Gå til innhold

Kristen og samboerskap

Anbefalte innlegg

Jeg har ett mislykket ekteskap bak meg og har truffet en ny. Vi er 40 + i alder. Jeg er kristen, han er ikke. Har egentlig oppvokst med kristne verdier som å vente med sex til ekteskapet og nei til samboerskap. Men hva er egentlig etisk riktig? Står deg noe i bibelen om det? Er sex før ekteskap synd?

Anonymkode: 18394...8da

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450761-kristen-og-samboerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva som er etisk er noe subjektivt du lager i hode ditt. Ha sex og kos deg. Å tviholde på slike gamle dumme verdier er bare tøys og tull. 

Anonymkode: 0989e...d54

Svarer du som kristen eller ikkje kristen?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva som er etisk er noe subjektivt du lager i hode ditt. Ha sex og kos deg. Å tviholde på slike gamle dumme verdier er bare tøys og tull. 

Anonymkode: 0989e...d54

Er ikke det det pedofiler pleier å si? Jeg mener noen av de sa noe slikt på Chris Hansen sitt program.

Anonymkode: ade6a...a4d

Annonse

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Så nå er ikke etikk subjektivt lenger? Loven er objektiv. Utroskap er heller ikke forbudt.

Anonymkode: ade6a...a4d

Å ha sex med barn kan aldri på noen måte sammenlignes med sex mellom to samtykkende voksne, så hold det unna diskusjonen. Hi spør ikke om mishandling, misbruk og overgrep  

Jeg er ikke kristen og vet ikke hva som står i Bibelen om sex utenfor ekteskap, men jeg vet at det står andre absurde ting som at man kan drepe kvinner for å ikke gå i skjørt og annet snadder. Poenget er at man bør bruke sunn fornuft og tenke på at boken er skrevet i helt andre tider og under andre forhold enn vi lever under nå.

Sex mellom samtykkende voksne er bare positivt. Sex er godt, morsomt og sunt. Nyt kjæresten din med god samvittighet  

Anonymkode: a5723...996

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Er egentlig ikke svar på spørsmålet mitt. 🤷 HI

Sex mellom to samtykkende voksne er etisk riktig. 

Lurer du på hva som står i Bibelen får du sjekke det. 

Om sex før ekteskap er synd er subjektivt og det finnes ikke et klart svar. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Sex mellom to samtykkende voksne er etisk riktig. 

Lurer du på hva som står i Bibelen får du sjekke det. 

Om sex før ekteskap er synd er subjektivt og det finnes ikke et klart svar. 

Det som står i bibelen er uklart. Lurer på hvordan andre tolker det?

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det finnes kristne som har sex før ekteskapet og kristne som ikke har det. Du må finne det som er rett for deg. 

Hva tenker du kan være galt i å ha sex med en person du liker? Hva galt kan komme ut av det? Du er voksen, du har levd i et samliv hvor sex antagelig var en del av det å være kjærester og ha gode følelser for hverandre. Hvorfor skal du nekte deg og din kjære en så god, viktig og sunn del av et forhold?

Man kan ikke leve etter alle reglene i bibelen i 2024.

Man kan tro på Gud uten å føge regler satt i et samfunn for flere tusen år siden.

I følge bibelen kan man tukte den man elsker, kvinner kan ikke tale i forsamlinger, onani er ulovlig osv. Det er mange ting man ikke lenger kan ta bokstavelig, og fremdeles være en god kristen.

I dag drikker kristne alkohol, de er samboere, de har sex før ekteskapet, de er homofile, har kvinnelige prester osv, og er fremdeles gode kristne. 

Anonymkode: e4b6b...56f

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg har ett mislykket ekteskap bak meg og har truffet en ny. Vi er 40 + i alder. Jeg er kristen, han er ikke. Har egentlig oppvokst med kristne verdier som å vente med sex til ekteskapet og nei til samboerskap. Men hva er egentlig etisk riktig? Står deg noe i bibelen om det? Er sex før ekteskap synd?

Du må se på både bibelen og hva tradisjon via pavedømme mener om dette for utfylle hva som er riktig og da er kun sex innenfor ekteskap riktig...  Da er det udiskutabelt...  En sann kristen ønsker følge bibelen like godt som en katolikk selv om er protestant, katolikk eller ortodoks .    Ekteskap er for en grunn og en slags beskyttelse...  Selv om ikke i kjødet ser det fra et mislykket ekteskap som da i følge katolsk system kanskje faktisk ikke var et ekteskap innsatt av Gud, men av kjødets lyster så bl.a. i et slik dårlig ekteskap kan faktisk katolikker søke om ugyldig ekteskap  .

Og når det er bekreftet på papir at det er ugyldig det gamle så kan vedkommende gifte seg med den nye person...

Endret av Pils
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vel, etter et kristent syn så kan du heller ikke skille deg og er i teorien fremdeles gift i guds øyne selv om du er skilt på papiret.
Med andre ord, du har allerede gått bort fra den delen av religionen, så ha sex, flytt sammen og gjør det som føles riktig for deg.

Anonymkode: 95029...eea

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å ha sex med barn kan aldri på noen måte sammenlignes med sex mellom to samtykkende voksne, så hold det unna diskusjonen. Hi spør ikke om mishandling, misbruk og overgrep  

Jeg er ikke kristen og vet ikke hva som står i Bibelen om sex utenfor ekteskap, men jeg vet at det står andre absurde ting som at man kan drepe kvinner for å ikke gå i skjørt og annet snadder. Poenget er at man bør bruke sunn fornuft og tenke på at boken er skrevet i helt andre tider og under andre forhold enn vi lever under nå.

