Anonym bruker Skrevet 9. november #26 Del Skrevet 9. november Pils skrev (6 timer siden): Er som det står det er alle de nye kirkene som oppstod etter Martin Lutters tid har skapt store forvirrelser i kristendommen Første lille forvirrelse var når noen delte seg fra katolske kirken i Konstatin så ble både Ortodokse og vanlig katolikker og forholde seg til... Er en grunn for de første kristne har skrifte stol... Så når en katolikk eller en ortodoks ser at har brutt regeler i troen dem står for f.eks. i bibelen går dem til skifte.. Når en protestant ser det ber dem opp til Jesus Kristus i himmelens skriftestol mellom Faderen og personen som ber bruker Jesus som mellommann mellom Gud og menneske. Skriver i fylla, derav brukernavnet? Dette er noe av det verste jeg har lest mtp skrivefeil, grammatiske feil, og setninger som ikke gir mening. Til HI. Er du bokstavtro, konservativ kristen kan du ikke ha sex før ekteskap. Men nå lever du ikke før ekteskap. Du lever etter et ekteskap. Det sier vel ikke bibelen noe om? Senk skuldrene, tolk skriftene i en 2024-kontekst, og gjør det som føles riktig for deg. Anonymkode: e593e...12c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450761-kristen-og-samboerskap/page/2/#findComment-150154142 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november #27 Del Skrevet 9. november Hvem skrev Bibelen? Og når ble den skrevet? Hadde det stått det samme om den ble skrevet i dag? Dette er en historie noen velger å tro på og leve etter, i håp om å komme til himmelen. Mens de ser på andre ikke kristne som drevet av djevelen. Det er viktig at du tar dine selvstendige valg basert på hva du ønsker, uavhengig av hva som står i en gammel tros bok. Jeg fikk samboer og barn før vi giftet oss. Sex er ingen skam, men en nytelse der jeg kan tilfredstille meg selv. Det er ingen synd som det står i Bibelen. Husk at seksualitet for bare 200 år siden var skam. Samfunnet utvikler seg og går videre. Jeg er snill, tar vare på alle rundt meg, jobber og betaler min skatt, jeg føler loven i Norge. Jeg er et godt menneske vil jeg si. Det er ikke snilt av kristne å dømme oss ikke kristne og tenke at vi lever i synd. Skilsmisse er brudd på de 10 bud. Likevel skiller kristne seg også. Man har et liv her på jorden og det skal leves godt. Hva som skjer etter døden er det ingen som vet. Absolutt ingen Anonymkode: b3ee5...255 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450761-kristen-og-samboerskap/page/2/#findComment-150154162 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november #28 Del Skrevet 9. november Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg har ett mislykket ekteskap bak meg og har truffet en ny. Vi er 40 + i alder. Jeg er kristen, han er ikke. Har egentlig oppvokst med kristne verdier som å vente med sex til ekteskapet og nei til samboerskap. Men hva er egentlig etisk riktig? Står deg noe i bibelen om det? Er sex før ekteskap synd? Anonymkode: 18394...8da det er omtrent ingen som venter med sex føre ekteskap i dag uansett hvor kreisten man er vet om en som er super kristen men hun ville ikke vente med sex hun sa at man måtte prøve varene først 🤣 Anonymkode: 3c07f...a62 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450761-kristen-og-samboerskap/page/2/#findComment-150154183 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november #29 Del Skrevet 9. november Ekteskap er, i følge bibelen, en pakt mellom mann, kvinne og Gud. Altså må man ikke være gift på papiret for å være gift i bibelens forstand. Å ta bibelen helt bokstavelig er vanskelig. I følge den skal man ikke bo alene noen gang heller. Man skal bo hos sine foreldre til man blir gift eller foreldrene dør. Det er heller ikke forbud mot å bli skilt. Utroskap er f.eks en grunn. Anonymkode: 09f71...d30 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450761-kristen-og-samboerskap/page/2/#findComment-150154184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november #30 Del Skrevet 