Anonym bruker Skrevet 14. november #1 Del Skrevet 14. november Norge har verdens høyeste sykefravær, og slik vil det alltid være, fordi: Det er absolutt ingen grunn til å gå på jobb om du har mer lyst til å være hjemme. De som føler at de godt kan gå på jobb tenker at "ikke faen", når de vet hvordan andre forholder seg til litt pjusk, da skal ikke de jobbe for å bidra til å holde denne livsstilen oppe. Det er oppstått en selvforherligende kultur som sier at det er ansvarsbevisst å skåne sine medarbeidere for sine egne "sykdommer". Dette argumentet gjør at de som er litt pjusk kan være hjemme med litt pjusk med verdens beste samvittighet. Dette momentet er siste spikeren i kista, for de som tror at kostnadene ved sykefraværet noen sinne vil gå ned. De fleste av oss er ansatt i stat eller kommune. Staten har uansett mer enn nok penger, staten går ikke konk pga mitt fravær tenker vi. Ingen behøver ta hensyn til fortjeneste eller kunder, da er det ikke behov for å anstrenge seg. Ingen politikere våger røre ved den gunstige sykelønnsordningen, for det angår en alt for stor andel av velgermassen. Og velgermassen bestemmer om du får makt eller ikke etter neste valg. https://www.faktisk.no/artikler/jngyz/norge-har-verdens-hoyeste-sykefravaer Anonymkode: 87732...70d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450859-sykefrav%C3%A6ret-i-norge/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november #2 Del Skrevet 14. november Anonym bruker skrev (2 timer siden): Norge har verdens høyeste sykefravær, og slik vil det alltid være, fordi: Det er absolutt ingen grunn til å gå på jobb om du har mer lyst til å være hjemme. De som føler at de godt kan gå på jobb tenker at "ikke faen", når de vet hvordan andre forholder seg til litt pjusk, da skal ikke de jobbe for å bidra til å holde denne livsstilen oppe. Det er oppstått en selvforherligende kultur som sier at det er ansvarsbevisst å skåne sine medarbeidere for sine egne "sykdommer". Dette argumentet gjør at de som er litt pjusk kan være hjemme med litt pjusk med verdens beste samvittighet. Dette momentet er siste spikeren i kista, for de som tror at kostnadene ved sykefraværet noen sinne vil gå ned. De fleste av oss er ansatt i stat eller kommune. Staten har uansett mer enn nok penger, staten går ikke konk pga mitt fravær tenker vi. Ingen behøver ta hensyn til fortjeneste eller kunder, da er det ikke behov for å anstrenge seg. Ingen politikere våger røre ved den gunstige sykelønnsordningen, for det angår en alt for stor andel av velgermassen. Og velgermassen bestemmer om du får makt eller ikke etter neste valg. https://www.faktisk.no/artikler/jngyz/norge-har-verdens-hoyeste-sykefravaer Anonymkode: 87732...70d Det er absolutt ingen grunn til å gå på jobb om du har mer lyst til å være hjemme. For de fleste er grunnen at man har en ansvarsfølelse, og veldig mange drar på jobb om det føler seg litt dårlige. De som føler at de godt kan gå på jobb tenker at "ikke faen", når de vet hvordan andre forholder seg til litt pjusk, da skal ikke de jobbe for å bidra til å holde denne livsstilen oppe. Hvilke omgangskrets har du? Jeg kjenner ingen som har en slik holdning, og jeg har drevet bedrift i mange år (frem til 2022). De gangene mine ansatte meldte seg syke når jeg var leder så var det tydelig at de var syke, og de var fortsatt hva du kaller litt pjusk eller mer enn det når de kom tilbake etter sykefravær. Det er oppstått en selvforherligende kultur som sier at det er ansvarsbevisst å skåne sine medarbeidere for sine egne "sykdommer". Dette argumentet gjør at de som er litt pjusk kan være hjemme med litt pjusk med verdens beste samvittighet. Dette momentet er siste spikeren i kista, for de som tror at kostnadene ved sykefraværet noen sinne vil gå ned. Det finnes helt sikkert en del som tenker slik, men veldig mange tenker ikke slik i det hele tatt. De fleste av oss er ansatt i stat eller kommune. Staten har uansett mer enn nok penger, staten går ikke konk pga mitt fravær tenker vi. Ingen behøver ta hensyn til fortjeneste eller kunder, da er det ikke behov for å anstrenge seg. Denne påstanden er feil da det er 34 % som jobber i offentlig sektor i Norge, dvs at 66 % jobber i privat sektor og privat sektor har stor overvekt i antall ansatte. Ingen politikere våger røre ved den gunstige sykelønnsordningen, for det angår en alt for stor andel av velgermassen. Og velgermassen bestemmer om du får makt eller ikke etter neste valg. Jeg er ikke så sikker som deg når det kommer til at ingen tørr å røre sykelønnen i Norge. Flere og flere partier tar til orde for å innføre karensdager igjen, og at det kan komme er en reel mulighet. Personlig mener jeg at det er rett å innføre karensdager for å bli kvitt unødvendig sykefravær, men det vil da også ramme de som kun melder seg syke når de ikke er i stand til å jobbe og det er flest av disse arbeidstakerne. Spørsmålet er om man skal la alle lide ett økonomisk tap for å sikre at ingen blir hjemme når de strengt tatt ikke trenger det. Jeg mener ja, men det er nok mange som ikke er enig i det. Anonymkode: d52ee...3d4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450859-sykefrav%C3%A6ret-i-norge/#findComment-150155942 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. november #3 Del Skrevet 14. november Jeg har vært trofast tilhenger av sykelønnsordningen i hele mitt liv, men det har endret seg pga det du tar opp, hi. Når selv vanlige lønnsmottakere som meg selv, som utelukkende har fordeler av sykelønnsordningen, skjønner at den ikke er bærekraftig, da er det gått for langt! Tillitsprinsippet funker ikke, folk vil alltid utnytte goder. Anonymkode: 463ca...662 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450859-sykefrav%C3%A6ret-i-norge/#findComment-150155943 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå