Gå til innhold

Ok - nå er det krise! Kan du gi meg dine beste tips til å gå ned i vekt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

3 måltider om dagen og null småspising.

Jeg måtte det pga litt høyt langtidsblodsukker, og jeg forsto at det å småspise mellommåltider og småtteri mellom måltidene holder blodsukkeret stabilt høyt. Så for å få det ned begynte jeg spise frokost, lunsj og middag, ingenting annet, og "måtte" jeg ha noe søtt skulle det tas som dessert etter måltiden, aldri utenom måltider.

Jeg gikk ned 13 kg.

Jeg spiser egentlig det samme som før, bortsett fra ting jeg puttet i munnen mellom måltidene 🙈 Viktig å ikke innta drikke med kalorier heller da.

Jeg spiser til lunsj enten proteinyoghurt fra YT eller Skyr med litt Bare bra müsli, en ss chiafrø og noen bær eller fruktteringer.

Til lunsj to-tre knekkebrød med avokado, skinke og agurk/tomat/paprika.

Middag, helt vanlige middager sammen med familien.

Spiser litt snop i helgene og litt kake i bursdag, men ikke til hverdags. Regelen er at sån aldri skal spises når jeg er alene, bare i hyggelig selskap. Da blir det ikke så mye,

Har gått fra str 42 til 38, så var ikke bælfeit, men litt "knubbin".

Anonymkode: 1b048...b1f

Vurder om du virkelig trenger det eller om det holder å holde den vekten du har. Å gå ned i vekt er ikke så vanskelig. Å holde den nye vekten resten av livet derimot. Det er veldig tøft. Det beste rådet jeg kan gi tror jeg er at du begynner å leve slik du er villig til etter vektnedgangen. Hvis du i dag har et kaloriinntak på 2300 og stabil vekt på det og reduserer kaloriinntaket eller øker aktiviteten slik at det til sammen utgjør for eksempel 400 kcal om dagen (det er en stor endring) vil vekten din på sikt stabilisere deg på et vesentlig lavere nivå. Problemet er at du må regne med å leve med et vist sug etter mer mat resten av livet. Du må rett og slett godta å være litt sulten.

Anonymkode: 28079...588

Jeg bruker vg’s vektklubb og har gått ned 10kg siden juli. For meg var det essensielt å loggføre ALT og veie all mat i starten. Jeg ante ikke hvor mye kalorier det var i et knekkebrød, en porsjon taco, eller kjøttkaker i brun saus… Det andre som virkelig overrasket meg var hvor mye jeg putter i munnen i løpet av dagen! «Rydde» etter ungene, litt kjeks i lunsjen på jobb, den siste brødskiven som lå igjen etter frokost. Bare sånt smått utgjorde flere dager kalorier tilsvarende en hel middag! 

Du må bestemme deg - og når du faller litt av (det gjør vi alle) - komme deg opp på hesten igjen! 

Innimellom er det dritt, men SÅ gly å kjøpe klær i mindre størrelse, kjenne kroppen bli lettere og føle meg bedre.

Heia, heia, heia! 

Endret av oslofrk

Jeg forsøker å bare spise til måltider, og bare hvis jeg er sulten. Jeg forsøker også å stoppe når jeg er mett. Jeg fokuserer på hva jeg lan spise mer av, 500-1000 gr frukt oh grønt (fortrinnsvis grønt) er viktig for kroppen. Allerede der har du sørger for å begrense andre ting. For det har hjulpet meg, hva kan jeg spise mer av! Ta litt potetgull i helga, men legg også på gulrot til dipen. 
Jeg spiser rene råvarer og ikke lettprodukter, har over fire år gått med 20 kilo. 

Annonse

Jeg spiser sånn som dette :

16:8
spiser 2 ganger om dagen stort sett, er jeg veldig sulten så spiser jeg litt på kvelden og
teller ikke kalorier
spiser ikke noe godteri eller chips, og drikker ikke brus
ingen småspising mellom måltidene
spiser mindre porsjoner, er bevisst på å ikke forsyne meg mange ganger
det er ingenting jeg ikke har lov til å spise
spiser ikke voldsomt sunt hele tiden, spiser halvfabrikata og ferdigmat og

Har gått ned nesten 20 kg

Anonymkode: 7e8b4...a13

Ett råd på veien er at du ser på str på tallerknene dine. Er middagstallerkene dine ganske store, bytt de ut med noen som er mindre. Vi spiser mye med øyne, så om den tallerkenen som er mindre ser full ut, blir magen din mer mett enn om du har samme posjon på en større tallerken. En enkel måte å kutte ned mengden mat uten at du merker det. De fleste spiser for mye, så at alle hjemme bruker de samme har ikke noe å si, ungdommen som evt trenger mer kan forsyne seg flere ganger. 

Anonymkode: 972dd...f35

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ett råd på veien er at du ser på str på tallerknene dine. Er middagstallerkene dine ganske store, bytt de ut med noen som er mindre. Vi spiser mye med øyne, så om den tallerkenen som er mindre ser full ut, blir magen din mer mett enn om du har samme posjon på en større tallerken. En enkel måte å kutte ned mengden mat uten at du merker det. De fleste spiser for mye, så at alle hjemme bruker de samme har ikke noe å si, ungdommen som evt trenger mer kan forsyne seg flere ganger. 

Anonymkode: 972dd...f35

Det er et veldig bra tips. Jeg glemte å skrive det i innlegget mitt, men jeg har gjort det, da spiser jeg automatisk mindre.

Anonymkode: 7e8b4...a13

det jeg lært av fagfolk er

1 dl ris eller en dl pasta, hvis man skal ha poteter 2stk små

100g kjøtt

og så mye grønnsaker man orker

for eks i dag spiste jeg marinert kylling med hjemmelaget pomfri og salat med nøtter, agurk, chili og rød salat

en av mine favoritter er hjemmelags kebab med den salaten man vil, fetaost, kylling og hjemmelagd tzatziki

min saboers favoritt er kylling lår i stekovnen og grønnsaksblanding med rotgrønnsaker

Anonymkode: b6e8e...058

Spis regelmessig, og gjerne 4 måltider pr dag. Da holder du forbrenningen i gang. 
rutine på søvn er også viktig. 
bytt ut bruks med vann osv. spis deg mett men ikke stappmett, og kutt ut en del sukker. Husk at kroppen din trenger både kalorier, karbohydrater, proteiner, fett og vitaminer og mineraler. Du må få i deg nok næring og være i bevegelse. Å gå ned 15 kg fort er ikke å anbefale. Hvorfor skal det skje så fort? 

Anonymkode: 6ff61...200

Mindre tallerken

Ikke spis foran tv eller andre digresjoner 

Lemp innpå med grønnsaker, frukt og bær

Ikke spis mellom måltidene

Drikk et glass vann en halv time før du spiser, gjerne med litt frukt inntil. 

Tren styrke 

Anonymkode: 24294...52a

Takk for tips, alle sammen! Jeg tar det med meg 😀

Jeg trener 5-6 ganger i uken, 3 av dem styrkeprogram satt opp med PT, så den delen er grei.

Jeg skal starte med å logge det jeg spiser, redusere/kutte karbo og droppe sukker. 

Det må ikke gå fort, jeg må bare se effekt. Hittil har det bare gått oppover. 

HI

Anonymkode: a8531...6ee

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...