Sex mellom samtykkende voksne er bare positivt. Sex er godt, morsomt og sunt. Nyt kjæresten din med god samvittighet  

Moselovene er jo for vise at du er en synder så hvis du har lest det om f.eks. dreping er den for syte deg i hjertet at du er en synder og må fris ut fra den og tro på Jesus Kristus. 

Det er heller ikke lenger påbud om skjørt på kvinner da Jesus har oppfylt loven....

Det som igjenstår bibelsk av loven etter hele oppfyllelsen av loven er de 2 store bud i den nye pakt:

1. Du skal elske Herren din Gud av hele ditt hjerte, hele din og all fin forstand.

2. Du skal elske din neste som deg selv . 

Dages søndag lov er egentlig tradisjon kirken  bestemte og ikke noe i følge bibelen aleine må følges egentlig . Hvis helligdags budet forsatt måtte holdes rett fra bibelen måtte man holdt fra solnedgang fredag til solnedgang lørdag hellig   , men som kristne slipper man fordi Jesus har gjort det og oppfylt loven på seg...

Endret av Pils
Pils skrev (8 minutter siden):

Moselovene er jo for vise at du er en synder så hvis du har lest det om f.eks. dreping er den for syte deg i hjertet at du er en synder og må fris ut fra den og tro på Jesus Kristus. 

Relevans?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Den er ikke uklar, i følge bibelen har du allerede syndet bare av tanken og bedrevet hor. Korinterbrev 6:18-20, bergprekenen og nye testament, Paulus brev. 

Spørsmålet er vel heller, skal du la noen schizofrene mennesker som hører stemmer i hodet sitt legge føring for hvordan du lever livet ditt? 

Anonymkode: 99bc0...b4d

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Den er ikke uklar, i følge bibelen har du allerede syndet bare av tanken og bedrevet hor. Korinterbrev 6:18-20, bergprekenen og nye testament, Paulus brev. 

Spørsmålet er vel heller, skal du la noen schizofrene mennesker som hører stemmer i hodet sitt legge føring for hvordan du lever livet ditt? 

Anonymkode: 99bc0...b4d

Er som det står det er alle de nye kirkene som oppstod etter Martin Lutters tid har skapt store forvirrelser i kristendommen 

Første lille forvirrelse var når noen delte seg fra katolske kirken i Konstatin så ble både Ortodokse og vanlig katolikker og forholde seg til...  

Er en grunn for de første kristne har skrifte stol... 

Så når en katolikk eller en ortodoks ser at har brutt regeler i troen dem står for f.eks. i bibelen går dem til skifte..

Når en protestant ser det ber dem opp til Jesus Kristus i himmelens skriftestol mellom Faderen og personen som ber bruker Jesus som mellommann mellom Gud og menneske.

Endret av Pils

I grunn er den regelen ganske fornuftig. Bare tenk dersom hele verden faktisk bare hadde hatt sex med ektemaken sin. Da hadde det ikke fantes seksuelt overførbare sykdommer som (HIV, klamydia, gonorré, syfilis, HPV med livmorhalskreft) og man hadde sluppet mange uønskede graviditeter og dermed aborter.

Anonymkode: 3d0ec...768

Bibelen må forståes i sin tid. Et samleie på den tiden hadde mye større risiko for graviditet. For mannen fikk sex utenfor ekteskapet få eller ingen konsekvenser.  En kvinne som ble gravid utenfor ekteskapet hadde liten mulighet til å klare seg selv og ville få et svært vanskelig liv. Det var også vanlig at menn og kvinner ble lovet til hverandre mens de var ganske unge. Skulle de da ha seks før ekteskapet, ville de da gjerne være barn. I tillegg var det nok ikke så uvanlig at menn kunne prøve seg på yngre jenter. Jenten kunne føle seg presset til det eller det ble brukt makt. Det å ha en enkel lov/leveregel om at man ikke skulle ha sex før ekteskapet beskyttet jenter og kvinner. 

I Norge har vi nå lover som dekker sex med barn, vi har lover som dekker sex uten samtykket og vi har sikkerhetsnett som gjør at både menn og kvinner kan klare seg alene uten å være avhengig av en partner. Jeg mener at om man ser Bibelen i en historisk kontekst så ser man hvor viktig disse lovene og levereglene var den gangen. Man ser også hvorfor man nå ikke lenger trenger å leve slavisk etter dem.

Som en annen sier så er noe av det ganske fornuftig fortsatt. Om alle hadde følt dette som en ubrytelig regel hadde vi redusert sykdommer, uønsket graviditet og uønsket sex. Samtidig tror jeg intimiteten man får ved å ha sex er med på å styrke forholdet eller å tidligere gjøre det klar at man ikke har nok følelser for hverandre til å fortsette sammen.  Samboerskapet er også svært viktig, da det gjør at man får bli ordentlig kjent med hverandre. Man kan være ganske forskjellig som kjæreste og som samboer der man sammen må håndtere oppgaver og vaner. Det er greit å tidlig få avklart om man er kompatible til et langt liv sammen, der man gjerne også blir uløselig knyttet til hverandre gjennom felles barn. 

Når det gjelder samboerskap så fantes ikke dette på Bibelens tid. Den regulerte samlivsformen denne gangen var ekteskapet. Her hadde man gjensidige forpliktelser og mannen kunne ikke bare sette kvinnen på gaten og finne en ny om han ble lei av henne. Fortsatt er det slik at ekteskap er mer regulert enn samboerskap. Spesielt om man er samboeren uten felles barn, bør man ha gode kontrakter på hvordan arv f.eks. skal gjøres opp. Dette reguleres mye mer automatisk ved ekteskap.  

Anonymkode: 59cd9...c10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...