Anonym bruker Skrevet 5. november 2024 #1 Del Skrevet 5. november 2024 Har ei venninne som sliter med sønnen sin. Han flyttet på hybel som 16 åring og mistet skoleplassen relativt kjapt grunnet fravær. Han hater foreldrene sine, nekter å komme hjem. Ruser seg, prøvd ta sitt eget liv, hærverk og svindel og han er helt ute. Barnevern kan ikke gjøre noe sier de. Det finnes ingen kapasitet på ungd institusjon. Det eneste de kan gjøre er å stikke innom han av og til. foreldrene må betale gjeld han drar på seg, ubetalte husleier og de går snart til grunne. De har hentet han men han stikker av, nekter bli med hjem. Jeg tenker - en ungdom kan ikke bestemme selv. Bv må inn og ta over omsorgen. Anonymkode: 07ca3...e43 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450702-ungdom-over-styr/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. november 2024 #2 Del Skrevet 5. november 2024 De må faktisk ta skikkelig tak før han blir 18 og de ikke kan gjøre NOE uten hans samtykke. For han er ikke 18 ennå? Når han ruser seg er han ikke seg selv lenger. Vet/vil ikke sitt eget beste. Ta han med langt uti gokk i en lang stund, er mitt råd. Langt fra miljøet han er i, og hvor han ikke har noe å rømme til. Ekstremt, men her trengs det ekstreme tiltak fort (snakker av erfaring). Håper noen har mer geniale råd enn meg å komme med… Anonymkode: e3a7b...c16 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450702-ungdom-over-styr/#findComment-150152754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. november 2024 #3 Del Skrevet 5. november 2024 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): De må faktisk ta skikkelig tak før han blir 18 og de ikke kan gjøre NOE uten hans samtykke. For han er ikke 18 ennå? Når han ruser seg er han ikke seg selv lenger. Vet/vil ikke sitt eget beste. Ta han med langt uti gokk i en lang stund, er mitt råd. Langt fra miljøet han er i, og hvor han ikke har noe å rømme til. Ekstremt, men her trengs det ekstreme tiltak fort (snakker av erfaring). Håper noen har mer geniale råd enn meg å komme med… Anonymkode: e3a7b...c16 Han er 17. jeg har sagt til mor at hun må flytte inn til han på hybelen og få skikk på han. Det vil hun ikke grunnet økonomi. Har ikke råd til å betale to steder. Men tenker jeg hun bare MÅ! Vondter her og vondter der, ja det har hun nok. Men hun må ta grep nå før han blir 18. hun bruker tiden sin på å skrive klager til alle instanser som ikke gjør jobben sin. Det er hun som er forelder og hun som må gjøre den jobben der sammen med barnefar. Helt feil fokus å klage overalt, mens gutten går til grunne. Barnevern bør hjelpe mer til. De kan vel evt betale den hybelen en periode så mor får reist dit. Mor er tynnslitt og ikke frisk heller. Far kan ikke bidra for hans nye kone og barn vil ikke ha en narko ungdom i hus. Anonymkode: 07ca3...e43 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450702-ungdom-over-styr/#findComment-150152760 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. november 2024 #4 Del Skrevet 5. november 2024 I systemet så må man vente og vente, og det blir for sent! De har sååå god tid, de. Hun må bare brette opp ermene, be alle rundt seg om hjelp, og få han unna sitt kjente miljø. Kanskje har hun søsken, venner, foreldre, eller andre som hun kan samarbeide med. Få han bort og ut i naturen. Det er utrolig tøft mens det står på, men da kan hun ihvertfall si hun har gjort alt hun kan. Går han til grunne, er det for sent. Og veien dit er som regel også et sant helvete…. Anonymkode: e3a7b...c16 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450702-ungdom-over-styr/#findComment-150152766 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. november 2024 #5 Del Skrevet 6. november 2024 Har en barndomsvenninne med en sønn på samme alder som min, og de har vært gjennom dette. Det er uhyre vanskelig å hjelpe noen som ikke vil ha hjelp. De har virkelig prøvd alt. Måtte til slutt flytte han ut av hjemmet fordi han angrep lillebroren sin med øks. Han ble plassert på en bondegårt langt ifra sitt gamle miljø, og siden rullgardinen hadde gått helt ned i forhold til å høre på foreldrene flyttet ingen av dem med han i håp om at noen andre skulle nå inn. Han hadde faktisk litt hjelp i det å komme tett på dyr, gårdens hund flyttet inn i hans seng og fostermoren han fikk der kom ganske tett innpå han. Men selv i et lite miljø langt utpå bygda klarte han å finne andre som ruset seg, han måtte jo på skole. Så da gikk det til helvete der også. Fra han var 16 til 18 år var han på tre forskjellige instutisjoner, på forskjellige steder i landet, og rus fant han overalt. Nå er han 19 år, bor i en bolig sponset av staten, klarer ikke være i jobb og løpet er på mange måter kjørt. Foreldrene har aldri gitt han opp og håper jo han vil bli frisk og rusfri, men skadene på kropp og sinn etter en veldig vanskelig tenåringstid er jo der for bestandig. Dette er veldig oppegående foreldre, fornuftige og normale, gode jobber osv. Broren har klart seg helt fint og hele storfamilien er overrasket over at et av barna skulle gli ut på denne måten. Det kan skje i de beste familier.. Anonymkode: e3a1b...1de Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450702-ungdom-over-styr/#findComment-150152815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. november 2024 #6 Del Skrevet 6. november 2024 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Har ei venninne som sliter med sønnen sin. Han flyttet på hybel som 16 åring og mistet skoleplassen relativt kjapt grunnet fravær. Han hater foreldrene sine, nekter å komme hjem. Ruser seg, prøvd ta sitt eget liv, hærverk og svindel og han er helt ute. Barnevern kan ikke gjøre noe sier de. Det finnes ingen kapasitet på ungd institusjon. Det eneste de kan gjøre er å stikke innom han av og til. foreldrene må betale gjeld han drar på seg, ubetalte husleier og de går snart til grunne. De har hentet han men han stikker av, nekter bli med hjem. Jeg tenker - en ungdom kan ikke bestemme selv. Bv må inn og ta over omsorgen. Anonymkode: 07ca3...e43 Barnevernet kan ikke bare gå inn og ta over omsorgen. Ungdom på 16 år har partsrettigheter på lik linje med foreldrene. Og det er faktisk foreldrene sitt ansvar å ta vare på barnet sitt. Det er ikke slik at det er flust med plasser på institusjoner og at fosterhjem vokser på trær. De ungdommene som får plass på institusjon har LANGVARIGE og sammensatte utfordringer, eller det er nærmest ordinære ungdommer som står uten omsorg (eks. foreldre som ruser seg) og som får plass på omsorgsinstitusjon. En ungdom som du beskriver vil ikke få plass der. Og adferdsplasser er det få av og de er for de "verste av de verste". Loven sier noe om hvem som kan tvangsplasseres på adferd og hvem som kan få plass (utfra en risikoanalyse på adferd). Her må foreldrene bruke nettverket sitt, be om familieråd, koble på helsevesen osv. Ungdommen er foreldrene sitt ansvar. Jeg vet om foreldre som har flyttet til byen ungdommen bor i for å kunne selv ta ansvar og følge opp. Det er noe de faktisk kan gjøre for å hjelpe sitt eget barn. Anonymkode: fb77e...710 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450702-ungdom-over-styr/#findComment-150152818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå