Gå til innhold

Hospitering barneidrett.

Anbefalte innlegg

Har en sønn på kun 7 år. Han har spilt mye fotball med storebrødrene. 
I fare for å virke skrytete, men han er god. Det er greit nok. Men han er mye lenger fremme enn jevnaldrende. Nå har det blitt sånn at de andre ikke har lyst til å spille mot han på treninger, flere har gått gråtende av banen og bort til foreldrene. Sønnen min sentrer mye ball til de andre, men dribler gjerne forbi og roper på de andre før han sentrer til de, så de kan score. 
I dag var han lei seg etter trening, fordi de andre ikke vil spille mot han og heier på de andre og ikke han. Han kom bort til meg under treningen og spurte om det var greit at han scorte eller om han skulle stille seg i mål! 
Da brødrene var på hans alder fikk de hospitere, og er nå begge på aldersbestemte landslag. Men, dette har klubbene nå sluttet med! 
Han spurte oss ved kveldsmaten om han kunne spille med de guttene som var eldre, men vi måtte som sant si at det gikk ikke. 
Er redd dette blir negativt for han, og vet ikke om jeg bør råde han til å «holde igjen» for å bli likt og ikke oppleve sjalusi.

Noen innspill?

Anonymkode: 1f20f...aa5

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450691-hospitering-barneidrett/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Rart at det ikke går. Min datter får trene med jentene som er 1 og 2 år eldre, pluss at hun trener med eget lag, og får noen ganger spille kamper sammen med dem. 

Er det bare en klubb der dere bor eller kan dere vurdere andre klubber? Synd med de ungene som er skikkelig gode og som mister motivasjonen pga. lite og ingen utfordringer i idretten (eller i den hobbyen de driver med)

Anonymkode: 40128...0d9

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Rart at det ikke går. Min datter får trene med jentene som er 1 og 2 år eldre, pluss at hun trener med eget lag, og får noen ganger spille kamper sammen med dem. 

Er det bare en klubb der dere bor eller kan dere vurdere andre klubber? Synd med de ungene som er skikkelig gode og som mister motivasjonen pga. lite og ingen utfordringer i idretten (eller i den hobbyen de driver med)

Tror det er nasjonale retningslinjer. Treneren til laget over kom bort og sa, synd det ikke er lov med hospitering for han har ikke noe «her å gjøre». 
Vil jo at de skal være venner, så lurer på om jeg bør si at han får holde tilbake litt.. På en måte trist det og, men ikke godt når de andre fryser han ut heller. 

Har ikke klubben han spiller i lag på litt eldre nivå? Enig med den over, finnes det andre klubber i området han kan spille for?

Anonymkode: e459b...44b

Jo, det er den største klubben i området her, men kun de som har «småguttelag». 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tror det er nasjonale retningslinjer. Treneren til laget over kom bort og sa, synd det ikke er lov med hospitering for han har ikke noe «her å gjøre». 
Vil jo at de skal være venner, så lurer på om jeg bør si at han får holde tilbake litt.. På en måte trist det og, men ikke godt når de andre fryser han ut heller. 

Høres rart ut, for som sagt: Min datter får hospitere. Hun er 9 år. 

Om det ikke finnes andre lag så ta en prat med treneren om at alle skal fremsnakkes, både de gode og de som er mindre god. Din gutt må også få skryt og at det er et dilemma nå om han skal holde tilbake eller ikke. Kanskje trener har noen gode råd? Treneren skal uansett sørge for at ALLE på laget har det bra, også din gutt og at ALLE på laget får brukt sitt potensiale, også din gutt

Annonse

Jo, det er den største klubben i området her, men kun de som har «småguttelag». 

Ok skjønner. Men veldig rart at han ikke kan spille med de eldre, her så spiller flere med på 1 og 2 år eldre årskull

Anonymkode: e459b...44b

Har det på samme måte med vår 9-åring. Han er i ferd med å miste motivasjonen fordi han alltid må holde igjen. Han sentrer, men får aldri ballen igjen, og lagkompisene mister ballen. Da velger han å gå selv, med det resultat at alle kaller han ego, treneren inkludert. Skyter han og scorer, blir han byttet av for å ikke sentre. Alt blir feil. 

Anonymkode: 7a8d1...c2f

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Høres rart ut, for som sagt: Min datter får hospitere. Hun er 9 år. 

Om det ikke finnes andre lag så ta en prat med treneren om at alle skal fremsnakkes, både de gode og de som er mindre god. Din gutt må også få skryt og at det er et dilemma nå om han skal holde tilbake eller ikke. Kanskje trener har noen gode råd? Treneren skal uansett sørge for at ALLE på laget har det bra, også din gutt og at ALLE på laget får brukt sitt potensiale, også din gutt

Ok, så bra for jenta di:) For at hun kan få utvikle seg og matche nivået sitt.

Tror de er ganske strenge på det her. Kan forsåvidt høre med treneren. Legge frem «problemstillingen» uten å virke for skrytete. 
Takk for innspill!

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har det på samme måte med vår 9-åring. Han er i ferd med å miste motivasjonen fordi han alltid må holde igjen. Han sentrer, men får aldri ballen igjen, og lagkompisene mister ballen. Da velger han å gå selv, med det resultat at alle kaller han ego, treneren inkludert. Skyter han og scorer, blir han byttet av for å ikke sentre. Alt blir feil. 

Uff.. ja det er en hårfin balanse det her. Enten så dreper det motivasjonen hos de andre, eller så tar det motivasjonen fra de som er gode. Treneren deler inn lag i 4 og 4 her, men laget sønnen min er på er alltid 2. Han sentrer til lagspilleren, men vil jo også «vinne kampen», så henter opp ballen igjen, og ender med å score selv om ikke makkeren følger med! Dilemma det her altså..

Har dere en storklub i nærheten som har akademi? Her ble det redningen når min sønn var for ung til å hospitere. Det fikk han omsider begynne med det året han fylte 11. 

Ikke be han holde igjen. Men jobb masse med å sentre selv om mottaker ikke klarer å forvalte ballen skikkelig. Det kommer senere, og han må jobbe med å ikke få en altfor ego spillestil. Det er nemlig lett for.

Anonymkode: f1fa0...fac

Min sønn på 12 har hospitert på eldre lag i flere år. Både på trening og kamp. Han spiller også på «sitt eget lag», med dem som er like gamle. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke det er aktuelt? Hva begrunner klubben denne praksisen med?

Anonymkode: fe73a...6ef

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Min sønn på 12 har hospitert på eldre lag i flere år. Både på trening og kamp. Han spiller også på «sitt eget lag», med dem som er like gamle. Jeg skjønner ikke hvorfor ikke det er aktuelt? Hva begrunner klubben denne praksisen med?

Anonymkode: fe73a...6ef

Ikke hi, men meg med niåringen i samme situasjon. Hos oss er det ikke noe lag ett trinn opp, neste er to alderstrinn opp, og det blir for mye påstås det. 

Det er ingen andre klubber i nærheten med «smågutt»lag. Da de to andre guttene var mindre var dette ikke noe problem, men vet det har vært mye klaging på trenere som har favorisert egne sønner, latt de hospitere og prioritert de på akademier. Ingen av oss har vært trenere, så har aldri gjeldt oss.

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Kan han ikke spille med brødrene og deres jevnaldrende på "løkka"?

Anonymkode: 00421...d3f

Jo, han gjør det:) Brødrene er likevel veldig mye borte på trening selv, men de har spilt mye opp i gjennom:)

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jo, han gjør det:) Brødrene er likevel veldig mye borte på trening selv, men de har spilt mye opp i gjennom:)

Da er det sikkert best at han slutter på den vanlige treningen for en stund, og heller spiller fotball med brødrene eller trener alene. Det høres ikke ut som han har nytte av den nå, men så kan han begynne igjen når han kan spille på et høyere lag. I mellomtiden kan han kanskje finne seg en annen idrett, det er jo bra med allsidig trening også?

Anonymkode: 962f3...101

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...