Gå til innhold

Jeg orienterte sjefen min om en kollega som skulker opp til 3 timer om dagen

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Nei, han har ikke gradert sykemelding. Jeg har spurt, og han har sagt nei. Hvorfor skulle han lyve? Og hvorfor stilker han bare av de dagene sjefen ikke er fysisk til stede på jobben? Han sier: Idag er ikke Anne her. Jeg stikker kl 13. Hi

Anonymkode: 2b60d...a64

Jeg hadde konfrontert fyren. Hvorfor går du midt i arbeidstiden og hvem skal gjøre dine oppgaver når du støtt går lenge før tiden? Hadde ikke giddet å la fyren slippe unna lenger. Du er for tålmodig.

Anonymkode: 0e503...fb9

Fortsetter under...

Det er juks. Det dreper motivasjonen til alle rundt. Hvorfor skal vi andre jobbe til klokken 16 og gjøre hans jobb når det får null konsekvenser å bare dra hjem? Hi

Sånn jeg ser det hi har du to valg: Slutt i jobben og start et sted der kollegene er samvittighetsfulle og har yrkesstolthet, og ikke minst: et sted der ledelsen funker. Gjerne et selskap med ledelse og eiere som sitter i utlandet, da skal det gjerne mer til å slippe unna med sånt tull kollegaen din holder på med.

Eller: Bli like ræva som kollegaen din og stikk av like mye som ham. Det er tydeligvis åpent for det der du jobber. Dessverre lønner det seg ikke å være en god arbeidstaker på alle arbeidsplasser, du får bare flere oppgaver mens de udugelige slipper unna.

Anonymkode: 754e4...720

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I dine eksempøer hadde "kundene" sagt i fra. Og hvordan går dine eksempler utover kolleager? Hvis en kollega er borte opptil 3 timer om dagen hadde jeg ikke tenkt at det var skulk, men at den hadde avtale med ledelsen. Hvis folk bryr seg mer om å gjøre sitte eget arbeide bra og mindre om hva andre gjør hadde det vært bedre

Anonymkode: add7f...da7

Jeg jobber i barnehage, og hadde mine kolleger reist hjem tre timer før tiden hadde det blitt dårlig stilt. 

Det hadde gått hardt ut over min evne til å gi barna god nok omsorg.  Tenker du fortsatt at jeg ikke hadde hatt noe med at mine medarbeidere reiser tidlig hjem? 

Anonymkode: 23e47...fa8

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Sånn jeg ser det hi har du to valg: Slutt i jobben og start et sted der kollegene er samvittighetsfulle og har yrkesstolthet, og ikke minst: et sted der ledelsen funker. Gjerne et selskap med ledelse og eiere som sitter i utlandet, da skal det gjerne mer til å slippe unna med sånt tull kollegaen din holder på med.

Eller: Bli like ræva som kollegaen din og stikk av like mye som ham. Det er tydeligvis åpent for det der du jobber. Dessverre lønner det seg ikke å være en god arbeidstaker på alle arbeidsplasser, du får bare flere oppgaver mens de udugelige slipper unna.

Det er det jeg tenker og. Hi

Jeg lurer på hvor mange av de som mener at hi ikke skal bry seg, er og en av de som hyler om late uføretrygdede som snylter til seg andres skattepenger......

Anonymkode: a3c10...4a2

Annonse

Det kommer jo litt an på hvordan du sa det da.  Det er ofte lite lurt å beskylde noen for å være unnasluntrere, uansett om det stemmer eller ikke.  Dessverre, for i utgangspunktet bør jo sjefen takle det på en bedre måte uansett om det er en avtale med eller ikke. 

Så noen ganger kan det nok være lurt å være litt forsiktig...  I stede for at beskylde Hanna for å sluntre unna uten sjefens vitende, kan man si noe sånn som "Jeg skjønner at Mari har en avtale om at hun kan gå hjem / ta ekstra pauser / eller hva det nå er om dagen.  Det er sikkert en grunn til det  (som jeg ikke har noe med), men det gjør at jeg ikke får gjort jobben min / det blir lang kø i kassa .....  eller hva det nå er som du ikke får gjort.  "Hvordan skal vi løse det? Skal jeg prioritere A eller B?" 

Da blander du deg ikke oppi "noe du ikke har noe med" du overlater til sjefen å gjøre noe med din arbeidssituasjon. 

(Når det er sagt, tenker jeg at en god sjef burde ta problemet alvorlig, uansett hvordan du innledet samtalen.)

