Gå til innhold

Ville du latt niese bo fast hos deg?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er 15 år og bor med min far. Han er mye ute og driver med egne ting både i Norge og i utlandet. Han ruser seg litt og blir hyper, men har aldri gjort meg vondt. Han sier det gir ham energi for å drive forettninger. Jeg har ikke mor. 

Jeg besøker ofte min onkel og kona hans. De har to sønner litt eldre enn meg.  Jeg synes det er hjemmekoselig der, spesielt med tanke på at tante er veldig omsorgsfull og følsom. Onkelen er også mye opptatt, og fettere er kule mot meg. 

Jeg får dessverre ikke lov av pappa å møte dem, da de beskylder ham for å ha svindlet dem i forettning. 

Jeg liker heller ikke faren min.  Hvordan vil de reagere hvis jeg spør dem om jeg kan bo fast hos dem? Da vil jeg bli ordentlig en del av dems familie. Jeg vil ikke dumme meg ut og oppdage etter å ha spurt at de egentlig ikke har lyst. 

Anonymkode: 59df4...0d5

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450588-ville-du-latt-niese-bo-fast-hos-deg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen her som vet hvordan din tante og onkel vil reagere, men hadde én av mine nieser spurt meg, hadde jeg åpnet hjemmet på flekken. 

Jeg vet nemlig hvordan min bror er og han er ikke er god pappa. Driver psykisk vold hjemme, men fremstår "perfekt" utad, så han kommer unna med det. 

Mine nieser er for unge til å bestemme selv hvor de vil bo, men det er ikke du. Så spør dem du, også tar du det som det kommer. Mulig de ikke ønsker det pga konflikten med din far, men spør du ikke, får du aldri vite.

Anonymkode: ae857...62f

Hei!

Jeg ville absolutt åpnet hjemmet mitt for min niese om hun ikke hadde hatt det bra hjemme. Uansett egentlig om det var noe hun ønsket selv.
Jeg synes du skal prate med tanta og onkelen din om det. Det høres ikke ut som om du har det så bra sånn det er nå. Jeg er sikker på at de ønsker å hjelpe deg om du spør. 

Vær ærlige med dem om hvordan du har det og hvordan situasjonen er ❤️ 

Anonymkode: ad502...016

Hadde lett latt min niese eller nevø bo hos oss. Men saken her er at din far kan nekte. Da må du selv kontakte barnevernet og be om å bli flyttet, og din far kan da gå til sak. Men begynn med å spørre din tante om det er mulighet for at du kan bo der. Så tar dere det derfra

Anonymkode: ebcf3...e9f

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Hadde lett latt min niese eller nevø bo hos oss. Men saken her er at din far kan nekte. Da må du selv kontakte barnevernet og be om å bli flyttet, og din far kan da gå til sak. Men begynn med å spørre din tante om det er mulighet for at du kan bo der. Så tar dere det derfra

Anonymkode: ebcf3...e9f

Kontakt bvtj. 

Anonymkode: ff738...00a

Annonse

Ja, det ville jeg, og det har jeg gjort. En av mine nieser har bodd til og fra hos oss i hele oppveksten, det var en selvfølge og en glede å hjelpe til.

Men dette er en vond situasjon for deg som du bør slippe å stå i alene, kan du kanskje snakke litt med helsesykepleier om hvordan du har det? Du kan også godt spør tante og onkel om hva de tenker om at du bor hos dem, men du må også være forberedt på at det av forskjellige grunner kan være vanskelig for dem å svare ja. Om det skjer at de ikke har mulighet så betyr ikke det at de ikke liker deg og ønsker å hjelpe. Jeg syns at du skal spør dem ❤️ 

Lykke til, jeg håper at du får en bedre hverdag, det fortjener du.

