Gå til innhold

Hva er vitsen med å yte sitt beste? Eller å være grei?

Anbefalte innlegg

Når folk rundt som utnytter systemet, skulker og jukser, oppnår akkurat det samme? Jeg stiller på jobb presis hver dag, gjør det jeg skal og det lille ekstra, bryr meg om mine kollegaer, er aldri syk, men likevel får jeg nei når jeg ber om det samme som de rundt meg, de som jukser og skulker og gjør bare et absolutt minimum. Hva er vitsen? Hvorfor skal jeg gidde?

Det samme gjelder livet rundt meg. Jeg prøver å oppdra mine barn til å bli høflige, greie individer, men hvorfor skal de være det når naboungene utestenger, skulker og snakker stygt? De går inn i huset mitt med sko på, sier jeg har dobbelthake eller er feit, takker ikke for maten, eller når jeg har kjørt de til skolen. Hvorfor skal mine unger gidde å være greie, når de ser at alle får det samme likevel? Alle må jo bli invitert i alle bursdager, alle får medalje på fotballavslutningen, selv om de er frekke eller ikke stiller på trening.

Eller denne lille gesten med å slippe folk fram i kassa. Jeg pleier å se meg rundt, og hvis det er en bak meg med kun en eller to varer, slipper jeg denne foran meg. I går fikk jeg verken takk eller så mye som et blikk. Det ironiske er at INGEN slipper meg noen gang foran når jeg en sjelden gang har en eller to varer. Aldri. 

Jeg begynner å miste litt motet. Det er ikke noen vits i å yte eller være grei.

Anonymkode: 7c8f1...3de

Fortsetter under...

Tingen er at du ikke kan bestemme hvordan alle andre skal være. Du kan bare bestemme hva slags menneske du skal være. Ville det ha gleder deg å være jævlig og å ha frekke, fæle unger? 

Anonymkode: 6f1a8...d85

Jeg er snill og grei og oppdrar barna mine. Gjør jobben min tilfredstillende. Hva andre gjør er ikke mitt problem, men jeg har ro i sjela og god samvittighet når jeg legger meg på kvelden. Hva andre kjenner pp kan ikke jeg styre 

Anonymkode: aa0f4...cef

Jeg er dessverre av dem som er blitt litt sånn selv pga hvordan andre har vært mot meg. Men det gjør meg ikke noe godt. Så kanskje snu kurs for ingen andre bryr seg og går ut over meg selv. 

Anonymkode: 74975...0dc

Det spørsmålet stiller jeg meg ofte. Et eksempel, jeg har stilt opp mye i jobben og var der i 10 år. Skifte av leder siste året som i beste fall har en personlighetsforstyrrelse, aldri opplevd maken til løgn og bedrag. Jeg sa opp, ble lagt for hat og har nå ingen referanse for 10 år i arbeidslivet hvor jeg absolutt var en ressurs. Snakk om å være en nyttig idiot 😤 

Min konklusjon er, ta vare på nettverket ditt. Det er de som hjelper deg når du er nede, hjelp de når de er nede. Familien din, vennene dine og de gode kollegaene. Alle andre får en normalt oppdratt person som gjør det en skal, men ikke noe mer. 

Anonymkode: 10269...211

Annonse

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det spørsmålet stiller jeg meg ofte. Et eksempel, jeg har stilt opp mye i jobben og var der i 10 år. Skifte av leder siste året som i beste fall har en personlighetsforstyrrelse, aldri opplevd maken til løgn og bedrag. Jeg sa opp, ble lagt for hat og har nå ingen referanse for 10 år i arbeidslivet hvor jeg absolutt var en ressurs. Snakk om å være en nyttig idiot 😤 

Min konklusjon er, ta vare på nettverket ditt. Det er de som hjelper deg når du er nede, hjelp de når de er nede. Familien din, vennene dine og de gode kollegaene. Alle andre får en normalt oppdratt person som gjør det en skal, men ikke noe mer. 