Anonymkode: ceedb...6bd

Støtter ts her. Klart hun må si fra til sin leder når en kollega skulker flere timer på jobb. Det er ikke lov å forlate arbeidsplassen uten avtale med leder. Dreier dette seg om skulk og opptil flere timer, og leder ikke bryr seg er det en dårlig leder. Som også signaliserer at skulk og det å bare stikke fra jobb i tide og utide er helt greit. 
på den annen side kan det være at arb taker har en avtale med sjefen sin. At vedkommende er delvis sykmeldt og jobber redusert, går i behandling eller andre ting som hen ikke ønsker kollegaer skal vite. Det er nok ting i denne saken som ts ikke vet. Men tenker også at kollegaer bør være informert om og vite hvem som skal gå tidlig en dag. Kommer an på jobben man har. 
på min jobb sier vi fra om vi har en tannlege time eller noe. Ikke bare til sjef, men også kollegaer, fordi vi påvirker hverandre

Anonymkode: 94883...f4d

Jeg lurer på hvor mange av de som mener at hi ikke skal bry seg, er og en av de som hyler om late uføretrygdede som snylter til seg andres skattepenger......

Vi sier jo ikke at hun ikke skal bry seg, men hun har meldt fra til arbeidsgiver og det er alt hun får gjort med saken. Hun må ha fokus på sine oppgaver og ta opp med sjefen om hun får for mye å gjøre. 

Anonymkode: bf4f9...661

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg jobber i barnehage, og hadde mine kolleger reist hjem tre timer før tiden hadde det blitt dårlig stilt. 

Det hadde gått hardt ut over min evne til å gi barna god nok omsorg.  Tenker du fortsatt at jeg ikke hadde hatt noe med at mine medarbeidere reiser tidlig hjem? 

Anonymkode: 23e47...fa8

Ja jeg tenker fortsatt at du ikke har noe med at dine kollegaer reiser hjem. 

Du må da ta med ledelsen at du ikke klare jobben med så mange barn alene, så er det opp til de å enten få flere ansatte sammen med deg eller ned antall barn så du klarer det alene.

Anonymkode: add7f...da7

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Og fikk beskjed om at det hadde jeg ikke noe med. Okei. Det var siste gang jeg involverer henne i mine observasjoner. 

Og det har sjefen din 100% rett i. Du er ei skikkelig sladrekjerring kan jeg tenke meg. 

Anonymkode: ce2f3...cbe

Her var det mye pepper HI. Jeg har selv gitt beskjed til min sjef om en kollega som alltid kom sent, gikk tidlig og skulket unna oppgaver. Vedkommende gjorde også suboptimalt arbeid og var helt likegyldig og uinteressert i å rette opp feil når mer erfarne kolleger påpekte det. Vedkommende sluttet heldigvis og i etterkant var det mange andre som fortalte om det samme. 

Anonymkode: 51ee5...d43

Annonse

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Og fikk beskjed om at det hadde jeg ikke noe med. Okei. Det var siste gang jeg involverer henne i mine observasjoner. 

Dine observasjoner. 
Er du utnevnt observatør?

Vet du. Jeg fikk kreft, det var en ufarlig type, men det krevde etterbehandling. Jeg ble operert for en ufarlig cyste i følge mine kollegaer. Etter kort sykemelding var jeg tilbake. Etterbehandling krevde mye helsemessig. Jeg ble mye trøtt. Hadde en avtale med sjefen at jeg hadde gradert sykemelding men at jeg jobbet det jeg klarte og rapporterte rett antall timer til NAV. Jeg ville ikke informere kollegaer fordi jeg ikke ville ha fokus på det. Når man forteller slikt så føler alltid folk for å dele historier. Jeg var selvsagt litt skremt selvom legene var positive. Å få historier på godt og vondt over lunsjen orket jeg ikke. 
Så ja, du burde passe dine egne saker. 

Anonymkode: f3216...63a

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Dine observasjoner. 

Vet du. Jeg fikk kreft, det var en ufarlig type, men det krevde etterbehandling. Jeg ble operert for en ufarlig cyste i følge mine kollegaer. Etter kort sykemelding var jeg tilbake. Etterbehandling krevde mye helsemessig. Jeg ble mye trøtt. Hadde en avtale med sjefen at jeg hadde gradert sykemelding men at jeg jobbet det jeg klarte og rapporterte rett antall timer til NAV. Jeg ville ikke informere kollegaer fordi jeg ikke ville ha fokus på det. Når man forteller slikt så føler alltid folk for å dele historier. Jeg var selvsagt litt skremt selvom legene var positive. Å få historier på godt og vondt over lunsjen orket jeg ikke. 

Det er noe helt annet. Hvis du hadde lest hva jeg hadde skrevet før i tråden, hadde du sett at vedkommende ikke er syk. Han skulker. Han vet at sjefen ikke er på jobb, og annonserer at han kommer til å stikke klokken ett. Det skjer nesten hver dag sjefen har hjemmekontor eller er på reise. Han er ikke syk. Frem til april hadde han 25 dager han ikke dukket opp, da sluttet jeg å telle. Og hvem må gjøre jobben hans? Jo, meg. 

