste grad. De aller nærmeste har det fryktelig mye tyngte enn meg som er lengre ut i rekka. De trenger folk rundt seg som ikke er i sorg, som gir de mer enn det de føler de får av oss. Dette forstår jeg godt. Vet ikke hvordan jeg skal oppføre meg. Å bare snakke om hverdagslige ting og aldri snakke om det alle sliter med er litt unaturlig for meg. Har dere noen råd på hvordan jeg skal håndtere dette? Jeg skal klare meg, og ordne opp i min sorg, men hvordan skal jeg være rundt de nærmeste for at de skal ha det best mulig? Er så redd for å gjøre feil 

Anonymkode: 78ef3...532

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450875-redd-for-%C3%A5-gj%C3%B8re-feil/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres litt rart ut, hvis jeg skal være ærlig 🤔 Redd for å gjøre feil? Så lenge du er respektfull og viser omtanke, hvilke feil kan du egentlig gjøre? Vi har mistet mange kjære og nære, det lille fine vi har i det her er jo hvordan alle ER der, uansett om de gråter eller mimrer. Jeg klarer ikke relatere til den måten der. 

Nei, fokuser på praktiske ting. Lage noe å spise, rydde av bordet, snakke om været. Du må jo føle deg fryktelig alene i det her. 

Anonymkode: 90028...410

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Høres litt rart ut, hvis jeg skal være ærlig 🤔 Redd for å gjøre feil? Så lenge du er respektfull og viser omtanke, hvilke feil kan du egentlig gjøre? Vi har mistet mange kjære og nære, det lille fine vi har i det her er jo hvordan alle ER der, uansett om de gråter eller mimrer. Jeg klarer ikke relatere til den måten der. 

Nei, fokuser på praktiske ting. Lage noe å spise, rydde av bordet, snakke om været. Du må jo føle deg fryktelig alene i det her. 

Anonymkode: 90028...410

Jeg føler meg litt alene om det, da de nærmeste og resten av familien ikke klarer å snakke om det. Vanskelig å forholde seg til det fordi det er så vondt og vanskelig. Man takler sorg ulikt. 

Annonse

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Jeg har ikke postet tidligere. Jeg er ny her. 

https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144449742-ensom-sorg/#comment-150136842

Hvis det ikke er deg, så finner du iallefall en i samme situasjon her. Med samme opplevelser kan dere sikkert finne mye god støtte i hverandre🥰

Anonymkode: e2a87...87b

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva så? Er det ikke lov å spørre om noe to ganger…?

Anonymkode: 5b5a5...98e

Jo, derav spørsmålet om HI hadde tatt til seg noen av rådene hun har fått tidligere.

Anonymkode: e2a87...87b

Anonym bruker skrev (På 15.11.2024 den 3.54):

Jeg er […] i sorg i den grad at jeg har fått profesjonell hjelp.

De aller nærmeste har det fryktelig mye tyngte enn meg som er lengre ut i rekka.

Du er lengre ut i rekka og har likevel oppsøkt profesjonell hjelp for selve sorgen?

Og de som er nærmere har det fryktelig mye tyngre enn deg igjen? Men får de profesjonell hjelp?

De vil fikse det på sin måte, noe jeg respekterer i aller høyeste grad.

Det du sier er det motsatte av dette;

Vet ikke hvordan jeg skal oppføre meg. Å bare snakke om hverdagslige ting og aldri snakke om det alle sliter med er litt unaturlig for meg.

For meg virker det som du forsøker å kapre en sorg som er noen andres, og gjøre den til din, og så skal andre snakke med deg om det, enda de har nok med seg selv (forståelig nok). 

Anonymkode: c9c17...54f

Har du ikke andre å snakke om sorgen din med? De nærmeste har sagt hvordan de vil ha det nå, men sorg er en pågående tilstand og behovet endrer seg. Kanskje blir de klar for å snakke på et tidspunkt og da kan du være der. Men frem til det må du finne andre kanaler, som du har gjort, og respektere at de ikke vil dele på dette tidspunktet  

Jeg skjønner ikke hva du mener med å gjøre noe feil? Om du ikke snakker om det så kan det jo ikke gå galt?

Anonymkode: 9fe73...088

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...