Er man litt smart så holder man «Fiender nær» kjenner folk som er drittsekker tvers gjennom, uten at jeg gir uttrykk for å se dette. De lever i god tro at jeg er på deres side mens mange hater de. Slemme folk bør en holde seg unna, men likevel ikke bli fiende med 

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Er man litt smart så holder man «Fiender nær» kjenner folk som er drittsekker tvers gjennom, uten at jeg gir uttrykk for å se dette. De lever i god tro at jeg er på deres side mens mange hater de. Slemme folk bør en holde seg unna, men likevel ikke bli fiende med 

Hvordan gjør du det? 

Anonymkode: 74975...0dc

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du kan jo bruke noen andre enn sjefen som referanse. Hvis fu gjorde jobben din og var drill og grei med folk er det vel noen andre som kan være referanse for deg?

Anonymkode: 5c16a...372

Da bruker du den gamle sjefen din som referanse da.

Men det må være noe mer til denne historien. Hvis du merket at den nye sjefen var litt gal, må du jo være smart i måten du går frem/måten du tar opp ting på/måten du sier opp på. Hva skjedde her?

Anonymkode: 82af6...9f5

Nei, men altså, jeg tror ikke jeg gidder mer. Jeg sier ja til å hjelpe med å flytte, får ingenting igjen. Jeg baker kaker til alle slags dugnader, men datteren min blir ikke inkludert av gjengen. Jeg sydde festdrakt til et familiemedlem på bestilling, hun sa knapt takk. Jeg har passet naboens unger i mange år, mine får ikke komme inn der. Jeg har vært den beste i det vi gjør på jobben over flere år, men når jeg ber om et lite lønnstillegg, gir de det heller til noen andre. Jeg sa nei til å være 17. mai ansvarlig på skolen i våres, ble slettet på facebook av 1/3 foreldregruppa. Jeg forsvarte en kollegas rett til å være uenig med resten av gruppa, ble fryst ut av de andre over flere uker. 
Jeg er lei av å være grei.

HI

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Man gleder andre. Man blir sittende igjen med god samvittighet. 

Anonymkode: 71426...1ef

Nei, ikke nå lenger. Ikke etter 20 år med å please andre fremfor meg selv. Da sitter man igjen utslitt og såret.

HI

Annonse

Da bruker du den gamle sjefen din som referanse da.

Men det må være noe mer til denne historien. Hvis du merket at den nye sjefen var litt gal, må du jo være smart i måten du går frem/måten du tar opp ting på/måten du sier opp på. Hva skjedde her?

Anonymkode: 82af6...9f5

Det er ikke mulig, det er en grunn til skiftet, den første sjefen lever ikke lengre. Jeg sa opp, jobbet ut oppsigelsestid. Helt normal avslutning som aldri har vært en utfordring under en normal ledelse. 

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Nei, men altså, jeg tror ikke jeg gidder mer. Jeg sier ja til å hjelpe med å flytte, får ingenting igjen. Jeg baker kaker til alle slags dugnader, men datteren min blir ikke inkludert av gjengen. Jeg sydde festdrakt til et familiemedlem på bestilling, hun sa knapt takk. Jeg har passet naboens unger i mange år, mine får ikke komme inn der. Jeg har vært den beste i det vi gjør på jobben over flere år, men når jeg ber om et lite lønnstillegg, gir de det heller til noen andre. Jeg sa nei til å være 17. mai ansvarlig på skolen i våres, ble slettet på facebook av 1/3 foreldregruppa. Jeg forsvarte en kollegas rett til å være uenig med resten av gruppa, ble fryst ut av de andre over flere uker. 

HI

Bruk den energien på de nærmeste som vil deg vel. Ikke alle andre. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

HI

Oj, du gjør mer for andre enn normalen, ja. Her kan du godt justere ned litt og fortsatt være et godt menneske. 

Anonymkode: 6f1a8...d85

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...