Jeg ville også latt min niese bo hos oss om hun ønsket det. 💛

Slik bør du gå frem:

Kontakt alarmtelefonen på telefon 116111 eller barneverntjenesten der du bor. Fortell at din far ruser seg, og at du er utrygg der du bor, og ønsker å bo et annet sted. Si at du aller helst vil bo hos din tante og onkel. Barneverntjenesten kan undersøke dette for deg, og samarbeide med deg i prosessen. De kan også ta samtalen med din far, enten sammen med deg eller uten deg, slik at du slipper å stå i det alene. 

Det er lurt å ta det gjennom bvt, slik at det lages en formell avtale om hvor du skal bo, og din far kan ikke bare komme og hente deg når det faller ham inn. Din tante og onkel vil også motta litt penger for etablering, i tilfelle du trenger ny seng eller annet når du flytter inn, og litt penger hver måned som går til lommepenger til deg, og tilskudd til familiens matbudsjett/strøm mm. Ikke at penger er det viktigste, men det kan være godt for deg å vite at tanten og onkelen din ikke kommer til å "gå i minus" av at du flytter til dem, og at de får penger slik at du kan få det du trenger av dem.

Anonymkode: 92323...772

Ja, niesen min kunne fint bodd her.

Problemet i ditt tilfelle er vel at far sier nei? Så du må nok ha barnevernet med på dette.

Hvor lenge er det til du fyller 16 år? Jeg har en kollega som flyttet hjemmefra som 16 åring, med økonomisk hjelp via barnevernet. Hun flyttet på hybel.

Så det er flere løsninger på dette. Den mest sannsynlige er likevel som anonym over her skisserer, at tanten og onkelen din blir dine fosterforeldre og får lønn for å ha deg i hus. På den måten blir alt veldig ryddig, og far kan ikke bare kreve at du kommer hjem igjen.

Men snakk med dem, spør om de vil bli dine fosterforeldre, og ta det derfra. Barnevernet må på banen siden din far nekter deg å være sammen med dem.

Anonymkode: f934f...c08

Annonse

Hvis du var min ville du vært hjertelig velkommen, det er eneste jeg kan svare. Jeg ville kjempet med nebb og klør om det var best for deg. Slik du beskriver din tante vil jeg tro hun er der hun også. Hvis du føler du kan snakke med henne i fortrolighet, kanskje ta den samtalen. Kanskje hun har gode råd og løsninger? 

En tanke, du er snart på videregående. Hvis dette er vanskelig å slå gjennom, kan det være en ordning at du går en linje nær din tante, slik at du naturlig vil kunne bo der uten at det blir et «oppgjør» hvor man må velge, men det faller mer naturlig og fornuftig? 

Anonymkode: 01cab...8d0

Jeg stiller opp for familie som trenger hjelp. Jeg hadde sagt ja, med glede. Som et alternativ, kan du spørre barnevernet om hjelp, om de kan finne en fosterfamilie som du vkan bo hos. I mange tilfeller vil de i første omgang lete i din omgangskrets.

Lykke til, jeg håper at det ordner seg for deg.

Anonymkode: 38888...e4d

MissSaigon skrev (På 30.10.2024 den 10.33):

Ja, det ville jeg, og det har jeg gjort. En av mine nieser har bodd til og fra hos oss i hele oppveksten, det var en selvfølge og en glede å hjelpe til.

Men dette er en vond situasjon for deg som du bør slippe å stå i alene, kan du kanskje snakke litt med helsesykepleier om hvordan du har det? Du kan også godt spør tante og onkel om hva de tenker om at du bor hos dem, men du må også være forberedt på at det av forskjellige grunner kan være vanskelig for dem å svare ja. Om det skjer at de ikke har mulighet så betyr ikke det at de ikke liker deg og ønsker å hjelpe. Jeg syns at du skal spør dem ❤️ 

Lykke til, jeg håper at du får en bedre hverdag, det fortjener du.

Veldig fint svar det her, håper de som står i en slik situasjon kan lese hva du skriver❤️ Mange innlegg her jeg skulle sett ikke kom på trykk, men dette mener jeg er et innlegg som burde heves frem. 

Anonymkode: 01cab...8d0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...