Og til deg som kalte meg sladrekjerring. Skal man ikke si ifra når man føler man blir behandlet urett? Hvor lenge syns du jeg skal la meg pisse på? Noen uker? Måneder? For dette har pågått i flere år! Hi

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det er noe helt annet. Hvis du hadde lest hva jeg hadde skrevet før i tråden, hadde du sett at vedkommende ikke er syk. Han skulker. Han vet at sjefen ikke er på jobb, og annonserer at han kommer til å stikke klokken ett. Det skjer nesten hver dag sjefen har hjemmekontor eller er på reise. Han er ikke syk. Frem til april hadde han 25 dager han ikke dukket opp, da sluttet jeg å telle. Og hvem må gjøre jobben hans? Jo, meg. 

Og til deg som kalte meg sladrekjerring. Skal man ikke si ifra når man føler man blir behandlet urett? Hvor lenge syns du jeg skal la meg pisse på? Noen uker? Måneder? For dette har pågått i flere år! Hi

Men da lurer jeg på hvorfor du finner deg i det?Du burde jo si opp på dagen, så får du se hvor raskt dette firmaet går konkurs. 

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Dine observasjoner. 

Åssen bedrifter er det folk egentlig jobber i…? Der det liksom er hemmelig at noen jobber redusert? Det jeg jobber vet vi veldig godt hvor mange årsverk vi er, hvem vi kan regne med er på jobb og hvem som er syke. Hvis noen reduserer stillingen sin eller blir helt eller delvis sykemeldte får kollegiet beskjed om det, og oppgavene til vedkommende blir fordelt. Det er ikke sånn at folk bare slutter å jobbe eller går etter en halv dag uten at man får en forklaring.

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Åssen bedrifter er det folk egentlig jobber i…? Der det liksom er hemmelig at noen jobber redusert? Det jeg jobber vet vi veldig godt hvor mange årsverk vi er, hvem vi kan regne med er på jobb og hvem som er syke. Hvis noen reduserer stillingen sin eller blir helt eller delvis sykemeldte får kollegiet beskjed om det, og oppgavene til vedkommende blir fordelt. Det er ikke sånn at folk bare slutter å jobbe eller går etter en halv dag uten at man får en forklaring.

Det er dib/bim i et nøtteskall, dette er den galeste tråden jeg har sett på lenge.

Dine observasjoner. 

Ingen har krav på å få vite hvorfor man jobber gradert, men det er veldig lurt å nevne det overfor kollegaer man jobber tett sammen med. Du trenger ikke utbrodere noe som helst, bare at du jobber gradert. Ved å ikke si noe, skaper man bare masse spekulasjoner. 

Anonymkode: 462bc...b0b

Jeg hadde også sagt i fra til sjefen at min kollegas fravær skapte merarbeid for meg. Hadde også nevnt hvor mye vedkommende er borte. Ville i tillegg sagt at du ønsker kompensasjon for merarbeidet fraværet påfører deg, og nevnt konkret hva du får av ekstra arbeidsoppgaver utover dine egne. Spør hvem du skal snakke lønn med. Sier hun nei til ekstra lønn, så sier du at da utfører du ikke lengre din kollegas oppgaver heller. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ingen har krav på å få vite hvorfor man jobber gradert, men det er veldig lurt å nevne det overfor kollegaer man jobber tett sammen med. Du trenger ikke utbrodere noe som helst, bare at du jobber gradert. Ved å ikke si noe, skaper man bare masse spekulasjoner. 

Selvfølgelig må kolleger få vite det når en kollega reduserer stillingen sin. Hvis denne kollegaen gjør oppgaver av noe som helst verdi må det jo planlegges hvordan disse oppgavene skal løses. Det handler om respekt for arbeidsoppgavene, arbeidsplassen og kollegaene.

Skulle tro flesteparten her inne jobber i idiotbedrifter der folk bare kan bli borte uten at noen reagerer på det.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Selvfølgelig må kolleger få vite det når en kollega reduserer stillingen sin. Hvis denne kollegaen gjør oppgaver av noe som helst verdi må det jo planlegges hvordan disse oppgavene skal løses. Det handler om respekt for arbeidsoppgavene, arbeidsplassen og kollegaene.

Skulle tro flesteparten her inne jobber i idiotbedrifter der folk bare kan bli borte uten at noen reagerer på det.

ja jeg blir helt rystet!

Min jobb er konsulent mot kunder. Endel reise, hjemmekontor på møtedager (teams) jeg jobber i et team men vi har egne porteføljer og områder. Vi konsulterer hverandre ved overlapp av områder, områdene har krysningspunkt. Ellers er det ingen som kan måle hva jeg gjør. Det blir jo synlig om jeg ikke gjør jobben min, men mine kollegaer har ikke noen formening. 

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Blir litt overrasket over at du tror alle MÅ samarbeide med en kollega for å få en jobb gjort. Tyder litt på at du har liten erfaring fra arbeidslivet. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Blir litt overrasket over at du tror alle MÅ samarbeide med en kollega for å få en jobb gjort. Tyder litt på at du har liten erfaring fra arbeidslivet. 

Hi jobber med en kollega, det er det en må gå ut i fra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...