Gå til innhold

Hvor mye fravær har deres 3./4./5. klassinger fra skolen?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Problemet er at sønnen til hi blir påvirket av at nabo gutten er syk, for da har han ingen å gå med til skolen. 

Anonymkode: 6a8df...4b4

Presis. Når nabogutten er hjemme fra skolen, må jeg plutselig tenke nytt. Vi har en avtale om at de tar følge til skolen. Når nabogutten, kl 7 om morran plutselig ikke skal, går det utover oss. Enten må jeg sende min gutt i taxi, eller så må jeg tvinge han eller kjøpe han, eller så må jeg ringe til jobben og si jeg kommer 1,5 time for seint. Det er en mørk og stedvis skummel skolevei. Når de går sammen er de mye tryggere, både fysisk, og ikke minst psykisk. Alene er han redd. 
Da er det faktisk et problem for meg at naboene holder sin hjemme fordi han har sovet litt dårlig eller har litt snørr i nesa.

Hi

Anonymkode: c0be8...acb

Fortsetter under...

Mini på 8 har 2 dager sykdom. Eldste på 11 har 0 dager.  Er de syke og hjemme fra skolen, får de heller ikke dra på aktiviteter på ettermiddagen selv om de føler seg mye bedre. 

Anonymkode: 3203f...8c7

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Presis. Når nabogutten er hjemme fra skolen, må jeg plutselig tenke nytt. Vi har en avtale om at de tar følge til skolen. Når nabogutten, kl 7 om morran plutselig ikke skal, går det utover oss. Enten må jeg sende min gutt i taxi, eller så må jeg tvinge han eller kjøpe han, eller så må jeg ringe til jobben og si jeg kommer 1,5 time for seint. Det er en mørk og stedvis skummel skolevei. Når de går sammen er de mye tryggere, både fysisk, og ikke minst psykisk. Alene er han redd. 
Da er det faktisk et problem for meg at naboene holder sin hjemme fordi han har sovet litt dårlig eller har litt snørr i nesa.

Hi

Tvinge eller kjøpe han? 
Hva tenker du at du kan gjøre med naboguttens fravær da? Hvorvidt det er normalt eller ikke normalt påvirker jo ikke din situasjon. Ved unormalt høyt/ problematisk høyt fravær har skolen plikt til å reagere og hvis de tenker at noe er galt i dette tilfellet så er de allerede på ballen. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi

Vet du hva? Du må rett og slett ta utgangspunkt i at barnet ditt skal komme seg til skolen uten hjelp fra naboen, og heller ta det som en bonus når de kan gå sammen.

Ditt barns redsel er ikke naboens ansvar. Du må ordne deg slik at naboen kan bli syk på kort varsel uten at logistikken din bryter sammen. 

Anonym bruker skrev (På 9.11.2024 den 10.20):

"Vilje" helsa er latmannskap. Det er mange som sier de sliter med helsa, men jeg vet ikke jeg... 

Anonymkode: 0c64b...cfb

Nei nettopp, det vet ikke du. 

Anonymkode: a4890...159

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hi

Så du hadde i utgangspunktet basert deg fullt og helt på at nabogutten skulle ta ansvar for å få sønnen din til og fra skolen? Ingen som helst back-up planer der? Dette er DITT ansvar, ikke naboens. 

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hi

Du kan ikke legge ansvaret for at morgenrutinen deres fungerer på nabogutteb altså, kjære vene.

Anonymkode: d14f4...866

Sommerkroppen 2029 skrev (51 minutter siden):

Så du hadde i utgangspunktet basert deg fullt og helt på at nabogutten skulle ta ansvar for å få sønnen din til og fra skolen? Ingen som helst back-up planer der? Dette er DITT ansvar, ikke naboens. 

Nei, jeg skrev da ikke det, gjorde jeg? Det er moren i huset der som har satt opp at guttene skal gå sammen, og fint er det, men når de til stadighet bryter avtalen, blir det vanskelig for oss. Backup-planen er at jeg kjører, evt taxi, men i og med at vi har en avtale, belager jeg meg ikke på det i det daglige. 

Hi

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hi

Du kan jo ikke legge deres logistikk på en åtteåring!

Å følge til skolen er en gode, men kan selvsagt aldri være et krav. Om nabogutten er hjemme pga dårlig søvn eller brukket ben er knekkende likegyldig for dere, dere må organisere gutten deres skolevei selv. 

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Nei, jeg skrev da ikke det, gjorde jeg? Det er moren i huset der som har satt opp at guttene skal gå sammen, og fint er det, men når de til stadighet bryter avtalen, blir det vanskelig for oss. Backup-planen er at jeg kjører, evt taxi, men i og med at vi har en avtale, belager jeg meg ikke på det i det daglige. 

Hi

Jo du skriver egentlig det, for du argumenterer kun med at naboguttens fravær skaper store problemer for deg og din sønn, siden de ikke kan gå sammen til skolen. Du må selv finne en annen god løsning for gutten din, han kan vel gå på SFO f.eks? Da kan du kanskje levere han dit før du selv må på jobb? Nå vet jeg jo ikke hvordan du jobber, men du skriver at du kommer 1,5 timer for sent på jobb hvis du skal kjøre han til skolen, så da går jeg ut fra at du jobber dagtid? 

Sommerkroppen 2029 skrev (32 minutter siden):

Jo du skriver egentlig det, for du argumenterer kun med at naboguttens fravær skaper store problemer for deg og din sønn, siden de ikke kan gå sammen til skolen. Du må selv finne en annen god løsning for gutten din, han kan vel gå på SFO f.eks? Da kan du kanskje levere han dit før du selv må på jobb? Nå vet jeg jo ikke hvordan du jobber, men du skriver at du kommer 1,5 timer for sent på jobb hvis du skal kjøre han til skolen, så da går jeg ut fra at du jobber dagtid? 

Er det så vanskelig å forstå? Jeg legger ikke ansvaret på naboene! Jeg bare spør hva som er normalt. Det er noe som skurrer her med alt fraværet, og når vi (de) har laget en avtale på å gå, og de veldig ofte bryter den, da skapes det trøbbel for oss. Vi har andre alternativer klare, men det er både dyrt og tidkrevende. Jeg kan jo ikke si at jeg ikke ønsker at guttene skal ha avtalen heller, og kun satse på å kjøre han hver morgen, da vil jo de mest sannsynlig bare utnytte det og be om at han sitter på. Og det VET jeg, for det var sånn vi gjorde det i hele våres da de begge øvde seg på å slutte på SFO. 
Hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er det så vanskelig å forstå? Jeg legger ikke ansvaret på naboene! Jeg bare spør hva som er normalt. Det er noe som skurrer her med alt fraværet, og når vi (de) har laget en avtale på å gå, og de veldig ofte bryter den, da skapes det trøbbel for oss. Vi har andre alternativer klare, men det er både dyrt og tidkrevende. Jeg kan jo ikke si at jeg ikke ønsker at guttene skal ha avtalen heller, og kun satse på å kjøre han hver morgen, da vil jo de mest sannsynlig bare utnytte det og be om at han sitter på. Og det VET jeg, for det var sånn vi gjorde det i hele våres da de begge øvde seg på å slutte på SFO. 
Hi

Er det noe problem at han sitter på da? Snakk sammen om å dele utgifter f.eks.? 

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hi

Les hva du selv skriver - to ganger. Hele innlegget her handler jo om at fraværet til nabogutten skaper problemer for DERE. 

Hva som er normalt og ikke når det kommer til sykdom, er helt uvesentlig. Gutten er mye borte fra skolen. Det er ikke din sak. Det som er din sak, er ditt barn. Og du må selv sørge for at din gutt kommer seg greit til og fra skolen. 

Hvordan vil du selv løse saken da? Si til denne moren at hun må sende gutten sin på skolen? Spørre hvorfor han er så mye borte, og forklare at fraværet hans skaper problemer for dere? Eller er det kanskje smartere å bare ta affære for ditt eget barn, og melde han inn på SFO igjen? 

Endret av Sommerkroppen 2029
mamma til adhd gutt<3 skrev (12 minutter siden):

Er det noe problem at han sitter på da? Snakk sammen om å dele utgifter f.eks.? 

Skulle ønske vi kunne det, men det ligger overhode ikke i deres natur. Orker ikke å forklare.

Hi

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Skulle ønske vi kunne det, men det ligger overhode ikke i deres natur. Orker ikke å forklare.

Hi

Ok, da må dere ta noen valg her da. Enten la han gå selv de gangene naboen ikke er på skolen, kjøre selv( med eller uten naboen) , melde han på sfo igjen , sende i taxi eller en annen løsning DERE finner. Naboen kan dere ikke gjøre noe med og det er IKKE deres sak at gutten har høyt fravær.

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hi

Men det er vel ikke aktuelt med samkjøring dersom din gutt skal på SFO og den andre gutten ikke skal? Da må jo nabogutten gå alene eller bli kjørt av egne foreldre. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden):

Ok, da må dere ta noen valg her da. Enten la han gå selv de gangene naboen ikke er på skolen, kjøre selv( med eller uten naboen) , melde han på sfo igjen , sende i taxi eller en annen løsning DERE finner. Naboen kan dere ikke gjøre noe med og det er IKKE deres sak at gutten har høyt fravær.

Jeg vet det. Jeg lurte bare på hvor mye fravær deres 3./4./5. klassinger har…

Hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hi

Men hva har det med ditt problem å gjøre? Det  hjelper da ikke hva resten av Norge gjør så lenge du har ditt problem. 

Du får jo ikke gjort noe med at gutten er hjemme, så da må du bare ta grep og ordne dere på et annet vis. Om du ikke vil at nabogutten skal sitte på (hvorfor det skulle vært et problem ser jeg dog ikke) så er det bare å si fra til mor om det. 

Du kan ikke basere deg på andre barn for å få ditt eget på skolen. Da må du ha avtale med skyss og avtale med jobben din. At ditt barn slår seg vrang og ikke vil gå alene er noe du må jobbe med. Ikke bli sint på naboen som er syk og ikke kan gjøre jobben din 

Anonymkode: 6a8df...4b4

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hi

Du burde fokusere på å løse problemet i stedet for å irrtere deg over at han er mer borte enn du mener er normalt.

Anonymkode: d14f4...866

Ok. Hvordan skal jeg løse situasjonen? Sånn rent konkret. Hva skal jeg si? Og hva skal jeg si til guttene? Skal jeg ringe moren og si at guttene ikke kan gå sammen mer fordi ungen hennes er for mye borte? Skal jeg være ærlig? Eller skal jeg finne opp en løgn? Hvordan kan dette løses uten at jeg blir den store, stygge ulven? Jeg har ikke gjort noe galt. Jeg vil at disse to bestevennene skal få gå til skolen, men de holder ungen hjemme for den minste, jæ….a ting. Det går utover meg. Det går utover sønnen min. Det går utover jobben min. Han er for stor til sfo. Jeg har sendt han i taxi. Vi har til og med vurdert å flytte nærmere skolen pga skoleveien.

Det var ikke meningen at dette skulle bli en sånn tråd, men dere tvinger meg. Jeg lurte bare på hva som var normalt fravær. Dere får meg til å virke som en dritt, når det er naboen som setter meg i denne situasjonen. Gang på gang på gang. For de er hysteriske for litt snørr på søteste lille engelen sin.

