Gå til innhold

Angående nedsatt på jobb grunnet studier

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan regelverket rundt dette?

Jeg er lærer, og tar deltidsstdudie gjennom UDIR. Jeg har 37,5% nedsatt undervisning grunnet dette. Slik jeg leser regelverket skal jeg da ha tilsvarende studiedager under planleggingsdagene også. Totalt har vi 6 planleggingsdager i løpet av skoleåret. Det betyr at jeg da skal ha «fri» nesten to hele dager. I tillegg har jeg til vanlig studiedager hver fredag.

Denne fredagen er det planleggingsdag på skolen. Jeg har ikke tatt det opp med rektor tidligere, da jeg var helt sikker på at jeg hadde fri. I tillegg sitter jeg med en omfattende oppgave i studiet, som snart skal inn. I dag fikk jeg nei til fri på fredag. Jeg kunn heller ta fri til våren. Planleggingsdagen til våren, som er den aller siste vi har, har jeg ingen oppgaver som skal inn. Da er det «stille» før eksamen.

Kan rektor nekte meg dette? 

Anonymkode: 70306...6c7

Fortsetter under...

Fra Statens Personalhåndbok: 

‘Arbeidstakere har i forbindelse med eksamen rett til en eksamens- eller en lesedag2 pr. to studiepoeng.3Lesedagen(e) skal benyttes i umiddelbar tilknytning til eksamen. Arbeidstaker og arbeidsgiver må på forhånd avtale når dagene skal benyttes.

Arbeidstakere som tar etter- og videreutdanning som er til nytte for virksomheten eller for arbeidstakerens stilling/kompetanse, har rett til permisjon med lønn til sammen i inntil 21 lese- og eksamensdager i løpet av et studieår.4

Arbeidstakere som tar etter- og videreutdanning som har liten eller ingen betydning for virksomheten, har rett til permisjon med lønn til sammen i inntil syv lese- og eksamensdager i løpet av ett studieår’

Står ingenting om arbeidsgivers styringsrett over studiedagene. Jeg ville forhørt meg med fagforeningen vedr. det 

Anonymkode: e84ba...6f6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...