Gå til innhold

Sykepenger

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Inntil 6 G er inntektssikring via nav, ikke nødvendigvis full lønn for alle. I tillegg sparer du kun feriepenger for 48 dager pr kalenderår og da kun 10,2 %

Innser at jeg bør søke statlig jobb når jeg leser denne tråden 🤔

Anonymkode: 6876b...ad3

Alle vet jo at ved å jobbe i det offentlige får du tryggheten, jobber du i det private kan du fremforhandle andre goder som f.eks høyere lønn og div goder.

Ingen hadde jobbet i det offentlige om de ikke hadde hadde de trygge avtalene, som at de forskutterer lønn så du får full lønn når du er sykemeldt eller i permisjon og får fulle feriepenger, de har gode pensjonsavtaler osv. For i det offentlige har de som regel lavere fastlønn.

Veldig mange velger høyere lønn og privat næringsliv, fordi det gir mest penger i hverdagen. Så for at noen også skal velge det offentlige må de ha noe å friste med der heller.

En frisk person tjener ikke økonomisk på å jobbe i det offentlige. Men man kan tjene på andre områder, som f.eks trygghet og forutsigbarhet.

Anonymkode: 70fdb...850

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Det er mange private yrker og bedrifter hvor sånt ikke eksisterer altså.

Anonymkode: 26deb...abb

Ja, og da er det lettere å gå over i det offentlige. 

Det er et spørsmål om tilbud og etterspørsel, skal man ha de flinkeste folka må man tilby det som kreves for å få det.

I det offentlige tjener alle det samme, etter faste regler for utdanning og ansiennitet. I det private er mulighetene for gode lønnsavtaler tilstede, om det trengs. Derfor er det store forskjeller fra bransje til bransje og fra sted til sted o det private.

Anonymkode: 70fdb...850

Anonym bruker skrev (På 8.11.2024 den 19.18):

Det er en syk forskjellsbehandling. Folk som jobber i staten har mange goder som ikke andre får.

Anonymkode: 26deb...abb

Jeg synes det er en veldig urettferdig at mannen min som jobber i det private tjener bedre enn meg som jobber i det offentlige, i tilnærmet like stillinger. I tillegg har han betalt telefon, internett og kan ha hjemmekontor når han vil. Merkelig rart at han ikke bytter til det offentlige, synes du ikke?

Anonymkode: c1f9e...50e

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Vel, du har nok mange andre fordeler som vi offentlig ansatte bare kan drømme om. Privatansatte tjener også ofte bedre. Vi må betale og organisere julebord og sommerfester selv, i julegave får vi kanskje et kort og en refleks med sykehusets logo på, kaffe må vi kjøpe og betale selv, vi har ingen kantine, dyr parkering må vi betale selv (hvis vi i det hele tatt er så heldige å få parkeringsplass) osv.

Anonymkode: 55b77...d65

Mange andre fordeler har jeg definitivt ikke 😅 

Anonymkode: 6876b...ad3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...