Gå til innhold

Konstant støy i hodet

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bli gæern. Det er konstant støy i hodet. Jeg har mye mas rundt meg på jobb, telefoner som ringer, folk som snakker, folk som går frem og tilbake osv. Hjemme er det unger, dyr, og vanlig støy man har i hus. Men jeg har tusen tanker i hodet samtidig som alt dette skjer. Jeg klarer ikke koble av. Jeg sliter med å sove, bruker sterke sovemedisiner (uten nevneverdig effekt nå fordi jeg har brukt de lenge) Fokuserer på at det skal være stille i hodet da jeg har en tendens til at det fylles opp av helt unødvendige tanker. Nå har det gått over til musikk. Jeg har musikk i hodet hvert våkne sekund. Jeg klarer ikke skru av. Jeg holder på å gå fra vettet av dette her! 

Noen tips? 

Anonymkode: 54e84...380

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450683-konstant-st%C3%B8y-i-hodet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pusteyoga kanskje? Eller en annen form for avspenning. 

Det positive med slike yogatimer er at det ikke blir plass til annet enn instruktørens instruksjoner og egen pust. Du må lære å sku av hodet.

Alle typer meditasjon og avspenning er bra, men du må investere i det, velge å bruke tid på å lære det.

Anonymkode: b2066...80c

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Pusteyoga kanskje? Eller en annen form for avspenning. 

Det positive med slike yogatimer er at det ikke blir plass til annet enn instruktørens instruksjoner og egen pust. Du må lære å sku av hodet.

Alle typer meditasjon og avspenning er bra, men du må investere i det, velge å bruke tid på å lære det.

Det hørtes ut som en god ide. Er det mulig å finne på nett eller tenker du fysiske kurs? 

Det finnes på nett, som apper, til og med på YouTube, men det kan godt hende du har best effekt av fysiske kurs som en start.

Om du melder deg på f.eks et yogakurs og vet at på tirsdager kl 18 skal jeg på kurs og skru av hodet en time, så kan det hjelpe deg å legge igjen alt stress og krav utenfor 

Om du skal bruke en time i egen stue er det så lett å skli ut fordi du hører en unge, vet at badet skulle vært vasket, du har mer lyst til å se en serie osv osv.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det finnes på nett, som apper, til og med på YouTube, men det kan godt hende du har best effekt av fysiske kurs som en start.

Om du melder deg på f.eks et yogakurs og vet at på tirsdager kl 18 skal jeg på kurs og skru av hodet en time, så kan det hjelpe deg å legge igjen alt stress og krav utenfor 

Om du skal bruke en time i egen stue er det så lett å skli ut fordi du hører en unge, vet at badet skulle vært vasket, du har mer lyst til å se en serie osv osv.

Det er det som er problemet. Det er ikke stress eller krav. Det er bare svada. Jeg kan begynne å tenke på ting som ikke har noe som helst med noe å gjøre. Livet mitt nå kontra før er rolig. Ingen barn på idrett, én har flytta ut (altså har jeg store barn), ingen problemer på jobb eller hjemme. 

Hadde dette vært for 5 år siden hadde jeg ikke stussa. Jeg kan begynne å tenke på at maten kokken på jobb var god, liksom. Eller at jeg kjørte forbi ett kult hus. Altså helt irrelevante ting. Og når jeg begynte å fokusere på at hodet skulle tømmes for tanker (samme teknikk jeg har brukt før med godt utbytte) så har sangene begynt å dukke opp. Det er bare teit 😂 

Men jeg kan absolutt søke opp på nett å se. Evt sjekke om det finnes noe kurs her omkring. Jeg er bare ikke så glad i grupper og folk 

Tja, jeg fant ut at jeg har ADHD, og medisiner der hjelper enormt mye. Det er egentlig ganske fascinerende at en medisin basert på amfetamin, som de fleste blir giret av, gjør meg mye mer rolig og avslappet, både i kroppen og hodet. For meg har det du beskriver i stor grad vært normalt gjennom et helt liv, på over 40 år, og jeg trodde helt oppriktig at alle hadde det slik før det begynte å gå opp for meg at det ikke stemte. Første gang jeg tok medisiner var det som om å få en deilig slags balsam pakket inn rundt tanker og muskler. Alt ble så mye mykere, roligere og mer behagelig. Jeg har fortsatt mange tanker på én gang, men færre, de i bakgrunnen er mer dempet og jeg har mulighet til å ha mer fokus på én ting om gangen uansett hva det er. Tidligere, og fortsatt forsåvidt, kunne jeg godt fokusere voldsomt, dypt og intenst på én ting, men kun noe som fenget meg veldig, altså hyperfokus, men nå klarer jeg å styre fokuset bedre. Jeg mener ikke å skrive at du har ADHD, men dersom du alltid har hatt det slik du beskriver, bare opplever en forverring nå, kan det kanskje være lurt å lese mer om dette og vurderer om det er en mulighet. 

Anonymkode: 56414...cdb

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tja, jeg fant ut at jeg har ADHD, og medisiner der hjelper enormt mye. Det er egentlig ganske fascinerende at en medisin basert på amfetamin, som de fleste blir giret av, gjør meg mye mer rolig og avslappet, både i kroppen og hodet. For meg har det du beskriver i stor grad vært normalt gjennom et helt liv, på over 40 år, og jeg trodde helt oppriktig at alle hadde det slik før det begynte å gå opp for meg at det ikke stemte. Første gang jeg tok medisiner var det som om å få en deilig slags balsam pakket inn rundt tanker og muskler. Alt ble så mye mykere, roligere og mer behagelig. Jeg har fortsatt mange tanker på én gang, men færre, de i bakgrunnen er mer dempet og jeg har mulighet til å ha mer fokus på én ting om gangen uansett hva det er. Tidligere, og fortsatt forsåvidt, kunne jeg godt fokusere voldsomt, dypt og intenst på én ting, men kun noe som fenget meg veldig, altså hyperfokus, men nå klarer jeg å styre fokuset bedre. Jeg mener ikke å skrive at du har ADHD, men dersom du alltid har hatt det slik du beskriver, bare opplever en forverring nå, kan det kanskje være lurt å lese mer om dette og vurderer om det er en mulighet. 

Takk for svar

Jeg har definitivt vært inne på tanken om at jeg kan ha ADHD, jeg krysser av på mange av boksene. Samtidig har jeg hatt en noe trøblete oppvekst, som jeg vet for mange jenter er hvileputa når de skal bli utredet. 
Jeg har bestandig vært ukritisk og hatt problemer med å konsentrere meg. Jeg har fungert helt ypperlig i gitte rammer feks, men ikke når det er fri flyt. Dessverre har jeg ikke vokst opp ett sted hvor det var noen voksne som tok tak i dette, og jeg har vært mye sint i barndommen fordi jeg følte meg misforstått. 

Jeg har arbeidet siden jeg var 15, og alltid hatt ett gir mer enn "folk flest", og har stortrivdes med å ha mange baller i lufta. Kanskje det bare har vært en forsvarsmekanisme for å ikke føle, jeg aner ikke. Nå som ting er rolig kjenner jeg jo mer og mer på denne uroen, det må skje noe, jeg kjeder meg lett, blir lett surra inn i smådepresjoner (har vært behandlet for dette tidligere). Samtidig blir jeg ekstremt fort utmattet. Sliter med litt fatuige etter både covid og en operasjon tidligere i år. 

Problemet sånn jeg ser det (og DPS, når jeg har bedt om hjelp) er jo at jeg er for frisk, samtidig ikke. Jeg har full jobb, barn, hus og alt på stell, så jeg er utad ganske ressurssterk. Men inni meg er det jo ett salig kaos av STØY! Jeg evner ikke å fokusere, og når jeg sitter på jobb med repetetive oppgaver sklir jeg ut med en gang. Praktiske ting som skal løses er jeg god på, men når ting skal gjøres på en bestemt måte er det som at hjernen bare spinner avgårde til noe annet. I natt var det Aqua på reapet i hjernen. Fordi jeg kom på at noen venner hadde vært på konsert i helga. Altså, det er ikke mer enn som så som skal til

For meg hjelper det å gå på fjellet eller skogen, helt alene. Og prøve å være til stedet der og da. Høre på fuglene og kjenne på regnet i ansiktet om det regner, sola og vinden om det er det været. Ta seg tid til å bare «være» litt.

