Gå til innhold

Slutter dere med tran, så som det kommer frem at det inneholder en rekke miljøgifter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Dette er da ingen nyhet?

Man må veie fordelen opp mot ulempen, akkurat som ved så mange andre matvarer. At særlig oppdrettsfisk inneholder mye miljøgifter er kjent, så det er ikke anbefalt å spise for mye av det. Men noe trenger vi.

Jeg tar ikke tran, jeg spiser fisk et par ganger i uka og spiser frø og oljer med omega i, bl.a chiafrø hver dag. Så tar jeg litt D-vitamin om vinteren.

Anonymkode: 1dabc...7e0

Ikke nytt dette nei, men enda mer aktuelt nå enn før. Jeg sendte et spørsmål til Mattilsynet om dette for sikkert 20 år siden, fikk aldri svar dog. Tran er uansett sunt, og fisk er sunt. Om du får i deg miljøgifter fra tran eller fisk spiller liten rolle. Feit fisk inneholder mest miljøgifter, men er også den beste kilden til omega3. 
For voksne er jeg rimelig trygg på at det er bra, for unger må en selvsagt være mer forsiktig, spesielt nå. Våre barn har tatt tran gjennom hele oppveksten uten annet enn positive erfaringer i form av god helse og gode idrettsprestasjoner.

Anonymkode: 3b6d2...44c

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

«Nå som det kommer frem at»?

artikkelen er fra 2021, smarten

Anonymkode: 15bc7...c11

Beklager at jeg ikke følger tidsskriftet slavisk da... Jeg fikk det med meg grunnet artikler i media den siste tiden.

Anonymkode: f26ef...8bd

Annonse

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Beklager at jeg ikke følger tidsskriftet slavisk da... Jeg fikk det med meg grunnet artikler i media den siste tiden.

Anonymkode: f26ef...8bd

De har ikke jeg sett. Har du link? 

Anonymkode: 15bc7...c11

Det er gammelt nytt, og tran kan faktisk være bedre enn å spise fiskefettet direkte fra fisken om man vil unngå miljøgifter. Tranen kan nemlig (til en viss grad) renses.

Oppdrettsfisk er bedre enn villfisk på dette området, ettersom den fores opp til dels på fisk som fanges i renere havområder enn våre nærområder og til dels på planter. 

Anonymkode: ec53e...0df

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...