Gå til innhold

Kommunale avgifter, hvordan beregnes vann og avløp?

Anbefalte innlegg

Vi har ikke vannmåler, det er ikke så mange her i kommunen som har det.

Hvordan beregnes forbruket da? Jeg trodde det var antall bad i huset som avgjorde, men noen sa det var antall folkeregistrerte mennesker på adressen som avgjorde?

Googler og leser, og finner masse om at det ikke skal faktureres mer enn kommunen faktisk bruker, og at det derfor er billigere i noen kommuner enn andre, men ingenting om hva de bruker for å beregne...

Vet dere? Er det størrelse på hus, antall bad eller antall mennsker som setter prisen?

Anonymkode: 549f2...6b5

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Her var det stipulert etter areal og når vi fikk vannmåler gikk prisen ned med over 1000 kr pr mnd.

Anonymkode: dd273...9a9

Det var sånn det var her i kommunen også. De begynte med at alle skal ha vannmåler innen den og den datoen, og folk begynte innstalere. Og de aller fleste gikk ned i pris, de brukte mindre vann enn det som var stipulert...

Så da ombestemte kommunen seg og kravet om vannmåler forsvant 🙈

Det skal vel egentlig ikke ha noe å si, for kommunene skal jo ikke tjene penger på dette, bare kreve inn det det faktisk koster så de går i null, men prisene måtte vel såpass mye opp om alle fikk vannmåler da, at de droppet det. Lettere for folk å betale for et stipulert bruk, enn at prisen for faktisk bruk settes opp så veldig.

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Det skal stå under vann og avløp på kommunens hjemmesider. Praksis varierer fra kommune til kommune. Her beregnes det etter areal.

Anonymkode: 8ea36...04a

Takk for svar, da fant jeg det faktisk, og det var ikke så vanskelig heller...

Det beregnes etter boligens bruksareal står det. Da tok naboen feil som mente husets utflyttede ungdommer som fremdeles er folkeregistrert her økte prisen vår.

HI

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det at det går etter areal er så utrolig urettferdig, straffer folk som bor alene.

Anonymkode: fba6f...0af

Da lønner det seg sikkert å sette inn en vannmåler? Det koster jo litt å gjøre det, men da betaler du bare for faktisk forbruk etterpå.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det at det går etter areal er så utrolig urettferdig, straffer folk som bor alene.

Anonymkode: fba6f...0af

https://www.smartepenger.no/pluss/2084-vannmaler-kan-lonne-seg

Nabokommunen beregner etter boareal. Foreldrene mine som har stort hus installerte vannmåler, og det har lønnet seg.
I vår kommune vet jeg ikke, vi har borevann, så vi betaler ikke for vann.  

Anonymkode: e7573...b7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...