9. november Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ekteskap er, i følge bibelen, en pakt mellom mann, kvinne og Gud. Altså må man ikke være gift på papiret for å være gift i bibelens forstand. Å ta bibelen helt bokstavelig er vanskelig. I følge den skal man ikke bo alene noen gang heller. Man skal bo hos sine foreldre til man blir gift eller foreldrene dør. Det er heller ikke forbud mot å bli skilt. Utroskap er f.eks en grunn. Anonymkode: 09f71...d30 Håper psykisk vold og er en grunn, derfor gikk jeg. Takknemlig for å ha funnet en ny. Finnes faktisk gode menn der ute. ♥️HI Anonymkode: 18394...8da Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450761-kristen-og-samboerskap/page/2/#findComment-150154187 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november #31 Del Skrevet 9. november Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Håper psykisk vold og er en grunn, derfor gikk jeg. Takknemlig for å ha funnet en ny. Finnes faktisk gode menn der ute. ♥️HI Anonymkode: 18394...8da I følge bibelen kam du skille deg som du vil. Men du kan ikke gifte deg på nytt med mindre mannen var utro Anonymkode: 09f71...d30 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450761-kristen-og-samboerskap/page/2/#findComment-150154194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. november #32 Del Skrevet 9. november Anonym bruker skrev (7 timer siden): Bibelen må forståes i sin tid. Et samleie på den tiden hadde mye større risiko for graviditet. For mannen fikk sex utenfor ekteskapet få eller ingen konsekvenser. En kvinne som ble gravid utenfor ekteskapet hadde liten mulighet til å klare seg selv og ville få et svært vanskelig liv. Det var også vanlig at menn og kvinner ble lovet til hverandre mens de var ganske unge. Skulle de da ha seks før ekteskapet, ville de da gjerne være barn. I tillegg var det nok ikke så uvanlig at menn kunne prøve seg på yngre jenter. Jenten kunne føle seg presset til det eller det ble brukt makt. Det å ha en enkel lov/leveregel om at man ikke skulle ha sex før ekteskapet beskyttet jenter og kvinner. I Norge har vi nå lover som dekker sex med barn, vi har lover som dekker sex uten samtykket og vi har sikkerhetsnett som gjør at både menn og kvinner kan klare seg alene uten å være avhengig av en partner. Jeg mener at om man ser Bibelen i en historisk kontekst så ser man hvor viktig disse lovene og levereglene var den gangen. Man ser også hvorfor man nå ikke lenger trenger å leve slavisk etter dem. Som en annen sier så er noe av det ganske fornuftig fortsatt. Om alle hadde følt dette som en ubrytelig regel hadde vi redusert sykdommer, uønsket graviditet og uønsket sex. Samtidig tror jeg intimiteten man får ved å ha sex er med på å styrke forholdet eller å tidligere gjøre det klar at man ikke har nok følelser for hverandre til å fortsette sammen. Samboerskapet er også svært viktig, da det gjør at man får bli ordentlig kjent med hverandre. Man kan være ganske forskjellig som kjæreste og som samboer der man sammen må håndtere oppgaver og vaner. Det er greit å tidlig få avklart om man er kompatible til et langt liv sammen, der man gjerne også blir uløselig knyttet til hverandre gjennom felles barn. Når det gjelder samboerskap så fantes ikke dette på Bibelens tid. Den regulerte samlivsformen denne gangen var ekteskapet. Her hadde man gjensidige forpliktelser og mannen kunne ikke bare sette kvinnen på gaten og finne en ny om han ble lei av henne. Fortsatt er det slik at ekteskap er mer regulert enn samboerskap. Spesielt om man er samboeren uten felles barn, bør man ha gode kontrakter på hvordan arv f.eks. skal gjøres opp. Dette reguleres mye mer automatisk ved ekteskap. Anonymkode: 59cd9...c10 Vi har lover som ingen følger opp. Hvilket gjør det til tidenes bløff. Anonymkode: 99bc0...b4d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450761-kristen-og-samboerskap/page/2/#findComment-150154224 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå