Gå til innhold

Hvor mye fravær har deres 3./4./5. klassinger fra skolen?

Anbefalte innlegg

Her var barnet borte to dager i fjor, og har en fraværsdag i høst. Nabogutten er alltid syk (han er jo ikke det, men moren er hysterisk), og han har vært borte minst 20 dager til nå i høst. Litt snørr i nesa, eller sovet litt dårlig, og han er hjemme. Er det vanlig? Vår må på skolen med mindre han er syk-syk, altså slapp, feber, dårlig allmenntilstand. Hvordan praktiserer dere andre dette?

Anonymkode: c0be8...acb

Fortsetter under...

Nå er det slik at noen barn er oftere syke enn andre. Men tenker at man kan gå på skolen med litt snufsenese. På skolen er det er høyere tempo enn hjemme i stua, og barna blir langt mer dårlig av å sitte i et klasserom halv syk. Sønnen vår hadde 0 dager og 0 timer fravær gjennom hele ungd skolen og vgs. Super heldig som aldri var syk. På barneskolen var han heller ikke mye syk, men fikk sine omganger med feber og oppkast han også. Heldig som har vitnemål med 0 fravær. Så er det de som er uheldig og blir mye syk som får alt. Tenker generelt det er viktig å pushe barna på skolen selv om de kjenner på noe. Kan fort bli en dårlig vane 

Anonymkode: 6a8df...4b4

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Nå er det slik at noen barn er oftere syke enn andre. Men tenker at man kan gå på skolen med litt snufsenese. På skolen er det er høyere tempo enn hjemme i stua, og barna blir langt mer dårlig av å sitte i et klasserom halv syk. Sønnen vår hadde 0 dager og 0 timer fravær gjennom hele ungd skolen og vgs. Super heldig som aldri var syk. På barneskolen var han heller ikke mye syk, men fikk sine omganger med feber og oppkast han også. Heldig som har vitnemål med 0 fravær. Så er det de som er uheldig og blir mye syk som får alt. Tenker generelt det er viktig å pushe barna på skolen selv om de kjenner på noe. Kan fort bli en dårlig vane 

Anonymkode: 6a8df...4b4

Veldig bra med lite fravær, men 0 timer og 0 dager? Hva med tannlege og lignende? 

Annonse

Mine har vært ganske forskjellige, har 4 barn.

To av dem har jernhelse, veldig sjelden syke. Nest yngste hadde 4 dager i fjor, da med feber og sause forkjølet, ingenting i år.

Men de to andre har vært mer syke, begge har hatt barnemigrene og litt fravær pga det også. I fjor hadde nest eldste 4 (!) antibiotikakurer. I snitt har de nok et par dager i måneden.

Anonymkode: 17df7...b23

Slutt å bland deg i hvor mye nabobarnet er borte fra skolen. Du vet ingenting om det barnet har noen kroniske sykdommer som gir økt fravær.

Men over til spørsmålet ditt. Våre 2 eldste hadde nesten ikke fravær i den alderen. Minste har en del siden han sliter med barnemigrene. 

Anonymkode: f2287...0ea

mamma til adhd gutt<3 skrev (31 minutter siden):

Veldig bra med lite fravær, men 0 timer og 0 dager? Hva med tannlege og lignende? 

De kan da få tannlegetime i vinterferie/høstferie eller planleggingsdager. Eller ettermiddag om de slutter kl to på skolen osv. Og er man ikke syk er man heller ikke hos lege, så da blir det null fravær da.

Anonymkode: baa9d...b7a

Barn er så forskjellige. Ser jo det rundt oss også. Noen er sjelden syke, andre plages mer. Her i huset blir jeg mest syk. Har ei venninne hvor ungene får være hjemme fordi de har sovet dårlig, hun ikke vil måle bilen for snø, hun orker ikke diskutere om 7åringen slår seg vrang osv.

Tvillingene mine går i 4.klasse. 0 fravær i år, 1-2 dager hver i  1 og 2 klasse. Min sønn hadde vel bare times fravær i 3 klasse, mens min datter ble veldig influensasyk i vinter. Fikk vel 5-7 dager og noe timesfravær. Hun måtte gå hjem fra skolen pga hodepine og red allmentilstand  noen uker etter sykdom. Jeg var  også syk i 4 uker.

Anonymkode: 9e2ef...452

Annonse

I fjor hadde vi 4 dager, men i år har det vært ekstremt, 11 dager allerede nå.

