Gå til innhold

Kosthold og barn

Anbefalte innlegg

Min manns voksne niese har et barn på 9 år. Hun er alene og utenfor jobb, så har naturligvis svært dårlig økonomi. I tillegg er hun totalt ubrukelig som husmor iflg henne selv. Hun kan faktisk ikke lage mat f eks, og er ikke selv heller særlig interessert i mat. Middagene er nudler, pølse i brød og grandiosa. KUN det! Hun sier at hun ikke har penger til annet, og at hun heller ikke kan, eller gidder, å lage annet. De andre måltidene er brødskive med nugatti, og KUN det, da barnet ikke spiser annet. Det er nå folk i slekta som snakker om å melde til barnevern pga dette (men også andre litt "uvanlige") ting. Men...hvor skadelig er egentlig dette kostholdet frem til barnet er stort nok til å begynne å lage seg mat selv? Da tenker jeg ikke bare om det er "usunt", men faktisk farlig. Er jo mange barn rundt i verden som vokser og lever med verre enn dette. Og MÅ det vøre sånn at barn tar skade av litt festligheter og det å se fulle folk? Er vi her til lands kanskje i overkant hysteriske? Barnet ser jo ut til å ha det helt greit, faktisk!

Anonymkode: ae856...a07

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450864-kosthold-og-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke bra for kroppen, men det er nok ikke omsorgssvikt heller.

Har en kollega med et barn som har autisme, han nekter å spise noe annet enn loff med nugatti, og legene hans sier at man fint kan overleve på det. Å tvinge i han mat han ikke vil ha er verre enn å la han leve på så ensidig kost.

Men de gir vitaminbjørner da, også drikker han faktisk juice, så litt næring der også.

Anonymkode: a2fba...0fe

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Min manns voksne niese har et barn på 9 år. Hun er alene og utenfor jobb, så har naturligvis svært dårlig økonomi. I tillegg er hun totalt ubrukelig som husmor iflg henne selv. Hun kan faktisk ikke lage mat f eks, og er ikke selv heller særlig interessert i mat. Middagene er nudler, pølse i brød og grandiosa. KUN det! Hun sier at hun ikke har penger til annet, og at hun heller ikke kan, eller gidder, å lage annet. De andre måltidene er brødskive med nugatti, og KUN det, da barnet ikke spiser annet. Det er nå folk i slekta som snakker om å melde til barnevern pga dette (men også andre litt "uvanlige") ting. Men...hvor skadelig er egentlig dette kostholdet frem til barnet er stort nok til å begynne å lage seg mat selv? Da tenker jeg ikke bare om det er "usunt", men faktisk farlig. Er jo mange barn rundt i verden som vokser og lever med verre enn dette. Og MÅ det vøre sånn at barn tar skade av litt festligheter og det å se fulle folk? Er vi her til lands kanskje i overkant hysteriske? Barnet ser jo ut til å ha det helt greit, faktisk!

Anonymkode: ae856...a07

Dette er ikke noe barnevernet vil bruke tid på, men hadde nok kjøpt en boks vitaminer/mineraler til jenta

Anonymkode: d1ada...ef4

Det er jo egentlig omsorgssvikt å ikke gi barnet variert, næringsrik mat (og mulig det skorter på andre ting også), men jeg ville ikke meldt det til barnevernet. Ta heller kontakt med helsesykepleier og fortell at du er bekymret for at barnet har et dårlig og ensidig kosthold. Da kan helsestasjonen følge opp og veilede mor og barn. 

Anonymkode: fceeb...263

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...