Gå til innhold

Hvor mye underholder dere 11 åringen?

Anbefalte innlegg

Har en 11 åring (yngst) som er en «stamper». Han har lyst å finne på noe konstant, men har aldri noe forslag. Er ikke noe særlig glad i å henge med andre enn oss, selv om han har masse venner. Han orker ikke folk over tid, bare i små porsjoner. 

Men jeg må være ærlig på at etter 20 år med å underholde barn og organisere alt mulig på ettermiddag og helger/ferie skulle jeg ønske de kunne underholde seg selv litt. De var flinkere til det før. 

Han vil ikke gå på tur eller ut i skogen eller noe sånn, han vil bare på shopping eller kino hvis jeg spør. Han er ikke interessert i det samme som tidligere (naturlig nok), men nå er jeg tom for ideer og har egentlig litt lyst at han kan henge med venner ett par timer i helgene. 

Anonymkode: 7fd8c...4b8

Fortsetter under...

Kjenner meg SÅ igjen, bare at min er snart 10 og elsker å være ute. Problemet er at jeg ikke vil vøre ute hele døgnet 😂

Han vil gjøre noe hele tiden, helst med meg. Ikke med venner. Pakke sekken og gå tur i skogen. Sykle til et fiskevann og fiske i mange timer. Vi gjør dette iblant, men når jeg sier nei til slike utflukter så har han absolutt ingen forslag selv. 

Han kan også nevne shopping og kino, men stort sett er det fotball, sykling, fisking osv. Jeg snakker med han om at vi kan finne på noe X antall dager per uke, da stopper masingen litt. Han har mest sannsynlig adhd(utredning pågår), og jeg vet om andre med samme diagnose som er helt like. Ikke at det MÅ være en diagnose bak alt, men det var så veldig lett å kjenne seg igjen her. 

Her hjelper det om jeg setter han i gang med ting. Evt kan vi avtale X antall dager med felles aktiviteter, og hvis han leker med venner feks mandag så går vi på skogtur på tirsdag. Han har mange venner, med felles interesser. Men han velger å være med meg fremfor venner dessverre. Derfor har vi en avtale om at venner også skal prioriteres, sånn at han ikke mister de. 

Anonymkode: e4bd4...2f8

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Kjenner meg SÅ igjen, bare at min er snart 10 og elsker å være ute. Problemet er at jeg ikke vil vøre ute hele døgnet 😂

Han vil gjøre noe hele tiden, helst med meg. Ikke med venner. Pakke sekken og gå tur i skogen. Sykle til et fiskevann og fiske i mange timer. Vi gjør dette iblant, men når jeg sier nei til slike utflukter så har han absolutt ingen forslag selv. 

Han kan også nevne shopping og kino, men stort sett er det fotball, sykling, fisking osv. Jeg snakker med han om at vi kan finne på noe X antall dager per uke, da stopper masingen litt. Han har mest sannsynlig adhd(utredning pågår), og jeg vet om andre med samme diagnose som er helt like. Ikke at det MÅ være en diagnose bak alt, men det var så veldig lett å kjenne seg igjen her. 

Her hjelper det om jeg setter han i gang med ting. Evt kan vi avtale X antall dager med felles aktiviteter, og hvis han leker med venner feks mandag så går vi på skogtur på tirsdag. Han har mange venner, med felles interesser. Men han velger å være med meg fremfor venner dessverre. Derfor har vi en avtale om at venner også skal prioriteres, sånn at han ikke mister de. 

Dattera mi på 20 har adhd, helt garantert (utreda, men uten diagnose fordi hun ikke passa inn i alle tester). Han har mange likhetstrekk med henne, men ikke så ille. Jeg blir seriøst sprø av å hele tiden ha han hengende oppå meg. Men kanskje prøve å si at vi kan finne på noe de og de dagene kunne hjulpet 

Jeg underholder ingenting. Vi gjør ting sammen når vi vil, men om jeg har annet å gjøre eller vil slappe av så forholder han seg til det. Han liker også best å henge hjemme, men klarer å aktivisere seg selv med fotball, gaming eller lek med hunden. Han har også adhd, men det er ingen grunn til at han skal slippe å bruke krefter på å finne på ting å gjøre. Jeg er ikke selskapsdamen hans. 

Anonymkode: 5e15e...c44

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg underholder ingenting. Vi gjør ting sammen når vi vil, men om jeg har annet å gjøre eller vil slappe av så forholder han seg til det. Han liker også best å henge hjemme, men klarer å aktivisere seg selv med fotball, gaming eller lek med hunden. Han har også adhd, men det er ingen grunn til at han skal slippe å bruke krefter på å finne på ting å gjøre. Jeg er ikke selskapsdamen hans. 