Her hos oss har det florert med virusinfeksjoner, og med mye syke barn som blir sendt på skolen - så får smitten bre seg i stort monn. 
Veldig lei sykdom nå.. Forhåpentligvis er vi ferdige med alt som går for tiden.

Anonymkode: d5e63...c4e

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Her var barnet borte to dager i fjor, og har en fraværsdag i høst. Nabogutten er alltid syk (han er jo ikke det, men moren er hysterisk), og han har vært borte minst 20 dager til nå i høst. Litt snørr i nesa, eller sovet litt dårlig, og han er hjemme. Er det vanlig? Vår må på skolen med mindre han er syk-syk, altså slapp, feber, dårlig allmenntilstand. Hvordan praktiserer dere andre dette?

Oi så flinke og gode dere er i forhold til naboen. Dere må være fantastiske mennesker! Hva vet du om hvorfor nabogutten har så mye fravær? 

Ta deg ei bolle og slutt å blande deg i andres bisniss. 

Anonymkode: a4890...159

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

I alle dager da? Er det ikke lov å spørre uten å bli anklaget for både det ene og det andre?

Hi

Du legger jo opp til det selv da, med å dra fram nabogutten som et dårlig eksempel. Der tapte du. 

Og du - fravær i småskolen og på barneskolen er lite interessant. Det er når ungene kommer i ungdomsskole-alder og videregående med en reell fraværsgrense, at problemene først blir bekymringsverdige.

Det varierer. Min har jevnt over vært lite syk, men i fjor var det en runde med vannkopper og en runde covid som varte lenge, så da ble det mye fravær.

Ang. tannlegetimer for barn, vi har alltid bare tatt i mot de tidspunktene vi har blitt satt opp på. Aldri tenkt på andre muligheter, alle kan jo uansett ikke få time etter klokka to eller på planleggingsdager. 

Anonymkode: 6f680...4a7

Vanligvis svært lite fravær på mine jenter i barneskolealder, noen få dager enkelte år hvis de har fått omgangssyke eller feber. Yngstejenta har 10 dager fravær hittil i år, 5.klasse men det skyldes en operasjon og sykehusopphold. 

Anonymkode: accf7...3e9

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I alle dager da? Er det ikke lov å spørre uten å bli anklaget for både det ene og det andre?

Hi

Hadde du spurt uten å trekke inn nabogutten hadde spørsmålet vært legitimt. Nå fremstår du selvgod og sladrete. 

Anonymkode: 40e96...ee8

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hadde du spurt uten å trekke inn nabogutten hadde spørsmålet vært legitimt. Nå fremstår du selvgod og sladrete. 

Anonymkode: 40e96...ee8

Jeg trakk inn nabofamilien av den grunn at jeg ikke har noen andre rundt å sammenligne med. Min gutt og denne gutten går til skolen sammen, men når han stadig er syk, må min gå alene. Jeg lurte bare på om det var vanlig å være såpass mye borte fra skolen. 
Hi

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

De kan da få tannlegetime i vinterferie/høstferie eller planleggingsdager. Eller ettermiddag om de slutter kl to på skolen osv.

Alle kan jo ikke få time da.

Anonymkode: d14f4...866

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg trakk inn nabofamilien av den grunn at jeg ikke har noen andre rundt å sammenligne med. Min gutt og denne gutten går til skolen sammen, men når han stadig er syk, må min gå alene. Jeg lurte bare på om det var vanlig å være såpass mye borte fra skolen. 
Hi

Det er vel like vanlig som det er uvanlig? Noen er av legitime grunner mye syke eller har andre utfordringer de sliter med. Andre er forskånet for det. Din gutt er heldig som ikke er så mye syk. 

Hva har det med saken å gjøre at din gutt må gå alene til skolen, fordi nabogutten er syk? 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel like vanlig som det er uvanlig? Noen er av legitime grunner mye syke eller har andre utfordringer de sliter med. Andre er forskånet for det. Din gutt er heldig som ikke er så mye syk. 

Hva har det med saken å gjøre at din gutt må gå alene til skolen, fordi nabogutten er syk? 

Noen antydet at jeg var selvgod og sladrete. Jeg er ikke det. Jeg spurte fordi naboguttens stadige skolefravær får konsekvenser for mitt barn da han blir nødt til å gå alene til skolen. 
Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...