Gå til innhold

Bitterhet etter brudd

Anbefalte innlegg

Hvordan få lagt bort bitterhet etter et brudd? Vi har hatt det dårlig lenge, og endelig fant jeg styrke til å bryte ut. I det jeg greide dette og vi fikk litt avstand så er det akkurat som synet på ham er blitt endret. Jeg ser liksom hvordan han er nå, og ser at det har vært røde flagg hele veien. At jeg har ignorert dem, eller tom fortrengt noen av dem. Så nå føler jeg på en enorm bitterhet, akkurat som han har lurt og manipulert meg hele forholdet. At jeg ikke kjente ham. For når jeg ser tilbake på ting han har sagt og gjort, gjentatte fanger, så er ikke dette ok oppførsel. Han er nok både umoden, selvsentrert og egoistisk. 

Dette påvirker meg, jeg synes det feks er vanskelig å snakke pent om ham til barna, eller høre på dem når de snakker om pappa eller savner ham. For de vet jo ikke hvordan han virkelig er, eller hvordan han har behandlet meg. Jeg måtte jo og må fortsatt "rydde opp" etter ham. Ting han glemmer, gjør feil osv som påvirker barna. Skal jeg bare stoppe med denne oppryddingen og la de selv se hvordan han er? Jeg vil jo at de skal like ham og være glad i ham, men er slitsomt å måtte fikse ting for ham, og så får han "æren" for å ha gjort ting, selv om jeg har fikset det. 

Jeg går fortsatt rundt og er sint på ham, forakter ham og irriterer meg over ham. Det er ganske slitsomt, og jeg burde jo kunne stoppe nå som vi ikke er sammen og ikke bor sammen mer. Går det over av seg selv? Har bare gått noen mnd siden vi flyttet fra hverandre. 

Anonymkode: 9ca78...990

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450608-bitterhet-etter-brudd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan få lagt bort bitterhet etter et brudd? Vi har hatt det dårlig lenge, og endelig fant jeg styrke til å bryte ut. I det jeg greide dette og vi fikk litt avstand så er det akkurat som synet på ham er blitt endret. Jeg ser liksom hvordan han er nå, og ser at det har vært røde flagg hele veien. At jeg har ignorert dem, eller tom fortrengt noen av dem. Så nå føler jeg på en enorm bitterhet, akkurat som han har lurt og manipulert meg hele forholdet. At jeg ikke kjente ham. For når jeg ser tilbake på ting han har sagt og gjort, gjentatte fanger, så er ikke dette ok oppførsel. Han er nok både umoden, selvsentrert og egoistisk. 

Dette påvirker meg, jeg synes det feks er vanskelig å snakke pent om ham til barna, eller høre på dem når de snakker om pappa eller savner ham. For de vet jo ikke hvordan han virkelig er, eller hvordan han har behandlet meg. Jeg måtte jo og må fortsatt "rydde opp" etter ham. Ting han glemmer, gjør feil osv som påvirker barna. Skal jeg bare stoppe med denne oppryddingen og la de selv se hvordan han er? Jeg vil jo at de skal like ham og være glad i ham, men er slitsomt å måtte fikse ting for ham, og så får han "æren" for å ha gjort ting, selv om jeg har fikset det. 

Jeg går fortsatt rundt og er sint på ham, forakter ham og irriterer meg over ham. Det er ganske slitsomt, og jeg burde jo kunne stoppe nå som vi ikke er sammen og ikke bor sammen mer. Går det over av seg selv? Har bare gått noen mnd siden vi flyttet fra hverandre. 

Ingen tips, slik er det her og 🤔 følger tråden, håper noen har innspill 🤞

Anonymkode: 9aff8...c4a

Vi er flere 😰 jeg følger med i tråden.

Det har gått 6 år fra separasjon og 5 år skilt, og fortsatt dårlig stemning, ingen samarbeid, fullstendig forakt som selvfølgelig påvirker andre sider ved livet… ingen ny kjæreste for eksen har tvunget meg til å ha barna 100%..,bare dritt.. 

Anonymkode: 9c84c...9fd

Hvorfor er du sint på han? Han evner jo ikke bedre.... Er en idiot, men seg selv.

Er det ikke deg selv du burde være sint på, som fikk barn med han og ble hos han?

Jeg har vokst opp med en sånn far, og selv nå som han er 70 år gammel så evner han virkelig ikke bedre. Han er en manipulerende drittsekk, men det har han alltid vært, og ingen av oss kan endre det. Jeg har minimalt med kontakt med han.

Det beste tipset jeg kan gi til deg med tanke på barna er å slutte å dekke over hele tiden. Ikke snakk dritt om han, men la de få lov til å bli sinte på han. Ikke prøv å bortforklare og dekke over, gjør han noe dritt, glemmer han noe, gidder ikke noe, ja så la barna få bli sint for det.

Pappa er pappa, dere må ta han som han er. Av og til gjør han ting som dere blir irritert eller lei dere for, og det er lov, men vi kan ikke endre pappa.

