Gå til innhold

Jeg orienterte sjefen min om en kollega som skulker opp til 3 timer om dagen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du har ikke tenkt tanken at her har kollegaen din allerede en avtale med lederen sin? 

Men, over på noe annet… Hva var det som i utganspunktet fikk deg til å mene at det var din oppgave å gå rundt å følge med på dine kollegers nærver? Er dette noe du har i din stillingsbeskrivelse? 

Anonymkode: 54181...118

Det har sjefen din rett i - du har ikke noe med det.  Men om det går utover arbeidet du skal gjøre, er det selvfølgelig noe du kan ta det opp med sjefen - at DU rett og slett har for mye å gjøre i forhold til tiden du har tilgjengelig for å gjøre det på, så du har ikke mulighet til å ta hennes oppgaver også.

Anonymkode: ceedb...6bd

??
Ville dere virkelig ikke sagt ifra hvis en kollega skulket tre timer nesten daglig? Hvordan hadde det tatt seg ut hvis det ble oppdaget og du visste om det, men ikke hadde orientert sjefen? Jeg følte jeg måtte orientere henne, det er jo strengt tatt stjeling. Det er jo ikke sånn at jeg liker å angi kollegene mine. Hi

Anonymkode: 2b60d...a64

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

??
Ville dere virkelig ikke sagt ifra hvis en kollega skulket tre timer nesten daglig? Hvordan hadde det tatt seg ut hvis det ble oppdaget og du visste om det, men ikke hadde orientert sjefen? Jeg følte jeg måtte orientere henne, det er jo strengt tatt stjeling. Det er jo ikke sånn at jeg liker å angi kollegene mine. Hi

Ikke undervurder sjefen din, eller kollega. Hva vet du om årsak, intern avtale eller andre ting? Sjefen din har ingen plikt å informere deg om andre kollegaer. 
Helt enig med sjefen din!

Anonymkode: 0093c...4e4

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

??

Nei, vi har skapt et samfunn for tapere, og alle som sluntrer unna skal forklares og unnskyldes i hjel, vi skal i hvert fall IKKE mistenke noen for å være late og snylte!

Lærere har advart om denne tendensen i åresvis, og nå har udugeligheten også nådd arbeidslivet.

Anonymkode: 754e4...720

Jeg synes det var helt fint at du sa fra, men du bør være forsiktig med å si det er skulk uten at du er helt sikker. Det hadde holdt om du spurte sjefen om hun viste om at vedkommende var mye borte. Det kan være avtalt.

Anonymkode: b85b2...a48

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ikke undervurder sjefen din, eller kollega. Hva vet du om årsak, intern avtale eller andre ting? Sjefen din har ingen plikt å informere deg om andre kollegaer. 

En god leder skjønner hvor demoraliserende for arbeidsmiljøet det er å se medarbeidere skulke unna. Om denne unnasluntreren av en medarbeider ikke makter å jobbe åtte timer så bør sjefen be vedkommende sykemelde seg eller redusere stillingen sin.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

??

Hvordan vet du at det er skulk?

Anonymkode: a3c10...4a2

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vet mye. 
Jeg gidder ærlig talt ikke å jobbe ræ…a av meg for denne bedriften hvis jeg like gjerne kan stikke av halvparten av tiden uten at det får konsekvenser. Jeg sluttet å telle hele fraværsdager i april. Da hadde han rundet 25 hele plukkdager borte. De dagene han faktisk er på jobb drar han alltid før meg, ofte opptil tre timer før. Sjefen har ikke mulighet til å vite om disse dagene fordi han velger alltid de dagene hun er på reise eller har hjemmekontor. Hi

Det er klart man kan snakke med leder om man har en kollega som oppfører seg merkelig, gjør noe en ikke burde gjort eller ikke gjør arbeidsoppgavene sine. Men man melder inn en bekymring. Du melder bekymring for at arbeidsoppgaver ikke blir gjort eller for at det blir for mye å gjøre på andre. Her kan man fortelle at om din observasjon om at årsaken til dette er at ansatt er lite tilstede. Så er det opp til leder å vurdere hvordan man håndterer situasjonen. Har den ansatte en avtale med leder er det fordelingen av oppgaver man må ta tak i, eventuelt vurdere å ansette eller leie inn en som kan bistå med arbeidsoppgavene. Har ikke den ansatte en avtale, må leder ta tak i hvorfor dette skjer og hva bedriften ønsker å gjøre med dette. 

Du kan egentlig ikke rapportere inn skulk da du ikke vet nok om hva som foregår i kulissene og det kan lett oppfattes som sladder og ødeleggende for miljøet (spesielt om den ansatte har en avtale uten å være åpen om dette). 

Anonymkode: 69dc9...926

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Og fikk beskjed om at det hadde jeg ikke noe med. Okei. Det var siste gang jeg involverer henne i mine observasjoner. 

Hun har jo helt rett, du hr jo ikke noe med det

Anonymkode: add7f...da7

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hun har jo helt rett, du hr jo ikke noe med det

Jo. Når alt faller på meg, har jeg det. Spesielt demotiverende er det når vedkommende tjener tre ganger så mye som meg. Hi

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

??

Du måttte ikke det nei

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du måttte ikke det nei

Mener du i fullt alvor at man ikke skal si til leder når en kollega skulker i et så stort omfang at det går utover kolleger og arbeidet? En lærer kan gå hjem fem min inn i undervisningen, en legenkan droppe dagens siste pasient, hjemmesykepleieren kan komme så sent at hen ikke rekker innom alle brukerne, butikkmedarbeideren kan stikke i privat ærend mens køen i kassa bare vokser - og ingen skal si fra?

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Mener du i fullt alvor at man ikke skal si til leder når en kollega skulker i et så stort omfang at det går utover kolleger og arbeidet? En lærer kan gå hjem fem min inn i undervisningen, en legenkan droppe dagens siste pasient, hjemmesykepleieren kan komme så sent at hen ikke rekker innom alle brukerne, butikkmedarbeideren kan stikke i privat ærend mens køen i kassa bare vokser - og ingen skal si fra?

I dine eksempøer hadde "kundene" sagt i fra. Og hvordan går dine eksempler utover kolleager? Hvis en kollega er borte opptil 3 timer om dagen hadde jeg ikke tenkt at det var skulk, men at den hadde avtale med ledelsen. Hvis folk bryr seg mer om å gjøre sitte eget arbeide bra og mindre om hva andre gjør hadde det vært bedre

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

I dine eksempøer hadde "kundene" sagt i fra. Og hvordan går dine eksempler utover kolleager? Hvis en kollega er borte opptil 3 timer om dagen hadde jeg ikke tenkt at det var skulk, men at den hadde avtale med ledelsen. Hvis folk bryr seg mer om å gjøre sitte eget arbeide bra og mindre om hva andre gjør hadde det vært bedre

Jeg sier jo at det går ut over meg da det er jeg som må gjøre hans oppgaver, men det hoppet du glatt over. Hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kundene har da ikke noe med dette å gjøre, eller, noe mer enn hva hi har…?

Hi sier jo at det går utover henne at kollegaen skulker. Når noen ikke gjør arbeidsoppgavene sine, så må nemlig noen andre dekke opp. Hvis noen andre ikke må dekke opp, så har den som skulker for lite å gjøre og bør få flere oppgaver.

Hvorfor er det greit at noen skal få sluntre unna slik at det blir mer på andre?

Hvem er det forresten om har en «avtale» med ledelsen om å være borte opptil tre timer om dagen egentlig? Sånt kalles redusert arbeidstid, og sånt er kollegiet orientert om. Det er liksom ikke noen hemmelighet at noen jobber redusert.

Han har antagelig gradert sykemelding og det kan ikke arbeidsgiver opplyse om hvis han ikke ønsker at dere skal vite. 

Du kan ta opp at du har for mye å gjøre, men hvorfor kollegaen din er borte har du ingenting med. 

Anonymkode: bf4f9...661

Jeg hadde nok også sagt ifra om jeg hadde en kollega som brukte tre timer hver arbeidsdag på andre ting enn jobb, og den jobben vedkommende ikke utførte falt på meg. 

Jeg ville ikke kalt det skulk, og jeg ville nevnt for leder at det er godt mulig det finnes ordninger/avtaler som jeg ikke er kjent med. Deretter ville jeg informert om at en uforholdsmessig stor andel av de daglige oppgavene faller på meg, fordi kollega som jeg deler oppgaver med er fraværende i flere timer hver dag.
Jeg ville formidlet at jeg ikke kan fortsette å ta en så stor del av arbeidsoppgavene, og at hvis kollegaens fravær og begrensede arbeidsinnsats skal fortsette fremover, må leder iverksette kompenserende tiltak. 

Lønnsforskjell mellom deg og din kollega er helt irrelevant, og har ingenting med denne diskusjonen å gjøre. 

Anonymkode: 8023d...52d

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Han har antagelig gradert sykemelding og det kan ikke arbeidsgiver opplyse om hvis han ikke ønsker at dere skal vite. 

Du kan ta opp at du har for mye å gjøre, men hvorfor kollegaen din er borte har du ingenting med. 

Nei, han har ikke gradert sykemelding. Jeg har spurt, og han har sagt nei. Hvorfor skulle han lyve? Og hvorfor stilker han bare av de dagene sjefen ikke er fysisk til stede på jobben? Han sier: Idag er ikke Anne her. Jeg stikker kl 13. Hi

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei, han har ikke gradert sykemelding. Jeg har spurt, og han har sagt nei. Hvorfor skulle han lyve? Og hvorfor stilker han bare av de dagene sjefen ikke er fysisk til stede på jobben? Han sier: Idag er ikke Anne her. Jeg stikker kl 13. Hi

Ok. Men da har du sagt fra og fått beskjed fra leder at det ikke er noe du skal bry deg om. 

Konsentrer deg om din jobb og gi tilbakemelding om du ikke har kapasitet til å få gjør den ordentlig. 

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Kundene har da ikke noe med dette å gjøre, eller, noe mer enn hva hi har…?

Hi sier jo at det går utover henne at kollegaen skulker. Når noen ikke gjør arbeidsoppgavene sine, så må nemlig noen andre dekke opp. Hvis noen andre ikke må dekke opp, så har den som skulker for lite å gjøre og bør få flere oppgaver.

Hvorfor er det greit at noen skal få sluntre unna slik at det blir mer på andre?

Hvem er det forresten om har en «avtale» med ledelsen om å være borte opptil tre timer om dagen egentlig? Sånt kalles redusert arbeidstid, og sånt er kollegiet orientert om. Det er liksom ikke noen hemmelighet at noen jobber redusert.

Kunder sier fort i fra at det ikke er noen tilstede, de sier ikke at noen skulker

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Jeg sier jo at det går ut over meg da det er jeg som må gjøre hans oppgaver, men det hoppet du glatt over. Hi

Da får du si til sjefen at du har altfor mye å gjøre for en, ikke skylde på at kollega er borte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...