Gå til innhold

Jeg er skikkelig lei meg

Anbefalte innlegg

fordi Trump vant. Og fordi han vant med så god margin. Mange millioner stemmer mer enn Kamala.

Han er en fæl person, som har vært slem og frekk mot mange, utsatt damer for overgrep, lurt og svindlet folk, og som har sterkt narsissistiske tendenser. Som hyller Hitler, misliker svarte og innvandrere og tar fra kvinner rettigheter. De eneste som får det bedre under han er de rike. Resten får det dårligere.

Fascistiske tendenser og en hang mot diktatur. Hvorfor velges en sånn mann demokratisk?

Det er skikkelig skikkelig trist. Både for USA og for verden. Dette bidrar til ytterligere destabilisering. Dette fører ikke til diplomati og løsninger. Eller til fokus på å få ned CO2-utslippene.

Jeg har vært skikkelig deppa hele dag. Det slipper ikke. Føler på en bunnløs sorg, fortvilelse og meningsløshet.

(Om du er Trumpsupporter behøver du ikke fortelle meg hvorfor du mener jeg tar feil, for du og jeg har et kolossalt forskjellige menneskesyn.)

Anonymkode: 76f32...ba5

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450715-jeg-er-skikkelig-lei-meg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å ikke snakke om at både er straffedømt og under etterforskning for nye saker. Bare det burde jo ekskludere han fra å stille til valg i det hele tatt. Kjent skyldig for dolumentforfalskning og bedrageri. Og dette mener altså millioner av amerikanere er rette mann til å styre landet deres.

Anonymkode: 5d704...314

Hun var den minst populære visepresidenten noen sinne, og fikk 100 dager på å fortelle landet at det ville bli mange positive endringer ved å velge henne. Det var dømt til å mislykkes.

De aller fleste land i verden får/har et regjeringskifte nå pga etterdønningene etter korona, urolighetene i verden, de økonomiske vanskelighetene som har gitt prisvekst og høy rente. Folk ønsker endring, og det de da gjør er å stemme på noen andre enn de som sitter i regjering.

Her i Norge spiller det ikke så stor rolle, hele systemet vårt er lagt opp til at man skal ha litt bytter av regjering, og selv om rød og blå side er uenig i mye er det begrenset hvor mye de får endret i landet.

I USA vil også folk ha endring, og i det landet betyr nok riktig president mer enn riktig statsminister gjør her. Så resten av verden må bare ta det, de er en stormakt, men de styrer ikke verden alene, så vi må bare håndtere han.

Anonymkode: c9959...cda

Bryr meg ikke et sekund om valget i USA. Om det er Donald Trump eller donald duck som sitter med makten bryr meg fint lite. 

Ok, hva så om rentekuttet ikke kommer, om aksjemarkedet går bananas, om vi må samarbeide med en idiot. Det betyr så lite i hverdagen min med oppfølging av barn, kjøring til aktiviteter, krangling om lekser, tenåring som tester grenser. Jeg har nok med mitt. Den dagen 3.verdenskrig bryter ut så reagerer jeg. Inntil da kan verden utenfor min lille bygd fortsette som den vil.

Anonymkode: b9df6...277

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Bryr meg ikke et sekund om valget i USA. Om det er Donald Trump eller donald duck som sitter med makten bryr meg fint lite. 

Ok, hva så om rentekuttet ikke kommer, om aksjemarkedet går bananas, om vi må samarbeide med en idiot. Det betyr så lite i hverdagen min med oppfølging av barn, kjøring til aktiviteter, krangling om lekser, tenåring som tester grenser. Jeg har nok med mitt. Den dagen 3.verdenskrig bryter ut så reagerer jeg. Inntil da kan verden utenfor min lille bygd fortsette som den vil.

Og det er sånn tankegang som gjør at Trump er blitt valgt.

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Trump er blitt valgt fordi Harris ikke har klart å overbevise, og fordi amerikanere flest er aller mest bekymret for hvorvidt de kan gi mat til barna sine eller ikke. Han er demokratisk valgt.

Ja, Trump er en stor tulling, men folk som i ekte Biden-stil klassifiserer Trumps velgere som søppel er av nøyaktig samme ulla som Trump.

Anonymkode: 50dd4...a2a

Jeg har forventet dette i flere år. Jeg har hatt en følelse av at det kom til å skje. Det er så mange menn der ute som er fulle av bitterhet og hat mot kvinner for at kvinner har oppnådd så mye selvstendighet. Det at kvinner har forventinger og krav til menn er noe som tydeligvis er tøft og vanskelig for mange menn. Selv om det er ganske enkle krav, lol. Men jeg er bekymret for at det vil smitte hit til Europa.

Anonymkode: 8872a...f1c

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hun var den minst populære visepresidenten noen sinne, og fikk 100 dager på å fortelle landet at det ville bli mange positive endringer ved å velge henne. Det var dømt til å mislykkes.

De aller fleste land i verden får/har et regjeringskifte nå pga etterdønningene etter korona, urolighetene i verden, de økonomiske vanskelighetene som har gitt prisvekst og høy rente. Folk ønsker endring, og det de da gjør er å stemme på noen andre enn de som sitter i regjering.

Her i Norge spiller det ikke så stor rolle, hele systemet vårt er lagt opp til at man skal ha litt bytter av regjering, og selv om rød og blå side er uenig i mye er det begrenset hvor mye de får endret i landet.

I USA vil også folk ha endring, og i det landet betyr nok riktig president mer enn riktig statsminister gjør her. Så resten av verden må bare ta det, de er en stormakt, men de styrer ikke verden alene, så vi må bare håndtere han.

Anonymkode: c9959...cda

Jeg er enig med deg. Når en ser utgangspunktet, var det smått utrolig at hun faktisk ga så stor motstand og det tilsynelatende en periode så ut til å vippe den veien. Det skal en ta med seg, for det viser at det er krefter der som jobber mot, de forsvinner ikke selv om Trump vant denne gang. Som med tomater og mennesker, put shit on, så vil de vokse seg sterkere og større. Fire år folkens, da ser folk at det ble ikke så fett for folk allikevel. 

Det svinger alltid mellom høyre og venstre, når det svinger nok mot patriotisk, konservativ og høyre nå, så vil det svinge andre veien siden. Kanskje vi see AOC der oppe en dag i en verden som er mer klar for det 🤩

Anonymkode: aa107...05d

Lei meg kan jeg ikke si at jeg er, men følelsen av å være oppriktig bekymret kjenner jeg sterkt på.  Det skremmer meg at så mange millioner mennesker har et så snevert syn på verden, altså ser et så bittelite bilde av verden at de kan finne på å stemme fram en så gal mann til president. 

Men når jeg leser #6 i denne tråden, så overrasker det meg for så vidt ikke. 

Anonymkode: 36fed...304

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Trump er blitt valgt fordi Harris ikke har klart å overbevise, og fordi amerikanere flest er aller mest bekymret for hvorvidt de kan gi mat til barna sine eller ikke. Han er demokratisk valgt.

Ja, Trump er en stor tulling, men folk som i ekte Biden-stil klassifiserer Trumps velgere som søppel er av nøyaktig samme ulla som Trump.

Jeg har ikke klassifisert noen som søppel,

Jeg har hørt om lignende tilfeller. Gamle damer som sitter nattevåk og følger valgsendingene fra USA med stor frykt. Hvor kommer denne frykten fra? Fra Nrk selvsagt, og delvis aviser selvsagt. Det er skummelt hvor mange som ikke tåler den propagandaen som kommer fra norske medier. Norske medier skaper depresjon og angst. Se Netflix heller. 

Anonymkode: ba25f...787

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg har hørt om lignende tilfeller. Gamle damer som sitter nattevåk og følger valgsendingene fra USA med stor frykt. Hvor kommer denne frykten fra? Fra Nrk selvsagt, og delvis aviser selvsagt. Det er skummelt hvor mange som ikke tåler den propagandaen som kommer fra norske medier. Norske medier skaper depresjon og angst. Se Netflix heller. 

Jeg synes det er interessant å mene at Trump er demokratisk valgt, og at de som velger ham er godt opplyst, og at frihet til å gjøre egne meninger er sentralt, når man samtidig hevder med største selvfølgelighet at de som mener at alternativet er bedre er hjernevasket og feilinformert. Jeg var nettopp i USA og møtte mange som var bekymret for hvordan samfunnet kunne bli hvis Trump vant. De er neppe påvirket av NRK, eller? 

Anonym bruker skrev (På 6.11.2024 den 19.20):

Han er en fæl person, som har vært slem og frekk mot mange, utsatt damer for overgrep, lurt og svindlet folk, og som har sterkt narsissistiske tendenser. Som hyller Hitler, misliker svarte og innvandrere og tar fra kvinner rettigheter. De eneste som får det bedre under han er de rike. Resten får det dårligere.

Fascistiske tendenser og en hang mot diktatur. Hvorfor velges en sånn mann demokratisk?

Det er skikkelig skikkelig trist. Både for USA og for verden.

Sitatet over er typisk norsk, fullt av fordommer og de verste fy-ord, dette er representativt for hvordan nordmenn er opplært til å "forstå" Trump slik venstrevridd presse ønsker vi skal. 

Under har vi hva en amerikansk latino mener om Trump, en som faktisk burde vite en del bedre enn tilfeldige nordmenn:

Bilmekaniker Jimmy Archuleta i Arizona er en av de latinamerikanske mennene som har støttet Trump. Nå håper han på lavere bensin- og matvarepriser:

– Jeg tror ikke han er rasist, jeg tror bare han er lei av ulovlig innvandring, sa Archuleta til AFP etter valgresultatet var klart.

Trumps kjernevelger er hvite kvinner og menn. Men de siste tre valgene har Trump vunnet terreng hos latinamerikanske menn

image.png.c41e0b4b6cdfd594920c775d04a2a3b8.png

I dette valget gjorde han det for første gang bedre hos denne gruppen, enn presidentkandidaten fra demokratene.

https://www.vg.no/nyheter/i/gwJzAL/derfor-vant-donald-trump-kapret-latino-menn-og-fattige

Anonym bruker skrev (På 6.11.2024 den 20.50):

Nei. Hva jeg, en dame i 30-årene fra en liten bygd I Norge måtte mene, har NADA å si for valgresultatet. Hva amerikanerne tenker spiller stor rolle, men min tankegang har ingen ting med det å gjøre. Ingen amerikanere har tenkt på min hverdag med lekse-krig, eller mangel på rentekutt i Norge. Bevare meg vel.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei. Hva jeg, en dame i 30-årene fra en liten bygd I Norge måtte mene, har NADA å si for valgresultatet. Hva amerikanerne tenker spiller stor rolle, men min tankegang har ingen ting med det å gjøre. Ingen amerikanere har tenkt på min hverdag med lekse-krig, eller mangel på rentekutt i Norge. Bevare meg vel.

Omg, er det mulig 🤣

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Lei for å si det, men ditt ekstremt smale verdenssyn og egosentriske tankegang er ufattelig skremmende.

Nei, akkurat hva du tenker og mener om dem amerikanske presidentvalget, betyr nada, men når ditt verdensbilde er så vanvittig lite og det du er opptatt av, er så smalt, da blir du et typisk eksempel på den typen mennesker som går i fella. Det er nettopp mennesker som kun ser en så bitteliten verden som blir overbevist av slik tankegang og propaganda som Trump forfekter. Egosentrisme, meg, meg, meg og mitt og min aller nærmeste familie. Kanskje i aller beste fall, hvis det skulle bli bittelitt til overs, så fordeles det på en nøye utvalgt utvidet familie. Hva som måtte skje med "alle andre" og resten av verden? I don't give a shit. 

Anonym bruker skrev (På 6.11.2024 den 19.20):

fordi Trump vant. Og fordi han vant med så god margin. Mange millioner stemmer mer enn Kamala.

Det er skikkelig skikkelig trist. Både for USA og for verden. Dette bidrar til ytterligere destabilisering. Dette fører ikke til diplomati og løsninger. Eller til fokus på å få ned CO2-utslippene.

Jeg har vært skikkelig deppa hele dag. Det slipper ikke. Føler på en bunnløs sorg, fortvilelse og meningsløshet.

(Om du er Trumpsupporter behøver du ikke fortelle meg hvorfor du mener jeg tar feil, for du og jeg har et kolossalt forskjellige menneskesyn.)

Anonymkode: 76f32...ba5

Buhu... 

Anonymkode: 3366c...d66

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Kan du forklare hva denne propagandaen går ut på?Siden ALLE norske medier, samt VELDIG mange andre utenlandske medier har de samme bekymringene? Mener du at mediene ikke skal ta opp negative ting rundt Trump? Fordi det da blir propaganda? Eller skal verden leve i en boble av uvitenhet?

Og av ren nysgjerrighet, kan du gi meg fem reelle, sannferdige punkter på hvorfor DU mener Trump er den beste kandidaten? 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Sitatet over er typisk norsk, fullt av fordommer og de verste fy-ord, dette er representativt for hvordan nordmenn er opplært til å "forstå" Trump slik venstrevridd presse ønsker vi skal. 

Under har vi hva en amerikansk latino mener om Trump, en som faktisk burde vite en del bedre enn tilfeldige nordmenn:

Bilmekaniker Jimmy Archuleta i Arizona er en av de latinamerikanske mennene som har støttet Trump. Nå håper han på lavere bensin- og matvarepriser:

– Jeg tror ikke han er rasist, jeg tror bare han er lei av ulovlig innvandring, sa Archuleta til AFP etter valgresultatet var klart.

Trumps kjernevelger er hvite kvinner og menn. Men de siste tre valgene har Trump vunnet terreng hos latinamerikanske menn

I dette valget gjorde han det for første gang bedre hos denne gruppen, enn presidentkandidaten fra demokratene.

https://www.vg.no/nyheter/i/gwJzAL/derfor-vant-donald-trump-kapret-latino-menn-og-fattige

Akkurat. Du linker til hva én person mener som at det skal være den ene og fulle sannheten. 

At republikanerne har enkelte gode punkt i partiprogrammet betyr ingenting når hele verden holder pusten over hva en så uforutsigbar leder kan finne på. Han følger ingen politiske retningslinjer, han styrer landet etter innfallsmetoden. Dette har både Solberg og Stoltenberg sagt nå. 

Anonymkode: cb9b3...d28

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Men disse vet vel også bedre hva Trump står for, enn oss?

Valget i USA: Skred av amerikanere tar kontakt med flyttebyrå

USA-valg, Donald Trump | Kraftig Donald Trump-advarsel: – Hvis Trump blir gjenvalgt, flytter vi til Norge

Donald Trump, Nettavisen i USA | Hvis Trump blir president igjen, flytter Amanda og Jeff til Europa

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Lei for å si det, men ditt ekstremt smale verdenssyn og egosentriske tankegang er ufattelig skremmende.

Nei, akkurat hva du tenker og mener om dem amerikanske presidentvalget, betyr nada, men når ditt verdensbilde er så vanvittig lite og det du er opptatt av, er så smalt, da blir du et typisk eksempel på den typen mennesker som går i fella. Det er nettopp mennesker som kun ser en så bitteliten verden som blir overbevist av slik tankegang og propaganda som Trump forfekter. Egosentrisme, meg, meg, meg og mitt og min aller nærmeste familie. Kanskje i aller beste fall, hvis det skulle bli bittelitt til overs, så fordeles det på en nøye utvalgt utvidet familie. Hva som måtte skje med "alle andre" og resten av verden? I don't give a shit. 

Typisk norsk, rik, stappmett ,sosialistisk tankegang. Alle som er uenige med meg er egoistiske og slemme, og den fattige arbeiderklassen er så innmari dum (det siste ville en sosialdemokrat aldri ha uttalt høyt, bare tenkt inni seg).

Når du ikke har penger til å gi deg selv eller barna dine helsehjelp og bekymrer deg for hvorvidt du har penger til å kjøpe mat de neste dagene, da driter du faktisk i hva som skjer med resten av verden. Det hadde du også gjort. Og dette er realiteten for de millionene av amerikanere du forakter.

(Og nei, der blir ikke nødvendigvis bedre med Trump som president, men når demokratene ikke har økt levestandarden for de mange fattige i løpet av sin periode, så stemmer de fattige på noen andre, naturlig nok).

Anonym bruker skrev (På 6.11.2024 den 20.34):

Wow

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...