Anonymkode: e4820...f91

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

For meg hjelper det å gå på fjellet eller skogen, helt alene. Og prøve å være til stedet der og da. Høre på fuglene og kjenne på regnet i ansiktet om det regner, sola og vinden om det er det været. Ta seg tid til å bare «være» litt.

Anonymkode: e4820...f91

Jeg går mye tur, stort sett minst 4 ganger i uka. Nå holder jeg på å pusse opp litt og så er ikke så mye tid. Men jeg prøver å "slite meg ut" hver eneste dag for å unngå dette. Men det hjelper ikke... Selv da jeg hadde vaska på meg 7500 skritt på 3 timer og vært på beina i 14 timer så var ikke hodet av. Det er helt håpløst. Normale folk hadde jo kapitulert idet de traff puta. Bruker 2-3 timer på å sovne, med medisiner. Jeg innser at jeg nok bør ringe legen🤔

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Lese bok? Da konsentrerer du deg og bare der du leser? Gå tur i naturen? Eller begynner tankekjøret?

Anonymkode: f38c2...69f

Har sanger i hodet når jeg leser. Klarer ikke konsentrere meg. Men det er nytt, tidligere kunne jeg lese masse. Dvs alt dette med konstant støy i hodet er ganske nytt. Går jeg tur spinner hue da og. Men som sagt aldri på noe viktig 

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Lese bok? Da konsentrerer du deg og bare der du leser? Gå tur i naturen? Eller begynner tankekjøret?

Anonymkode: f38c2...69f

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Det ser ut som du har et vanlig, rolig hode. Hvis jeg gir deg et ord, litt lenger nede her. Og så lar du det går 5 sekunder, nøyaktig, fra du leser ordet til du stopper opp. Kan du beskrive tankene/tankerekken/assosiasjonene du går i løpet av de 5 sekundene?

Her er ordet: Eple

Anonym bruker skrev (På 4.11.2024 den 11.07):

Jeg holder på å bli gæern. Det er konstant støy i hodet. Jeg har mye mas rundt meg på jobb, telefoner som ringer, folk som snakker, folk som går frem og tilbake osv. Hjemme er det unger, dyr, og vanlig støy man har i hus. Men jeg har tusen tanker i hodet samtidig som alt dette skjer. Jeg klarer ikke koble av. Jeg sliter med å sove, bruker sterke sovemedisiner (uten nevneverdig effekt nå fordi jeg har brukt de lenge) Fokuserer på at det skal være stille i hodet da jeg har en tendens til at det fylles opp av helt unødvendige tanker. Nå har det gått over til musikk. Jeg har musikk i hodet hvert våkne sekund. Jeg klarer ikke skru av. Jeg holder på å gå fra vettet av dette her! 

Noen tips? 

Sånn er det her og, god blanding av rave party, høytlesing, foredrag, gamle samtaler som går på repeat osv. Jeg har ADHD da, så har alltid bare tenkt at det er derfor. Medisiner hjelper, da blir det så stille at jeg kan velge hva jeg skal fokusere på. 

Anonymkode: 59c44...606

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sånn er det her og, god blanding av rave party, høytlesing, foredrag, gamle samtaler som går på repeat osv. Jeg har ADHD da, så har alltid bare tenkt at det er derfor. Medisiner hjelper, da blir det så stille at jeg kan velge hva jeg skal fokusere på. 

Anonymkode: 59c44...606

Det er jo det jeg frykter. At jeg har adhd. Mye som tyder på det utover denne støyen også, jeg prøver bare å finne andre ting å skylde på. Skal nevnes at jeg også tar inn ALT av ting som skjer rundt meg. Er jeg på ett kjøpesenter hører jeg hva alle sier, at en unge er sur borti hjørne, at det kommer 3 ungdommer foran meg, at det går to vektere bak meg, osv osv. Akkurat nå, hvor abba spinner og går i hodet mitt heller en kollega oppi ett glass vann og jeg hører bilene kjøre forbi på utsiden, samtidig som jeg hører mine egne fingre på tastaturet. Når  ungene kommer hjem hører jeg hvilken sinnsstemning de er i på hvordan de lukker døra etter seg. Jeg tar inn absolutt alt! Det er jo helt krise, og ikke rart at jeg er gjennomsyra sliten. Men, får ikke sove da. Fordi musikk og party 24/7....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...