Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:12 #1 Del Skrevet tirsdag kl 20:12 Siden det kan være litt usikkerhet rundt hva som er lovlig og ulovlig av bildebruk når det gjelder parodierte bilder/memer, så har jeg litt kort info jeg fant. Jeg søker etter hva som er lov for jeg vurderer å bruke et par bilder i et par youtube-videoer. Som jeg har forstått det så er vi med i EØS, dermed er vi underlagt EUs lover og regler, være seg vi vil eller ei. EU sier at parodiering av bilder, selv om det er forandring av opphavsrettet materiale, er helt og fullt lovlig. Norge har ingen slik lov direkte, men Norge er jo underlagt EUs lovverk, så det har ingenting å si. https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:32001L0029:EN:HTML En bedre, og også kort, forklaring fant jeg i dette blogginnlegget: https://blogg.infodesign.no/2017/11/parodi-og-opphavsrett.html Dessverre finner jeg derimot ikke ut av hva som skjedde videre med Petter Northug og Scanpix, om han motsatte seg kravet eller om han aksepterte det uten protester. Men uansett så hadde han altså loven helt og holdent på sin side. EUs lovverk altså, som vi er underlagt. Det er med andre ord lov å legge ut bilder som er parodierte/memer. For all del, jeg forstår det om Egmont ikke vil ta den kampen for sin ytringsfrihet. Selv om det i enden er motparten som må betale advokatutgifter og alt, så koster det likevel å ta en kamp. Men som journalister tror jeg det både hadde vært en fjær i hatten, positiv tilbakemelding utad, og en større gevinst likevel å stå i en slik kamp. Dog, jeg jobber ikke for Egmont og Egmont må få gjøre som Egmont vil. Men altså, det er lovlig å parodiere. Anonymkode: 2070f...19d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 20:19 #2 Del Skrevet tirsdag kl 20:19 Har du røyka? Anonymkode: f9fc6...3fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 21:05 #3 Del Skrevet tirsdag kl 21:05 Ja, så mange memes og parodier som florerer på dette forumet, så tenker jeg det var en viktig ting å få utredet og delt med oss… Anonymkode: f4d05...5e1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 21:25 #4 Del Skrevet tirsdag kl 21:25 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Ja, så mange memes og parodier som florerer på dette forumet, så tenker jeg det var en viktig ting å få utredet og delt med oss… Anonymkode: f4d05...5e1 Selvfølgelig! Egmont eier flere fora i tillegg til andre medier. Derfor kan det være viktig for journalistene deres å bli bevisstgjort på at parodier av åndsverk er lovlig. Anonymkode: 2070f...19d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 21:27 #5 Del Skrevet tirsdag kl 21:27 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Ja, så mange memes og parodier som florerer på dette forumet, så tenker jeg det var en viktig ting å få utredet og delt med oss… Anonymkode: f4d05...5e1 Eller åja, du tror at, "Ris, ros og spørsmål om forumet" er et sted for debatt? I grunnen ikke. Det er et sted for å kommunisere med de ansvarlige for forumet. Her har du kommunisert at du er spydig og frekk. Anonymkode: 2070f...19d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rhodiola Skrevet tirsdag kl 21:46 #6 Del Skrevet tirsdag kl 21:46 Jeg tolker egentlig ikke tråden din som et spørsmål, så jeg ser ikke noe som nødvendigvis skal svares på. Men, på Kvinneguiden tillater vi deling av memes. Her inne har jeg ikke fått med meg noe støy rundt bruk av memes, og jeg ser ikke for meg at det skal være noe strengere her inne enn det er der. I omfang eller overdrevet bruk kan det vel regnes som spamming, særlig hvis det erstatter faktiske svar fordi det strengt tatt ikke bidrar til debatt å svare med bilder. Igjen, tolker ikke dette som et spørsmål, så innlegget mitt blir mer mitt ståsted og min forståelse av ''problemstillingen''. Hvis det på et tidspunkt har blitt kommunisert fra Admin at memes ikke er greit, er det fremdeles det som gjelder. Det er ikke noe som står nedskrevet i retningslinjene om memes, og det er vel nettopp fordi dette forumet ikke er spesielt plaget med det, tenker jeg. Rhodiola, vikar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 21:59 #7 Del Skrevet tirsdag kl 21:59 Rhodiola skrev (10 minutter siden): Rhodiola, vikar. Det har vært slettet tidligere enkelte ganger med beskjed om at det var "opphavsrettet materiale". Det er ikke det så lenge det går under parodi. Anonymkode: 2070f...19d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 22:13 #8 Del Skrevet tirsdag kl 22:13 Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Eller åja, du tror at, "Ris, ros og spørsmål om forumet" er et sted for debatt? I grunnen ikke. Det er et sted for å kommunisere med de ansvarlige for forumet. Her har du kommunisert at du er spydig og frekk. Anonymkode: 2070f...19d Det er vel du som stort sett deltar kun med memes og youtube videoerog ingen egen tekst i tråder regner jeg med, det er veldig uinteressant for alle andre. Anonymkode: b124b...daa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå