Gå til innhold

Julegavetips av til mor på 76 som har alt

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har kjøpt konsertbilletter jeg tror hun vil sette pris på. Det er noen måneder til konserten, så jeg satser på at jeg innen den tid også har greid å spare nok penger til hotell også. Hvis ikke er jeg ganske sikker på at vi får overnatte hos kjente.

Så planen er å gi henne et kort på julaften som sier at gaven er en "blåtur". Hun får der og da ikke vite hva hun og jeg skal, bare at hun må sette av noen dager rundt en bestemt dato. Så planlegger jeg å der også få tid med familie som hun står nær, men ikke ofte får mulighet til å se. Planen er så å gi henne små hint og drypp om hva som skal skje mellom jul og når turen skal skje, slik at hun får mulighet til å undre seg og forhåpentligvis glede seg til dette som skal skje.

Litt samme problem som deg, hun har alt hun trenger og er ikke opptatt av materielle ting.

Anonymkode: dc5ef...d3b

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva liker hun å gjøre, hva slags type er hun? Er hun aktiv, går hun turer? Liker hun å strikke, sy, snekre, løse kryssord osv.

Anonymkode: 0a4fd...ec9

Løser litt sudoku, leser bøker (er avhengig av bøker med ikke for liten skrift i) og strikker. Går og ein del turer i byggefelta på asfalt .

Anonymkode: 82d55...1a5

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har kjøpt konsertbilletter jeg tror hun vil sette pris på. Det er noen måneder til konserten, så jeg satser på at jeg innen den tid også har greid å spare nok penger til hotell også. Hvis ikke er jeg ganske sikker på at vi får overnatte hos kjente.

Så planen er å gi henne et kort på julaften som sier at gaven er en "blåtur". Hun får der og da ikke vite hva hun og jeg skal, bare at hun må sette av noen dager rundt en bestemt dato. Så planlegger jeg å der også få tid med familie som hun står nær, men ikke ofte får mulighet til å se. Planen er så å gi henne små hint og drypp om hva som skal skje mellom jul og når turen skal skje, slik at hun får mulighet til å undre seg og forhåpentligvis glede seg til dette som skal skje.

Litt samme problem som deg, hun har alt hun trenger og er ikke opptatt av materielle ting.

Anonymkode: dc5ef...d3b

Så lurt👍 det blir hun nok glad for ♥️

Tenkte jeg skulle kjøpte en ulltrøye til mamma, denne f.eks

https://www.apotek1.no/produkter/lun-ullsinglet-dame-ofwhi-s-m-882775p?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIw47nqtrKiQMVIk-RBR3-5CIHEAQYASABEgISl_D_BwE

Ellers blir det gjerne ting som kan spises, drikkes eller brukes opp. Hun gidder ikke gå rundt og lete selv, så hun blir glad for alt fra noen litt fine kubbelys (finere enn de ensfargede på matbutikken) til servietter, sjokoladekonfekt fra en sjokoladefabrikk, syltetøy fra en gårdsbutikk og slike ting. Jeg farter litt rundt og finner sånt rundt omkring, og det setter hun pris på.

Anonymkode: 01102...339

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Løser litt sudoku, leser bøker (er avhengig av bøker med ikke for liten skrift i) og strikker. Går og ein del turer i byggefelta på asfalt .

Hva med en kindle? Da kan hun lese alle bøker, og styre skriftstørrelsen selv?

Eventuelt et sett med gode, utskiftbare strikkepinner, eller en fin veske fra muud til strikkeprosjektene? 

Anonymkode: 28c54...838

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

- fotpleie
- gåstaver
- forstørrelsesglass med lys - https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/inspeksjonsverktoy/forstorrelsesglass-med-led-lys-2000034887
-hva med historiske bøker fra der hun bor, eller kanskje fra der hun bodde som barn. Eller bøker om kongefamilien. Mamma er på samme alder og er veldig glad i sånne typer bøker.
- eske med litt forskjellig forbruksvarer  - f.eks kubbelys, servietter, te, eplemost, kjeks, syltetøy, honning, karamellpudding eller andre desserter i porsjonspakker, håndsåpe, dusjsåpe, chips, sjokolade.
Den ene hagelandbutikken her har mye forskjellige lokalproduserte varer som rabarbrasaft, karameller, brus på flaske, drops, honning, Jeg lager en sånn eske til mamma hvert år, med noen kjente varer som jeg vet hun liker godt og noen nye ting hun kan prøve. Jeg plukker med meg litt forskjellig når jeg er rundt forbi.

Jeg lager album til min mor, det er beste gaven hun vet.

Men ullteppe med varme, te/kaffe, gode ullsokker/tøfler, sjokolade, evt vin? 
Eller en opplevelse som mange andre her nevner, sammen med deg.

Anonymkode: 0d1d2...5a4

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Gavekort i garnbutikk er aldri feil for en strikker. Det er også massevis av lekre strikkebøker. Hvis hun har problemer med synet så kan et sminkespeil med forstørrelse og lys være kjekt, eller en lupe med lys til ting med liten skrift. Svigermor har en kjekk, sammenleggbar en som hun har i veska. 

Annonse

Om ho går mykje på asvalt vil ho trenge gode sko tenker eg. Eller ei vindtett bukse. Gode vottar og ei lue er fint. Om du veit kva frisør ho brukar er gåvekort der er ein god idé. 

Endret av ☆☆☆

Det å være 76 er ikke det samme som at du har samme smak som alle andre 76-åringer. Det er ikke så veldig gammelt, heller, for mange. 
Min mor som er like gammel er absolutt ikke interessert i kongefamilien eller lokalhistorie, men kunne sikkert blitt glad for å bli invitert med på teater eller hun kunne blitt glad for nytt ullundertøy. 

Anonymkode: ae45a...84f

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det å være 76 er ikke det samme som at du har samme smak som alle andre 76-åringer. Det er ikke så veldig gammelt, heller, for mange. 
Min mor som er like gammel er absolutt ikke interessert i kongefamilien eller lokalhistorie, men kunne sikkert blitt glad for å bli invitert med på teater eller hun kunne blitt glad for nytt ullundertøy. 

Så siden din mor ikke liker det, så skulle jeg ikke har foreslått det altså 😂

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Så siden din mor ikke liker det, så skulle jeg ikke har foreslått det altså 😂

Nei, men det er verdt å tenke på at det at man har lik alder ikke vil si at man liker det samme. Alder er ikke et prrsonlighetstrekk.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nei, men det er verdt å tenke på at det at man har lik alder ikke vil si at man liker det samme. Alder er ikke et prrsonlighetstrekk.

Derfor er vi flere som svarer hi. Slik at hun kan plukke ideer som passer til sin mor.

Var det veldig vanskelig å skjønne?

Anonymkode: 184c1...a3e

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Tenker du at alle andre i denne tråden har svart basert på en standard 76-åring, mens du er den eneste som har fått med deg at de er like ulike som andre mennesker?🙄

Hvor høy på seg selv går det an å bli?🤷🏻‍♀️

Jeg forslo forøvrig kindle, som er en super gave til leseglade i alle aldre, og som gir mulighet til å velge skriftstørrelse, kontrast mm selv, som er en fordel for dem med synsutfordringer. 

Og jeg foreslo utstyr til strikking. Begge mine forslag hadde jeg blitt glad for selv. Jeg er 41. Jeg antar ikke dermed at alle 41-åringen ville satt pris på lesebrett og strikkepinner😅

Anonymkode: 28c54...838

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...