Gå til innhold

Halleluja opplegg

Anbefalte innlegg

Såg programmet om dette bibelbeltet på tv2 nå. Jeg forstår ikke at folk klarer å bli hjernevasket. At de ikke klarer å tenke selv. Jeg forstår heller ikke dette maset og oppstyret rundt gud og jesus og de menighetene. Kan ikke folk bare ha sin tro/ ikke tro og leve i fred med det? Var en periode jehovas vitne var på døra her også.. kan de ikke vare lykke seg inn i troen sin selv? Trenger de flere på laget? Jeg spurte de hvorfor de fryser ut familiemedlemmer som velger å forlate menigheten, nei det hadde de aldri gjort eller hørt om.. så dere lyver også? Den guden jeg tror på - så skal man ikke lyve, så lukket jeg døra 😅 

i den kyniske verden vi lever i nå så tror jeg rett og slett ikke på noe. 

Anonymkode: 97293...191

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450676-halleluja-opplegg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler deg å lese deg litt opp på dette med hjernevasking. https://www.forskning.no/spor-en-forsker-psykologi-terrorisme/spor-en-forsker-hva-er-hjernevask/822522 

ang Jehovas vitner så er det slik at de skal forkynne for å kunne redde flest mulig mennesker. Det er det de tror de skal gjøre. 

Folk som står frem fortjener at vi prøver å forstå. For å forstå så må vi sette oss inn i saken.

mamma til adhd gutt<3 skrev (25 minutter siden):

Anbefaler deg å lese deg litt opp på dette med hjernevasking. https://www.forskning.no/spor-en-forsker-psykologi-terrorisme/spor-en-forsker-hva-er-hjernevask/822522 

ang Jehovas vitner så er det slik at de skal forkynne for å kunne redde flest mulig mennesker. Det er det de tror de skal gjøre. 

Folk som står frem fortjener at vi prøver å forstå. For å forstå så må vi sette oss inn i saken.

Jeg vet hva hjernevask er. Men at oppegående mennesker kommer til det punktet, uten å reflektere underveis sier litt om manipulasjon. 
Jehovas vitne er en grusom sekt. Alle slike ekstreme miljøer er slik. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vet hva hjernevask er. Men at oppegående mennesker kommer til det punktet, uten å reflektere underveis sier litt om manipulasjon. 
Jehovas vitne er en grusom sekt. Alle slike ekstreme miljøer er slik. 

Du skriver at du ikke forstår at folk klarer å bli hjernevasket. Derfor ga jeg deg en link. Vi må forstå for å ta imot de som hopper av med forståelse. Vi kan ikke ha en ovenfra og ned holdning med tanke på å tro de ikke er i stand til å tenke selv. De i er situasjonen overbevist om at det de tenker og tror er korrekt. Det lever de godt i , helt til de begynner å tvile.

Om alle religiøse skulle sitte hjemme i sin egen stue uten å prøve få med flere på troa si ville de jo dødd ut.

Om ingen hadde fortalt deg om Gud og Jesus hadde ikke du vært troende heller, for du hadde ikke visst om dem.

Jeg er overhodet ikke religiøs, men jeg respekterer at noen er det, og jeg respekterer deres ønske om å forkynne så flere blir opplyst om deres tro.

Men når det kommer til rare sekter, som den de snakker om i dokumentaren på TV2 så er jeg enig med deg, hva i alle dager får folk til å akseptere sånn urimelighet. Min teori er at det er snakk om ensomhet, ønsket om tilhørighet og venner gjør at man svelger unna kamel etter kamel...

Anonymkode: ac18d...c86

Annonse

Alle er hjernevasket på en del områder. Det er viktig for å få samfunnet til å fungere. Vi måvtro på ting som pengenes verdi, privat eiendomsrett, demokrati som styreform osv. Det er ikke noe annerledes med hjernevasking for å tro på det enn for åvtro på religion.

Anonymkode: 80ed2...241

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...