Gå til innhold

Kan man kjenne at man har høyt blodtrykk?

Anbefalte innlegg

Det er akkurat som jeg ikke får nok luft. Jeg føler uro og et press i hals og hode. Jeg er stresset og det prikker i hender og føtter. Har hatt det sånn i noen uker. Ikke ille, men legger merke til det. Kan jeg ha høyt blodtrykk tro?

Anonymkode: c927e...ab8

Fortsetter under...

Pobie skrev (54 minutter siden):

Man kjenner ikke at man har høyt blodtrykk så det er nok noe annet. Foreslår lege asap. 

Det er jo direkte feil, man kan fint kjenne for høyt blodtrykk. Men vil ikke si hi sine symptomer passer der. Så støtter det å få en legetime.

Anonymkode: ca2b1...39f

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo direkte feil, man kan fint kjenne for høyt blodtrykk. Men vil ikke si hi sine symptomer passer der. Så støtter det å få en legetime.

Nei, det kjenner man ikke. Det er derfor det må måles.

Anonymkode: f35ad...7f5

Hvis du merker at du reagerer på å spise mye lakris, feks pastiller, da har du høyt blodtrykk. 

Ts må få sjekket hjertet. Det du beskriver med pusten kan ha noe med hjertet å gjøre. Også det med prikking og følelse av stress og angst. 

Stikk innom legen, bedre føre var enn etter snar.

Anonymkode: 27a9f...2e2

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Feil, man kan kjenne høyt blodtrykk med for eksempel hodepine, pulsstigning hos noen. Men ikke hvis kun helt lett stigning.

Anonymkode: 416a1...3e3

Helt riktig. Hadde ofte kraftig hodepine og var tidvis svimmel. Mistenkte høyt blodtrykk og det var det. 

Anonymkode: f529d...668

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Det er akkurat som jeg ikke får nok luft. Jeg føler uro og et press i hals og hode. Jeg er stresset og det prikker i hender og føtter. Har hatt det sånn i noen uker. Ikke ille, men legger merke til det. Kan jeg ha høyt blodtrykk tro?

Meget mulig, når jeg glemmer å ta blodtrykksmedisinene får jeg slike symptomer

Anonymkode: ca3b5...fb2

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det er selvfølglig mulig at enkelte person kan kjenne det. Men sånn generelt er ikke dette noe man kan kjenne og det er derfor man anbefaler at det sjekkes regelmessig siden det er veldig skadelig over tid. F eks svigers hadde blodtrykk på 180/110 og merket ikke noe. 

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Helt riktig. Hadde ofte kraftig hodepine og var tidvis svimmel. Mistenkte høyt blodtrykk og det var det. 

Anonymkode: f529d...668

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Feil, man kan kjenne høyt blodtrykk med for eksempel hodepine, pulsstigning hos noen. Men ikke hvis kun helt lett stigning.

Anonymkode: 416a1...3e3

Jeg hadde høyt blodtrykk, var aldri svimmel eller vondt i hodet.  Dette skal man overlate til helsepersonell, ikke tilfeldige mennesker på internett.  Ærlig talt. 

Anonymkode: 5ec11...185

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Man kan kjenne mye hodeverk. Ellers er det mange ganger få symptomer på høyt blodtrykk. 

Anonymkode: 9e067...107

Pobie skrev (4 timer siden):

Det er selvfølglig mulig at enkelte person kan kjenne det. Men sånn generelt er ikke dette noe man kan kjenne og det er derfor man anbefaler at det sjekkes regelmessig siden det er veldig skadelig over tid. F eks svigers hadde blodtrykk på 180/110 og merket ikke noe. 

Da bør du vel ikke være så bastant som du var i ditt første svar? Om man tar på seg å svare på helserelaterte spørsmål bør man i det minste være sikker på at det man sier stemmer. 

Annonse

Jeg hadde høyt blodtrykk, var aldri svimmel eller vondt i hodet.  Dette skal man overlate til helsepersonell, ikke tilfeldige mennesker på internett.  Ærlig talt. 

Ærlig talt hva da? De sier man kan kjenne det, og det stemmer jo selv om ikke alle kjenner det.

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ærlig talt hva da? De sier man kan kjenne det, og det stemmer jo selv om ikke alle kjenner det.

Vanligvis kjenner man det ikke.  Så det er ikke sånn at så lenge man ikke merker noe, så har man ikke høyt blodtrykk. Men det finnes symptomer som KAN være en følge av høyt blodtrykk. "Kjennetegnene" kan like godt være tegn på noe helt annet enn høyt blodtrykk. 

Kjennetegn kan være at man er mer trøtt enn normalt, kanskje svimmel eller har hodepine som man ellers ikke pleier å ha. Til og med neseblødninger kan være et symptom.  Men som sagt, man trenger ikke å ha et eneste symptom. 

Anonymkode: 7ef7e...669

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva er det du sier? Skal en ikke spørre andre? Det er mange som har erfaring med høyt blodtrykk, det er lurt å spørre. Men føler du deg uvel, eller bare er usikker, går du til lege selvsagt. 

Å spørre andre kan gi rask og viktig informasjon. Det er om å gjøre å reagere på de riktige signalene, om de er aldri så små. En topptrent person kan dø på joggetur, uten forvarsel. De minste signaler i hverdagen kan gi grunn til å gjøre noe. Marginene mellom liv og død kan være små.

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Gammel er du? Dette kan være mye men ville ikke tenkt i retning høyt blodtrykk. Stress, angst kan gi dette. Det at du føler du ikke får puste ordentlig inn tyder på panikkangst, men jeg ville sjekket hos lege. 

Anonymkode: 9e067...107

MissSaigon skrev (1 time siden):

Da bør du vel ikke være så bastant som du var i ditt første svar? Om man tar på seg å svare på helserelaterte spørsmål bør man i det minste være sikker på at det man sier stemmer. 

Svaret mitt stemmer jo og er det som anbefales av helsepersonell. 

Hva er det du sier? Skal en ikke spørre andre? Det er mange som har erfaring med høyt blodtrykk, det er lurt å spørre. Men føler du deg uvel, eller bare er usikker, går du til lege selvsagt. 

Å spørre andre kan gi rask og viktig informasjon. Det er om å gjøre å reagere på de riktige signalene, om de er aldri så små. En topptrent person kan dø på joggetur, uten forvarsel. De minste signaler i hverdagen kan gi grunn til å gjøre noe. Marginene mellom liv og død kan være små.

Jeg har aldri sagt man ikke skal spørre andre. Jeg har sagt man skal overlate slikt til helsepersonell. Det er altfor påstående folk som svarer utfra sine egne erfaringer og det kan faktisk være helt misvisende for den som spør, og for andre som googler og leser svarene. Hvis man lar være å gå til legen fordi man ikke har vondt i hodet, og likevel har høyt blodtrykk (har jo ikke vondt i hodet), vil jeg si det et dumt å overlate slikt til tilfeldige mennesker på Internett ja.

Kjære trådstarter,

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. 

Admin

• Admin låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...