Gå til innhold

Irritert på det gud greiene

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Spørsmålet er ikke hva du synes. Man må se på fakta, og din synsing er langt fra fakta

Anonymkode: 71c3c...7d0

Det er ikke synsing å si at religiøse er mindre intelligente enn ikke religiøse

https://www.nettavisen.no/artikkel/du-blir-dum-av-a-tro-pa-gud/s/12-95-2021984

https://www.forskning.no/filosofiske-fag-religion-overtro/sammenheng-mellom-religios-tro-og-lavere-intelligens/615145

https://illvit.no/kultur/religion/derfor-er-ateister-mer-intelligente-enn-religiose-mennesker

Anonymkode: 2ca07...f47

Fortsetter under...

Det har gjennom hundrevis av år, vært konklusjoner om intelligensen til mennesker. Det er målt huer, pannelengder. Det har til og med blitt veid hjerner og det er gjerne satt i sammenheng med hudfarger. Personlig syns jeg ikke det er særlig humanetisk å diskutere menneskers intelligens på måten det blir gjort her. Så konkluderer med at det ikke er humanetikere i denne tråden. Eller?

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det ser ut til at ikkereligiøse skårer litt høyere på Iq-tester enn religiøse, uten at det det er klarhet i hvorfor. Det er likevel ikke slik at alle ikkereligiøse er smartere enn alle religiøse. Det er litt utrolig at du ikke ser ut til å forstå den forskjellen.

Anonymkode: 7656c...4bd

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Det er synsing å si «jeg synes». Og spesielt å si «jeg synes de blir mindre intelligente om de blir med i en religion».

Det er også viktig å huske at dumme folk finnes blant alle trosretninger

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Det er synsing å si «jeg synes». Og spesielt å si «jeg synes de blir mindre intelligente om de blir med i en religion».

Det er også viktig å huske at dumme folk finnes blant alle trosretninger

Man kan jo stille seg spørsmål hva som gjør at voksne folk gir fra seg kontrollen og ikke klarer tenke eller bestemme over eget liv eller ta egne valg? De følger Bibelen og menighetens opplegg. Jeg foretrekker å bestemme selv 

Anonymkode: f517f...a77

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Man kan jo stille seg spørsmål hva som gjør at voksne folk gir fra seg kontrollen og ikke klarer tenke eller bestemme over eget liv eller ta egne valg? De følger Bibelen og menighetens opplegg. Jeg foretrekker å bestemme selv 

Det er ikke sånn det fungerer i de aller fleste menigheter. De bestemmer selv. Akkurat som deg. Og så tror de på en Gud i tillegg 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette du beskriver er en sekt, ikke vanlig troende.

Anonymkode: 9de4d...030

Du har helt sikkert mye irrasjonelt du tror på du også. Mener du for eksempel det er galt å drepe barn eller mishandle hunder? I tilfelle, hvorfor det? Krysser du fingre eller liknende for hell? Det er jo bare overtro, men de fleste gjør det.

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Du har helt sikkert mye irrasjonelt du tror på du også. Mener du for eksempel det er galt å drepe barn eller mishandle hunder? I tilfelle, hvorfor det? Krysser du fingre eller liknende for hell? Det er jo bare overtro, men de fleste gjør det.

Forskjellen er at jeg ikke prakker det på andre. Å drepe barn og dyr er ikke liv etter loven 

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Ja, det skorter på ting i intellektet når man velger å tro på det overnaturlige.

Jeg sier ikke at de har iq på 70 - men at de ikke er høyintellektuelle - det er det ikke tvil om.  

Anonymkode: 50da4...7db

Det finnes da høyintellektuelle som er religiøse. Dette var en svært uintelligent kommentar 

Anonymkode: 4abcb...ad0

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Er det irrasjonelt å ikke drepe og mishandle? Denne tråden byr på de utroligste kommentarer

Er det irrasjonelt å ikke drepe og mishandle? Denne tråden byr på de utroligste kommentarer

Det er irrasjonelt å mene at det er galt i seg selv. Det er ikke irrasjonelt å unngå å gjøre det for å unngå represalier eller fordi man ikke har lyst.

Det er irrasjonelt å mene at det er galt i seg selv. Det er ikke irrasjonelt å unngå å gjøre det for å unngå represalier eller fordi man ikke har lyst.

Hvordan er det irrasjonelt å ikke ønske å ta liv eller påføre andre smerte? 

Annonse

Hvordan er det irrasjonelt å ikke ønske å ta liv eller påføre andre smerte? 

