Gå til innhold

Syke barn over barnehagealder og kontorjobb

Anbefalte innlegg

Dere med kontorjobb, og har barn i skolealder.
Tar dere syktbarndag når barnet er sykt?
Syns at nå etter pandemien er det nesten forventet at man tar hjemmekontor når barn i skole alder er syke, og men får litt dårlig samvittighet dersom man tar syktbarn dag. 

Anonymkode: 45338...467

Fortsetter under...

Helt enig!! Jeg tok hjemmekontor før covid og, men da fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta meg av barnet først, og jobbe hvis det f.eks. sov. Etter covid så er det mer press på om man kan jobbe, enten man har syke barn eller syk seg selv. Sjefen min sendte meg hjem med beskjed om at jeg kunne ta hjemmekontor og bli frisk. Da hadde jeg covid selv (visste ikke det før dagen etter)

Anonymkode: e1e86...601

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Helt enig!! Jeg tok hjemmekontor før covid og, men da fikk jeg beskjed om at jeg måtte ta meg av barnet først, og jobbe hvis det f.eks. sov. Etter covid så er det mer press på om man kan jobbe, enten man har syke barn eller syk seg selv. Sjefen min sendte meg hjem med beskjed om at jeg kunne ta hjemmekontor og bli frisk. Da hadde jeg covid selv (visste ikke det før dagen etter)

Anonymkode: e1e86...601

Akkurat, vi har et kronisk sykt barn med utvidet kvote, og har første sykt barn dag i dag.
De andre dagene har jeg (eller pappaen) hatt hjemmekontor.
I dag meldte jeg at jeg kom til å ta en sykt barn dag siden hun er fryktelig dårlig, likevel kom spørsmålet om jeg kunne ta hjemmekontor, eventuelt jobbe når hun sover. Etter en lang natt trenger jeg faktisk å sove litt selv mens barnet sover slik at jeg vil være i stand til å jobbe effektivt i morgen.

HI

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg jobber fra hjemmekontor når barna er syke. Men har selvsagt lavere tempo, siden jeg også må ta meg av dem. Men skal mye til for at jeg tar sykt barn dag.

Anonymkode: 7a48f...856

Skal mye til her også, men en gang i blant må man bare.

HI

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Dere med kontorjobb, og har barn i skolealder.
Tar dere syktbarndag når barnet er sykt?
Syns at nå etter pandemien er det nesten forventet at man tar hjemmekontor når barn i skole alder er syke, og men får litt dårlig samvittighet dersom man tar syktbarn dag. 

Jeg tar omsorgsdag hvis barnet mitt er sykt og må være hjemme. Av og til er det mulig å få jobbet noe ved siden av, men det er uforutsigbart om/når/hvor mye og stort sett trenger barnet endel stell, omsorg, legetime og trenger at jeg har tid og oppmerksomhet mest på henne. Og ofte er jeg syk eller småsyk selv når barnet er sykt og sliten etter netter med oppkast eller hosting, så ja jeg tar omsorgsdag når barnet er sykt. 

Anonymkode: 16ec9...c3d

Annonse

Med mindre barnet er alvorlig sykt og trenger kontinuerlig tilsyn (noe jeg aldri har opplevd), jobber jeg hjemmefra etter beste evne når skolebarn er syke, ja. Det skulle bare mangle, tenker jeg? Samtidig skulle det bare mangle at man bruker en omsorgsdag hvis barnet virkelig trenger det.

Litt fleksibilitet og velvilje fra begge parter i er arbeidsforhold kommer man som regel veldig langt med.

Endret av monty12
monty12 skrev (3 minutter siden):

Med mindre barnet er alvorlig sykt og trenger kontinuerlig tilsyn (noe jeg aldri har opplevd), jobber jeg hjemmefra etter beste evne når skolebarn er syke, ja. Det skulle bare mangle, tenker jeg? Samtidig skulle det bare mangle at man bruker en omsorgsdag hvis barnet virkelig trenger det.

Litt fleksibilitet og velvilje fra begge parter i er arbeidsforhold kommer man som regel veldig langt med.

Det er jeg helt enig i.
Det jeg reagerte på var at når man som regel tar hjemmekontor når barnet er sykt, og en gang sier i fra at nå tar men en sykt barn dag så blir man spurt om man ikke kan ta hjemmekontor.
Nei, det er ikke bestandig barnet trenger tilsyn, det kan hende det også sover litt i løpet av dagen, men dersm den som er hjemme selv ikke har sovet noe særlig i løpet av natten kan den personen som er hjemme trenge å sove litt mens barnet også sover

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er jeg helt enig i.
Det jeg reagerte på var at når man som regel tar hjemmekontor når barnet er sykt, og en gang sier i fra at nå tar men en sykt barn dag så blir man spurt om man ikke kan ta hjemmekontor.
Nei, det er ikke bestandig barnet trenger tilsyn, det kan hende det også sover litt i løpet av dagen, men dersm den som er hjemme selv ikke har sovet noe særlig i løpet av natten kan den personen som er hjemme trenge å sove litt mens barnet også sover

På lik linje med folk som ikke kat ta hjemmekontor, så burde folk som kan ta hjemmekontor, og kunne ta sykt barn dag uten press om hjemmekontor i blant.

Anonymkode: 29136...528

Jeg synes det er en selvfølge og jobbe hvis man kan. Noen ganger går det ikke fordi barnet trenger mye tilsyn eller fordi man selv er helt utslitt, og da er det selvsagt legitimt å ikke logge på hjemmekontoret. 

Anonymkode: 530b6...cee

Jeg kan ikke ta hjemmekontor, men mannen kan fint jobbe hjemme, så når ungene har vært syke, har han alltid vært hjemme på hjemmekontor. Selvfølgelig er det akseptert av arbeidsgiver at effektiviteten kan gå noe ned, men fordi han har en fantastisk arbeidsgiver, teller han ikke fysisk jobba timer den dagen, kan han godt jobbe et par timer om kvelden uten å skrive timer om han har brukt mye tid med barnet.  Hadde han hatt en "dritt" av en arbeidsgiver eller en lite fleksibel arbeidsgiver, hadde han nok ikke gjort det. Jeg tenker at både arbeidsgivere og arbeidstakere får det de fortjener og i gode forhold er det noe begge kan tjene på. 

Anonymkode: fe8df...a54

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...