Gå til innhold

Hvor mye fravær har deres 3./4./5. klassinger fra skolen?

Anbefalte innlegg

Dette må være en trolle tråd. 
Hvis ikke får du kontakte skolesjefen og forklare situasjon og høre om han kan ha krav på taxi siden det ikke går buss der. At det er problemer med skolevei. Evt få legeattest på angst for å gå alene. 

Anonymkode: 6a8df...4b4

Fortsetter under...

Sommerkroppen 2029 skrev (Akkurat nå):

Trenger du å si noe til den andre familien da? 

Mulig den andre gutten er redd for skoleveien også? Med en legeattest på angst for skoleveien så ka n det utløse krav om taxi. Skjekk med fylkeskontoret om rettigheter og deretter ta kontakt med skolesjefen om dette. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ok. Hvordan skal jeg løse situasjonen? Sånn rent konkret. Hva skal jeg si? Og hva skal jeg si til guttene? Skal jeg ringe moren og si at guttene ikke kan gå sammen mer fordi ungen hennes er for mye borte? Skal jeg være ærlig? Eller skal jeg finne opp en løgn? Hvordan kan dette løses uten at jeg blir den store, stygge ulven? Jeg har ikke gjort noe galt. Jeg vil at disse to bestevennene skal få gå til skolen, men de holder ungen hjemme for den minste, jæ….a ting. Det går utover meg. Det går utover sønnen min. Det går utover jobben min. Han er for stor til sfo. Jeg har sendt han i taxi. Vi har til og med vurdert å flytte nærmere skolen pga skoleveien.

Det var ikke meningen at dette skulle bli en sånn tråd, men dere tvinger meg. Jeg lurte bare på hva som var normalt fravær. Dere får meg til å virke som en dritt, når det er naboen som setter meg i denne situasjonen. Gang på gang på gang. For de er hysteriske for litt snørr på søteste lille engelen sin.

Hvordan løse situasjonen? Hi

Anonymkode: c0be8...acb

Ja, kanskje løsningen er at dere flytter nærmere skolen eller du bytter jobb dersom dere bor slik at dere ikke får barnet på skolen uten at det går ut over jobben din.

Dette er jo drastiske løsninger på et problem som mest sannsynlig er nokså tidsbegrenset, så ville kanskje sett på løsninger for å gjøre barnet mer selvstendig først. Dere kan benytte taxi ved behov inntil dere har øvd nok med barnet, eller barnet har blitt modent nok, til at det klarer skoleveien på egen hånd.

Men altså. Det kan ikke bli naboenes ansvar at dere har bosatt dere et sted hvor logistikken ikke går opp med jobb. Veldig flott at barna kan ha avtale om å gå sammen, men det er ikke avtalebrudd å bli syk. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Dette må være en trolle tråd. 
Hvis ikke får du kontakte skolesjefen og forklare situasjon og høre om han kan ha krav på taxi siden det ikke går buss der. At det er problemer med skolevei. Evt få legeattest på angst for å gå alene. 

Ja, grin på ungen en angstdiagnose, kjempelurt. Bruk ressursene til helsevesenet på dette. Fiks for all del ikke problemene selv, fraskriv deg ansvar og la fellesskapet betale for at ungen kommer seg på skolen. Hjelpes, er det rart de offentlige utgiftene i Norge er helt spinnville?

Anonymkode: e9b0e...357

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ok. Hvordan skal jeg løse situasjonen? Sånn rent konkret. Hva skal jeg si? Og hva skal jeg si til guttene? Skal jeg ringe moren og si at guttene ikke kan gå sammen mer fordi ungen hennes er for mye borte? Skal jeg være ærlig? Eller skal jeg finne opp en løgn? Hvordan kan dette løses uten at jeg blir den store, stygge ulven? Jeg har ikke gjort noe galt. Jeg vil at disse to bestevennene skal få gå til skolen, men de holder ungen hjemme for den minste, jæ….a ting. Det går utover meg. Det går utover sønnen min. Det går utover jobben min. Han er for stor til sfo. Jeg har sendt han i taxi. Vi har til og med vurdert å flytte nærmere skolen pga skoleveien.