Nei overhodet ingen unnskyldning at man har diagnoser. Det er jeg enig med deg i. Men jeg orker ikke sånn stamping. Du veit når de ligger i sofaen og kjeder seg uten å si noe? Jeg vet jeg har litt å gå på når det gjelder å gi faen, men foreløpig er jeg ikke så god der 

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Nei overhodet ingen unnskyldning at man har diagnoser. Det er jeg enig med deg i. Men jeg orker ikke sånn stamping. Du veit når de ligger i sofaen og kjeder seg uten å si noe? Jeg vet jeg har litt å gå på når det gjelder å gi faen, men foreløpig er jeg ikke så god der 

Sånn kan min tiåring også gjøre. Jeg klarer heller ikke helt slippe det. Men jeg øver! 
Jeg organiserer og legger til rette for lite egentlig. Vi er ofte i skog og mark, av og til på julemarked eller andre ærend, men veldig mange helger er vi hjemme. Det er min tid til å slappe litt av og få unnagjort ting i hjemmet. Da må de finne på noe selv. Går stort sett ganske bra, men jeg ser tiåringen i stadig større grad «kjeder seg». 

Annonse

Optatium skrev (17 minutter siden):

Sånn kan min tiåring også gjøre. Jeg klarer heller ikke helt slippe det. Men jeg øver! 
Jeg organiserer og legger til rette for lite egentlig. Vi er ofte i skog og mark, av og til på julemarked eller andre ærend, men veldig mange helger er vi hjemme. Det er min tid til å slappe litt av og få unnagjort ting i hjemmet. Da må de finne på noe selv. Går stort sett ganske bra, men jeg ser tiåringen i stadig større grad «kjeder seg». 

Ja det er det jeg tenker og. Helga er til for avslapning. Skal sies at jeg ikke har egne hobbyer eller noe, så jeg er alltid tilgjengelig og det er vel litt dumt. Men har jo full jobb og behov for å ordne ting og tang i helgene som jeg ikke rekker i ukedagene og

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja det er det jeg tenker og. Helga er til for avslapning. Skal sies at jeg ikke har egne hobbyer eller noe, så jeg er alltid tilgjengelig og det er vel litt dumt. Men har jo full jobb og behov for å ordne ting og tang i helgene som jeg ikke rekker i ukedagene og

Ungene må lære å aktivisere seg selv uten ytte stimulering (skjerm). Mye forskning viser at det er en av de største utfordringene i dag. Mitt standardsvar på at de kjeder seg er en oppramsing av hva vi har tilgjengelig i huset som de kan gjøre noe med. Noen ganger løser det litt, andre ganger ikke. Men noe tvinger seg frem, de kjeder seg ikke hele tiden, det blir noe ut av det. Som oftest😅

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Gi han et par alternativer. Det funker ganske bra hos oss. F.eks. «Enten finner du på noe med venn a, b og c ellers kan du sette i gang med å rydde klesskapet ditt»

Anonymkode: da9f1...381

Haha fantastisk!!😂 skal prøves neste gang 🤩 nå har jeg satt han til å skjære grønnsaker til middag. Noe sier meg at det var det dummeste han fikk forslag om i hele sitt lange liv 

Underholder ingenting. Vi kan gjerne gjøre en eller to aktiviteter sammen (dra på tur, spille et spill, se en film etc.). Utover det må hun finne på noe selv, kjede seg eller finne noen andre å være sammen med 

Anonymkode: 3f1c9...1f2

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dattera mi på 20 har adhd, helt garantert (utreda, men uten diagnose fordi hun ikke passa inn i alle tester). Han har mange likhetstrekk med henne, men ikke så ille. Jeg blir seriøst sprø av å hele tiden ha han hengende oppå meg. Men kanskje prøve å si at vi kan finne på noe de og de dagene kunne hjulpet 

Gi det et forsøk, det gjorde underverker her ❤️

Vi underholder ungdommene (12,15,17 år) i veldig liten grad. De har huset og garasjeloftet fullt av venner de dagene i uka de ikke trener. Heldigvis har ikke alle treningsfri samme ukedager.  På vinteren har vi ofte med venner av barna på hytta i helgene. 
Det er superfint å være så tett på barna og vennene deres, og ha et hus hvor ungdommene trives. Men vi får ikke så mye en til en-tid med egne barn. 
Når minsten en sjelden gang spør om vi skal se litt tropp 3 sammen, eller om bare vi kan dra på senteret sammen for å gå til frisøren eller kjøpe sko, og gå på kafé, da ser jeg på det som skikkelig kvalitetstid💛

Anonymkode: 3c976...977

Annonse

Hæ?? I himmelens navn?!? Er dagens foreldre faktisk blitt så udugelige som det påstås, altså? Ignorer den slags tull, si "slutt å mas"! PUNKTUM! 

TENK om vi som var barn på 70 tallet hadde mast på foreldre om at vi kjedet oss!! 🤣🤣🤣 Den tids foreldre hadde enten bare ignorert, eller bedt oss hute oss ut! 

Vi har laget oss et fryktelig problem, hertil lands! Dagens foreldre egner seg ikke som omsorgspersoner, og resultatet ser vi dessverre nå... Skolene har den siste tiden ropt kraftige advarsler om nettopp dette!

Anonymkode: e8419...df7

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Når det skjer så får han valget om å gå tur med hunden eller finne på noe ute. Hunden taper hver gang 😂

Har en gutt på straks 10 år. Jeg underholder han aldri egentlig. Han finner på ting selv, eller så oppfordrer jeg han til å ringe noen. Skulle han kjede seg voldsomt sier jeg st vi kan rydde og vaske rommet hans, brette klærne i skuffen som han kanskje har dratt ut mindre pent. Da kjeder han seg ikke, å maser ikke ett ord etterpå🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...