Gå til innhold

Tips til stor potte eller noe å legge i doen

Anbefalte innlegg

Vi skal på sykehuset for utredning på jentungen. Og i den anledning må vi måle hvor mye hun tisser over flere dager. Så det stod at hun måtte tisse i potte for at alt skal bli samlet opp. Men pottene er jo så små, og hun var ikke helt fan av å sitte på potte igjen heller. Hun er 8. Og vi får selvfølgelig ikke så god tid på oss at vi kan bestille noe på nett. Brevet bruker så lang tid hjem at vi ha knapt nok tid å gjøre det vi skal🙈 så vet noen om noen lure triks vi kan gjøre evt hva vi burde kjøpe som vi kan bruke til dette? Har noen erfaringer? 

Anonymkode: 7a65e...9e4

Fortsetter under...

Jeg tisset i et litermål i plast og helte over på en dunk hver gang jeg hadde vært på do.

Klarer hun det? Kan jo bare kjøpe et halvlitermål som hun kan holde mellom bena når hun sitter på do?

Anonymkode: ba144...1a7

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Her  på sykehuset hvor jeg jobber så skal man hente en urindunk på laboratoriet og ta med den hjem. Dere har ikke fått noe beskjed om det?

Anonymkode: af08c...3a8

Om man skal samle døgnurin er det vanlig. 

Ofte skal man bare måle urinmengde, men trenger ikke samle og ta med. Da får man ikke beholder. Mange bor heller ikke like ved sykehuset. Da gir det lite mening å skulle hente en beholder der. Man samler i egnede, rene beholdere.

Anonymkode: a6884...2fb

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Her  på sykehuset hvor jeg jobber så skal man hente en urindunk på laboratoriet og ta med den hjem. Dere har ikke fått noe beskjed om det?

Vi har bare fått beskjed om at hun skal tisse på potte og at det måles med litermål. 

Anonymkode: 7a65e...9e4

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er bare om urinen skal sjekkes for noe, skal man bare måle hvor mye man tisser og ikke levere tisset er det ikke nødvendig.

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er bare om urinen skal sjekkes for noe, skal man bare måle hvor mye man tisser og ikke levere tisset er det ikke nødvendig.

Tenkte bare at da hadde man en stor nok dunk,og jo, den er til å sjekke hvor mye man tisser. 

Hei! Vi har også en datter som har gått gjennom det samme. Hun er 9 år nå, men da vi var på sykehuset for undersøkelse, var hun 7 år. Vi fikk beskjed om å måle alt av urin i løpet av tre dager. De sa at vi skulle bruke en potte for å samle urinen og deretter måle mengden. Jeg snakket nøye med datteren vår om dette og forklarte at det bare skulle gjøres i tre dager, slik at vi kunne få målt det riktig.

På den tiden brukte hun fortsatt nattbleie, så vi måtte også veie bleien både før hun tok den på om kvelden og etter at hun sto opp om morgenen. Etter hvert klarte jeg å få henne med på det, og vi fant frem potten hun brukte da hun var yngre. Jeg var med henne på badet og hjalp henne med å bruke potten, selv om hun syntes det var ubehagelig å sitte på den. Hun klarte likevel å tisse i potten, opptil 5-6 ganger om dagen.

Den siste dagen brukte vi et desilitermål, som jeg holdt under henne mens hun tisset på toalettet, slik at vi kunne måle riktig mengde. Til slutt gikk det bra, og hun fikk ros etter undersøkelsen på sykehuset. Hvis vi skulle gjort det igjen i dag, ville jeg nok bare brukt desilitermålet.

Vi ble litt stresset siden vi fikk innkalling til sykehuset på en mandag og beskjeden bare noen få dager før. Håper dere får ordnet det!

Anonymkode: 7c1d6...1af

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...