Det var ikke meningen at dette skulle bli en sånn tråd, men dere tvinger meg. Jeg lurte bare på hva som var normalt fravær. Dere får meg til å virke som en dritt, når det er naboen som setter meg i denne situasjonen. Gang på gang på gang. For de er hysteriske for litt snørr på søteste lille engelen sin.

Hvordan løse situasjonen? Hi

Hvorfor er han for stor for sfo?. Høres ut han trenger for at din dag skal gå rundt.

Anonymkode: 3203f...8c7

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, so far, so good. Dette har jeg kommet fram til og. Men hva sier jeg til den andre familien? «Peller og Lars kan ikke ha avtale om å gå sammen mer.» «Hvorfor ikke?» «Fordi Pelle er mye syk, og Lars har ingen stabilitet rundt hvordan han skal komme seg på skolen. Derfor får de heller bare gå hver for seg.» Eller? 
Nei, det er ingen andre å slå følge med her vi bor. Nei, han har ikke krav på skolebuss. Og så må jeg be om redusert arbeidstid slik at jeg får kjørt ham. Da skal du se Pelle ikke er så mye syk lenger, skjønner du, og vips kan han gå på skolen likevel. Så har jeg tapt mange tusen i måneden, og ender opp som taxisjåfør for naboene mine. Merk mine ord, det er dette som kommer til å skje. De er sykt utnyttende og har vært det bestandig. 
(Det er vel nå dere kommer med at jeg høres bitter og egoistisk ut og alt annet dere pleier å kalle folk som er skvist opp i hjørnet av folk de ufrivillig må forholde seg til.)
Hi

De kan jo gå sammen når gutten er frisk, du må bare ha reserveløsningen klar. Om du så ber om redusert arbeidstid kan guttene fortsatt gå sammen de dagene han ikke er søk. Da kan du gjøre noe annet eller dra på jobb uten å kjøre ham først.

Anonymkode: fd728...316

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

De kan jo gå sammen når gutten er frisk, du må bare ha reserveløsningen klar. Om du så ber om redusert arbeidstid kan guttene fortsatt gå sammen de dagene han ikke er søk. Da kan du gjøre noe annet eller dra på jobb uten å kjøre ham først.

Hun vet jo ikke på forhånd når denne gutten er syk, og arb giver kan ikke godta redusert arbeidstid på 2 min varsel. Dessuten er det ikke alle arbeidsplasser dette lar seg gjøre, da må de inn med vikarer. Og hi går med i lønn. Mye bedre å få legeattest og søke om taxi 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hun vet jo ikke på forhånd når denne gutten er syk, og arb giver kan ikke godta redusert arbeidstid på 2 min varsel. Dessuten er det ikke alle arbeidsplasser dette lar seg gjøre, da må de inn med vikarer. Og hi går med i lønn. Mye bedre å få legeattest og søke om taxi 

Hun vet det når de normalt sett må gå.

Om skoleveien er så farlig at det er utrygt å gå alene, må dere ta det videre. Da kan dere som bor slik ha krav på transport på grunn av farlig skolevei. 

Er den ikke farlig nok eller andre barn går dette strekket må du se om du finner andre løsninger. Bor det andre barn der dere bor som han kan ta følge med? Kanskje du kan betale noen barn på ungdomsskolen til å gå forbi dere og følge gutten? Dere kan også betale en student eller pensjonist for å stikke innom å følge til skolen. Vil tro dette er mye billigere enn at du skal gå ned i stilling. 

Sønnen min var en del syk på barneskolen.  Det var forferdelig trustrerende for han, for han gikk glipp av ting han hadde gledet seg til og som andre snakket om lenge etterpå. Hadde synes det var fryktelig merkelig om naboen i tillegg hadde blitt sur for at følge uteble til skolen. Etterhvert som de blir eldre får det større og større konsekvenser å være borte fra skolen fordi man går glipp av viktig læring. Om dette er en familie som har lav terskel for å holde hjemme, vil nok denne økes etterhvert, 

Anonymkode: 1da60...09c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...