Gå til innhold

Stekepanne keramikk eller stål?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Har du en modell eller et merke som anbefales? Er så mye å velge i.

Anonymkode: 45433...909

De Beyer, Le Creuset 

Woll og Fiskars har også bra panner, Fiskars Hard Face serie har jeg hatt i over 5 år nå, brukt den mass og ingen slitasje

Anonymkode: 9ba09...8e3

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Jeg har en sånn. 

https://www.lecreuset.no/no_NO/p/buffetgryte-stopejern/CI1180.html?dwvar_CI1180_color=thyme&dwvar_CI1180_size=30cm-l3-5

Ikke egentlig stekepanne, men jeg bruker den mye som det.

Anonymkode: b87dc...ff7

Bare 3619 kr.....

Anonymkode: b327f...52b

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Jeg har en sånn. 

https://www.lecreuset.no/no_NO/p/buffetgryte-stopejern/CI1180.html?dwvar_CI1180_color=thyme&dwvar_CI1180_size=30cm-l3-5

Ikke egentlig stekepanne, men jeg bruker den mye som det.

Anonymkode: b87dc...ff7

Den er veldig fin og god å bruke🙂

Anonymkode: 9ba09...8e3

De biter er gode og billige. Karbonstål.
støpejernspannen min har jeg arvet, den er fra Jøtul. Men se link under, finnes mange greie. Husk å velge jernhåndtak hvis du vil ha mulighet til å sette stekepannen inni stekeovnen eller grillen. 

Både karbonstål og støpejern varer resten av livet, bare de får god behandling. 

Den over her fra Le Creuset har jeg også. Jeg anbefaler den ikke som stekepanne. Det hvite keramiske belegget er vanskelig å holde rent, og den har mer egenskapene til en god jerngryte, ikke en stekepanne. 

https://www.kitchn.no/sok/

Anonymkode: 28553...cd0

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Min erfaring er at alt brenner seg fast hvis det ikke er teflon. Lav varme, høy varme, smør, olje, hva som helst, alt brenner seg fast.

Anonymkode: 8b610...02e

Det var derfor jeg kvitta meg med støpejern.

Anonymkode: f619f...947

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Har du en modell eller et merke som anbefales? Er så mye å velge i.

Anonymkode: 45433...909

Dessverre. Mine er gamle… Jeg kjøpte faktisk en på loppis for noen år siden. Rengjorde grundig og ga den flere runder med fett. Det er den beste jeg har!

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Min erfaring er at alt brenner seg fast hvis det ikke er teflon. Lav varme, høy varme, smør, olje, hva som helst, alt brenner seg fast.

Anonymkode: 8b610...02e

Det skyldes nok brukerfeil, ikke nødvendigvis noe galt med utstyret. En godt «innkjørt» støpejerns-gryte eller -stekepanne har ganske godt slipp-belegg. Ikke helt på høyde med teflon, men til gjengjeldslipper man å få i seg giftstoffer som gir økt fare for sykdom og kreft. 
Noen forslag til feilsøking:

- jernpannen vaskes med såpe, slik at det naturlige slip-belegget brytes ned. 
- jernpannen oljes ikke jevnlig, eller har ikke blitt «brent inn» etter oljing. 
- kjøttet får ikke ligge lenge nok før det snus, på samme måte som på en grill «slipper» proteinet taket i underlaget når stekeskorpe oppnås. 
- Man legger mat i pannen før den har oppnådd riktig temperatur. 

Anonymkode: 28553...cd0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...