Det er ikke noe irrasjonelt i personlige preferanser, men i å mene at noe er galt bare fordi. Da blir det det samme som en religion.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er ikke noe irrasjonelt i personlige preferanser, men i å mene at noe er galt bare fordi. Da blir det det samme som en religion.

Du skjønner visst ikke hva irrasjonelt betyr. Å sammenligne det å ha sperre mot å drepe og mishandle med religiøs tro er så langt ute at jeg har problemer med å respondere. Man mener ikke at det å ta livet fra noen eller påføre andre smerte er galt bare fordi…

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Du skjønner visst ikke hva irrasjonelt betyr. Å sammenligne det å ha sperre mot å drepe og mishandle med religiøs tro er så langt ute at jeg har problemer med å respondere. Man mener ikke at det å ta livet fra noen eller påføre andre smerte er galt bare fordi…

Prøv å lese hva jeg skriver og så prøver du å tenke gjennom det. Deretter kan du komme med dine rasjonell argumenter for at det er galt å drepe eller mishandle. Hva er dine argumenter for at det er galt?

Det kan jeg godt forstå. Ser det diskuteres intelligens, jeg mener vel snarere det handler om EQ fremfor IQ. Du mangler noen sosiale antenner og empati når du aktivt forteller noen du vet ikke er religiøse og står i en slik sorg, at det er en mening, at gud ikke lar en spurv falle, at det er en større plan du ikke ser nå.. alt dette er trøst for egen del. Det er vanskelig å forholde seg til alt det vonde som skjer, all urettferdighet. Livet blir litt lettere kanskje, hvis du kan legge det i hendene til noen andre. For ellers må en jo se at verden vi lever i nå, er et resultat av valg vi og andre før oss har tatt. Den er litt lei, da må en jo ta mer ansvar, det er slitsomt. 

Anonymkode: 00308...dcf

Prøv å lese hva jeg skriver og så prøver du å tenke gjennom det. Deretter kan du komme med dine rasjonell argumenter for at det er galt å drepe eller mishandle. Hva er dine argumenter for at det er galt?

Jeg tror at du har misforstått diskusjonen noe grundig. Det er ikke irrasjonelt å mene at drap og mishandling er galt. Å være irrasjonell betyr at man tar avgjørelser basert på følelser og ikke på fornuft. Det er ingenting fornuftig med å drepe barn eller mishandle hunder. 

Så her er det nok du som må tenke deg litt om før du svarer. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er noe av det mest bisarre og irrasjonelle jeg har lest

Anonymkode: 85fa0...f84

MissSaigon skrev (8 timer siden):

Jeg tror at du har misforstått diskusjonen noe grundig. Det er ikke irrasjonelt å mene at drap og mishandling er galt. Å være irrasjonell betyr at man tar avgjørelser basert på følelser og ikke på fornuft. Det er ingenting fornuftig med å drepe barn eller mishandle hunder. 

Så her er det nok du som må tenke deg litt om før du svarer. 

Det er jo skkurat følelser og ikke fornuft det bygges på. Hvorfor skulle det være feil? Fordi "alle" er enige om at det bare er sånn? I tilfelle var også religion da fornufte den gangen "alle" var enige om at det var sannheten.

Det er jo skkurat følelser og ikke fornuft det bygges på. Hvorfor skulle det være feil? Fordi "alle" er enige om at det bare er sånn? I tilfelle var også religion da fornufte den gangen "alle" var enige om at det var sannheten.

Det er ikke fornuftig å la være å påføre andre smerter? 

Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Forskjellen er at jeg ikke prakker det på andre. Å drepe barn og dyr er ikke liv etter loven 

Men hadde det vært lov, hadde du gjort det da?

Hvilke kristne prakker på deg troen sin?

Det er ikke fornuftig å la være å påføre andre smerter? 

Nei  ikke nødvendig vis. Hva skulle være fornuften med det? Å unngå straff kan jo være fornuftig, men da er det straffen som styrer, ikke handlingen.

Religiøse er ganske dumme ja. Ikke det spirituelle jeg tenker er dumt, det å søke en mening og føle en trøst i en tro, men det å tro på de overnaturlige greiene, ta ting bokstavelig, tro at Jesus gjorde det han gjorde og at Gud har skapt oss på 6 dager osv.

Men når det skal sies, er det mange dumme blant de ikke religiøse også 😆 generelt mange dumme folk.

Anonymkode: 5126c...75d

Nei  ikke nødvendig vis. Hva skulle være fornuften med det? Å unngå straff kan jo være fornuftig, men da er det straffen som styrer, ikke handlingen.

Påstanden er at det er irrasjonelt å ikke drepe og pine. Det stemmer selvsagt ikke og personen har misforstått begrepet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...