Det er viktig at du ikke luller med i et pappa-hat da, lytt til barna når de er frustrert eller lei seg, si du forstår, men at du ikke kan gjøre noe med det. Ikke vær enig eller bygg oppunder at han er en dritt-pappa, den sorgen må de leve med hele livet uansett...

Anonymkode: 94cbf...ea5

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ikke la noe ødelegge for ungene dine. Du oppnår bare mer bitterhet. Da er det bedre å rydde opp etter ham så de slipper å straffes. 

Anonymkode: 05745...e0c

Ja, jeg vil jo liksom at det ikke skal gå ut over dem at han ikke fikser ting, men da lærer han jo aldri heller når "mor" redder ham hver gang. Men han kan kanskje ikke lære...

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er du sint på han? Han evner jo ikke bedre.... Er en idiot, men seg selv.

Er det ikke deg selv du burde være sint på, som fikk barn med han og ble hos han?

Jeg har vokst opp med en sånn far, og selv nå som han er 70 år gammel så evner han virkelig ikke bedre. Han er en manipulerende drittsekk, men det har han alltid vært, og ingen av oss kan endre det. Jeg har minimalt med kontakt med han.

Det beste tipset jeg kan gi til deg med tanke på barna er å slutte å dekke over hele tiden. Ikke snakk dritt om han, men la de få lov til å bli sinte på han. Ikke prøv å bortforklare og dekke over, gjør han noe dritt, glemmer han noe, gidder ikke noe, ja så la barna få bli sint for det.

Pappa er pappa, dere må ta han som han er. Av og til gjør han ting som dere blir irritert eller lei dere for, og det er lov, men vi kan ikke endre pappa.

Det er viktig at du ikke luller med i et pappa-hat da, lytt til barna når de er frustrert eller lei seg, si du forstår, men at du ikke kan gjøre noe med det. Ikke vær enig eller bygg oppunder at han er en dritt-pappa, den sorgen må de leve med hele livet uansett...

Anonymkode: 94cbf...ea5

Jo, en del av det er nok at jeg er sint på meg selv også som kunne bruke så mange år på en som han, og til og med få barn med ham. 

Takk for fornuftige ord. De gangene de har skjønt han har driti seg ut så forsvarer de ham veldig, istedenfor å bli sinte, akkurat som de er redd han skal bli sur/lei seg/sint. Eller kanskje de forstår at han ikke greier. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ja, jeg vil jo liksom at det ikke skal gå ut over dem at han ikke fikser ting, men da lærer han jo aldri heller når "mor" redder ham hver gang. Men han kan kanskje ikke lære...

Han er en tapt sak. Men du har reddet deg og ungene unna. Så da må du gjøre det som er bra for dere. Selv om det er å rydde etter ham.

Anonymkode: 05745...e0c

Bitterhet går ikke utover noen andre enn deg selv. Er han virkelig fortjent å få lov å fortsette å forpurre livet ditt selv nå etter at dere har gått fra hverandre? Det er faktisk ett valg du selv tar. Bitterheten er det kun du selv som eier…

Anonymkode: f4999...22e

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Bitterhet går ikke utover noen andre enn deg selv. Er han virkelig fortjent å få lov å fortsette å forpurre livet ditt selv nå etter at dere har gått fra hverandre? Det er faktisk ett valg du selv tar. Bitterheten er det kun du selv som eier…

Jeg vet, men greier ikke riste den bort. Føler jo jeg har kastet bort halve livet🥺

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er ikke bare bare å riste bort bitterheten hvis det er felles barn og man er nødt til å forholde seg til eksen i en eller annen sammenheng … 

jeg er ikke TS, men sliter med det samme…og jeg drømmer at barna flytter ut 🙈 det er kun da jeg kan slippe enhver kontakt med deres far og bli ferdig med både bitterhet og alt det vonde 😞

Anonymkode: 9c84c...9fd

Annonse

Du må akseptere at du har din egen prosess når du opplever å bli utnyttet av andre. Det tar tid, du kommer til å snuble, hvor lang tid det tar avhenger av hvor lang tid du bruker på å akseptere. Du behøver hverken si eller mene noe om far, bare la det passere. 

Skritt for skritt skal du ta over kontrollen over ditt eget liv, gjøre det du må for deg selv. Se fordelen i det du har oppdaget, du kjenner deg ikke lengre moralsk forpliktet ovenfor han. Nå som du har erkjent det kan du fokusere på det som er viktig for deg. Uten dårlig samvittighet eller en følelse av moralsk forpliktelse. 

Anonymkode: 58049...320

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Jeg vet, men greier ikke riste den bort. Føler jo jeg har kastet bort halve livet🥺

Og hva gjør du nå? Fortsetter å kaste bort tiden med å gå rundt å være bitter? Du har fått noen fantastiske barn med denne mannen. Hadde det ikke vært for han ville ikke du hatt dem, ville du virkelig vært dem foruten? 

Hva med å heller fokusere på det positive og slutte å la han få styre livet ditt som du lar han fortsatt gjøre? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...