Gå til innhold

regler felling av tre

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

det er ikke tomtegrense jeg tenker på, men at det kan dette på huset siden det er så utolig høyt

Anonymkode: b590d...c00

Det jeg mente var at iht granneloven så er maks høyden på ett tre tilsvarende 3* avstanden til tomtegrensen. Altså står treet 1 meter fra tomtegrensen kan det maks være 3 meter høyt. Står det 2 meter fra tomtegrensen kan det maks være 6 meter høyt. Men i tillegg så kommer også regelen «til vesentlig ulempe» for naboen. Faller greiner ol på hans hage eller tilsvarende kan det krevd at treet fjernes. 

Når det gjelder regler rundt fjerning så har det vært tilfeller av at enkelte tree har vært definert som verneverdig pga alder. Men, dette har jeg kun hørt om i bybilde, ikke i en vanlig hage på bygda. Utover det så må du bare sikre egen og andres bygg og eiendeler hvis du skal fjerne det. Og er det veldig høyt anbefales det normalt å ta det i seksjoner. Da dette ofte kan være mer kontrollert enn å ta hele på en gang. 

Lykke til 😉 

Anonymkode: 26440...e31

Hvorvidt man bare kan felle et tre, eller hvor høyt det kan bli varierer fra kommune til kommune og jeg vil anbefale deg å sjekke kommunen sin hjemmeside. 

Her jeg bor må man ha tillatelse for å felle trær over en viss høyde

Anonymkode: 540df...b41

Vi har felt mange trær på tomta og fikk profesjonelle. De klatrer opp med sikkerhetsutstyr og renser treet for greiner først og kutter deler fra topp og ned. Da detter det kun 1-2 meter stamme rett ned helt frem til siste rest. Sånn det gjøres i bebygd område 

Anonymkode: 9414e...d99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...