Gå til innhold

Håper noen orker svare meg. Er det galt med meg?

Anbefalte innlegg

Håper noen tar seg tid til å svare på innlegget mitt. 
Jeg får ofte spørsmål fra familie om jeg ikke skal sjekke meg for adhd. Jeg tar det som en fornærmelse, mye fordi vi er ulik. Mine søsken er veldig rolig og forsiktig. Mer lyttende og stille. Mens min hjerne går kjappere, og jeg kan tenke på og snakke om flere ting på en gang, og hoppe frem og tilbake om ulike temaer. 
Jeg snakker med mange som er lik meg, og andre kan også være slik. Men jeg har også tenkt at jeg kan ha adhd. Tok det opp med lege, men siden jeg fungerer så godt på jobb og ellers får jeg ikke komme inn på dps for å sjekke. Jeg har stabilt humør og farer ikke opp i sinne. Men jeg har slitt med angst siden ungdommen, og mange med adhd har angst. Som barn og ungdom var jeg ganske hyper. Klarte ikke følge med i timene, og filmer som var litt kompliserte klarte jeg ikke forstå før å ha sett filmen flere ganger. Som voksen får jeg med meg alt og tar ting kjapt. 
jeg vet ikke. Håper på svar eller andres erfaringer 

Anonymkode: 19790...115

Fortsetter under...

Du sier du fungerer godt på jobb og ellers, du får med deg alt og tar ting kjapt, hva vil da å eventuelt få stilt en diagnose hjelpe deg? Du fungerer jo så bra at de ikke mener du trengs å utredes for adhd så ville bare lagt det ligge. Vi er alle forskjellige, noen kan som deg tenke og snakke om flere ting samtidig, mens for andre så går det ikke. Tenker familien din bør skjerpe seg og heller innse at vi aller ikke er like

Anonymkode: 98cb1...149

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du sier du fungerer godt på jobb og ellers, du får med deg alt og tar ting kjapt, hva vil da å eventuelt få stilt en diagnose hjelpe deg? Du fungerer jo så bra at de ikke mener du trengs å utredes for adhd så ville bare lagt det ligge. Vi er alle forskjellige, noen kan som deg tenke og snakke om flere ting samtidig, mens for andre så går det ikke. Tenker familien din bør skjerpe seg og heller innse at vi aller ikke er like

Jeg fungerer, men jeg er ofte utslitt. Mye tankekjør og slitt med angst. Kjenner selv at hjernen min går kjappere enn andres. 
Jeg kan jo utredes, men med dps systemet tar de ikke inn folk som klarer seg. Selv om jeg evt har adhd og kunne fått behandling for det. Det skal sies jeg har 2 barn med adhd 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg klarer f eks ikke stå i jobb et helt år uten å bli sykmeldt innimellom fordi jeg er dritsliten. Fungerer ja, men ikke like optimalt som andre. Sliter meg ut mentalt fordi det er så mye i hodet. Samtidig har jeg stått i mye belastning som også kan være årsaken til utslitthet. 

Hvorfor er det fornærmelse at folk spør om du muligens har ADHD? Datteren min har ADHD og jeg mistenker sterkt at mannen min også har det. Han er godt voksen og aldri fått diagnose. Det er da aldeles ikke noen fornærmelse? Spesielt ikke når du tenker det samme selv. 

De som spør hva som poenget med diagnose er - det er sånt som er fint å vite selv om man fungerer fint. Man kan forstå hvordan en selv fungerer bedre og på en helt annen måte. Det er betryggende å vite at man ikke bare er rar/annerledes enn alle man kjenner men at hjernen faktisk fungerer på en annen måte. 

Pobie skrev (1 time siden):

Hvorfor er det fornærmelse at folk spør om du muligens har ADHD? Datteren min har ADHD og jeg mistenker sterkt at mannen min også har det. Han er godt voksen og aldri fått diagnose. Det er da aldeles ikke noen fornærmelse? Spesielt ikke når du tenker det samme selv. 

De som spør hva som poenget med diagnose er - det er sånt som er fint å vite selv om man fungerer fint. Man kan forstå hvordan en selv fungerer bedre og på en helt annen måte. Det er betryggende å vite at man ikke bare er rar/annerledes enn alle man kjenner men at hjernen faktisk fungerer på en annen måte. 

Fornærmet på den måten at de klager på meg fordi jeg prater om flere ting på en gang, og sier de blir så sliten i hodet. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er jo en fornærmelse når folk lurer på om du har en funksjonshemming.

Anonymkode: 4861a...f2f

Er det? Er det en fornærmelse hvis noen tror man sitter i rullestol eller bruker briller? Eller er det kun hvis det er nevrologisk det er en fornærmelse? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...