Hvordan løse situasjonen? Hi

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Ok. Hvordan skal jeg løse situasjonen? Sånn rent konkret. Hva skal jeg si? Og hva skal jeg si til guttene? Skal jeg ringe moren og si at guttene ikke kan gå sammen mer fordi ungen hennes er for mye borte? Skal jeg være ærlig? Eller skal jeg finne opp en løgn? Hvordan kan dette løses uten at jeg blir den store, stygge ulven? Jeg har ikke gjort noe galt. Jeg vil at disse to bestevennene skal få gå til skolen, men de holder ungen hjemme for den minste, jæ….a ting. Det går utover meg. Det går utover sønnen min. Det går utover jobben min. Han er for stor til sfo. Jeg har sendt han i taxi. Vi har til og med vurdert å flytte nærmere skolen pga skoleveien.

Det var ikke meningen at dette skulle bli en sånn tråd, men dere tvinger meg. Jeg lurte bare på hva som var normalt fravær. Dere får meg til å virke som en dritt, når det er naboen som setter meg i denne situasjonen. Gang på gang på gang. For de er hysteriske for litt snørr på søteste lille engelen sin.

Hvordan løse situasjonen? Hi

Er det sånn at gutten din ikke kan gå på SFO lenger, pga alder eller plassmangel? Hvis SFO er helt uaktuelt pga dette, så ok. 

Kan han gå sammen med noen andre istedet? Antar at han ikke har krav på skolebuss, for eller hadde dere jo benyttet dere av det. Nei, da må han enten sendes med taxi, eller om noen i hjemmet følger han en periode til han blir trygg nok på skoleveien alene. 

Sommerkroppen 2029 skrev (25 minutter siden):

Er det sånn at gutten din ikke kan gå på SFO lenger, pga alder eller plassmangel? Hvis SFO er helt uaktuelt pga dette, så ok. 

Kan han gå sammen med noen andre istedet? Antar at han ikke har krav på skolebuss, for eller hadde dere jo benyttet dere av det. Nei, da må han enten sendes med taxi, eller om noen i hjemmet følger han en periode til han blir trygg nok på skoleveien alene. 

Ja, so far, so good. Dette har jeg kommet fram til og. Men hva sier jeg til den andre familien? «Peller og Lars kan ikke ha avtale om å gå sammen mer.» «Hvorfor ikke?» «Fordi Pelle er mye syk, og Lars har ingen stabilitet rundt hvordan han skal komme seg på skolen. Derfor får de heller bare gå hver for seg.» Eller? 
Nei, det er ingen andre å slå følge med her vi bor. Nei, han har ikke krav på skolebuss. Og så må jeg be om redusert arbeidstid slik at jeg får kjørt ham. Da skal du se Pelle ikke er så mye syk lenger, skjønner du, og vips kan han gå på skolen likevel. Så har jeg tapt mange tusen i måneden, og ender opp som taxisjåfør for naboene mine. Merk mine ord, det er dette som kommer til å skje. De er sykt utnyttende og har vært det bestandig. 
(Det er vel nå dere kommer med at jeg høres bitter og egoistisk ut og alt annet dere pleier å kalle folk som er skvist opp i hjørnet av folk de ufrivillig må forholde seg til.)
Hi

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, so far, so good. Dette har jeg kommet fram til og. Men hva sier jeg til den andre familien? «Peller og Lars kan ikke ha avtale om å gå sammen mer.» «Hvorfor ikke?» «Fordi Pelle er mye syk, og Lars har ingen stabilitet rundt hvordan han skal komme seg på skolen. Derfor får de heller bare gå hver for seg.» Eller? 
Nei, det er ingen andre å slå følge med her vi bor. Nei, han har ikke krav på skolebuss. Og så må jeg be om redusert arbeidstid slik at jeg får kjørt ham. Da skal du se Pelle ikke er så mye syk lenger, skjønner du, og vips kan han gå på skolen likevel. Så har jeg tapt mange tusen i måneden, og ender opp som taxisjåfør for naboene mine. Merk mine ord, det er dette som kommer til å skje. De er sykt utnyttende og har vært det bestandig. 
(Det er vel nå dere kommer med at jeg høres bitter og egoistisk ut og alt annet dere pleier å kalle folk som er skvist opp i hjørnet av folk de ufrivillig må forholde seg til.)
Hi

Trenger du å si noe til den andre familien da? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...