GĂ„ til innhold

Barnebidrag, hva er rett ? Far er forbannet!🍁

Anbefalte innlegg

Jeg og barnefar skal gÄ fra hverandre. To barn i 1 klasse skal bo hos meg og vÊre hos far hver andre helg. SÄ skal vi bli enige om barnebidrag. Jeg har regnet ut via nav.no at far skal/mÄ betale 7000-8000kr i barnebidrag. Ut i fra den inntekten jeg trodde far hadde. Far sier selv at han har sjekket Ä at det blir ca 12000kr. Han vil at vi skal bli enige om 5000kr/mnd via en privat avtale vi skriver, som vi tegner via nav. Han sier at ettersom jeg fÄr dobbel barnetrygd pÄ 5000-6000kr sÄ er det mer enn nok at han betaler 5000kr. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 51334...758

Fortsetter under...

TheWitch skrev (1 minutt siden):

At dere tar denne saken gjennom Nav sÄ slipper dere Ä krangle om dette. 

Det vil han ikke. Da vil han 50/50 for Ä slippe Ä betale, Ä jeg er redd han vil kreve det. Han bare skriker og snakker barna ned, ungene kan under ingen omstendighet bo 50/50 hos han. Det har han sagt selv ogsÄ, men han vil heller ikke betale den summen nav vil kreve av han. Vi har ikke skrevet kontrakt enda..

hi

Du sÞker nav og ber de kreve inn. Betaler han ikke sÄ opparbeider han seg gjeld hos nav. SÞk om forskudd ogsÄ, da fÄr du en sum selv om han ikke betaler. 

Mest rettferdig Ă„ ta det via nav.

Anonymkode: 0be51...c98

Hvilken kontrakt? Har dere samarbeidsavtale etter meklingen der det stÄr at han skal ha barna annenhver?

Du leverer sĂžknad til nav, nav beregner og krever inn. Han pĂ„drar seg bidragsgjeld hvis han nekter Ă„ betale til Nav đŸ€·â€â™€ïž det er en av de verste gjeldene man kan fĂ„, sĂ„ selv de mest hissige betaler det som nav krever

Anonymkode: bbb49...78e

Som enslig mor fÄr du ikke dobbel barnetrygd, du fÄr barnetrygd for et barn mer enn du har.

SÄ om du har to barn fÄr du barnetrygd for tre barn.

NÄr det er sagt ville jeg nok strekt meg langt for Ä holde konfliktnivÄet nede og fÄ den samvÊrsordningen jeg Þnsket, fÄtt etablert det, ogsÄ evt tatt kampen etterhvert.

Om dere flytter fra hverandre nÄ, og etablerer ordningen med annenhver helg hos han kan du evt kreve mer bidrag etterhvert. 

Anonymkode: 77a0a...4eb

Annonse

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg og barnefar skal gÄ fra hverandre. To barn i 1 klasse skal bo hos meg og vÊre hos far hver andre helg. SÄ skal vi bli enige om barnebidrag. Jeg har regnet ut via nav.no at far skal/mÄ betale 7000-8000kr i barnebidrag. Ut i fra den inntekten jeg trodde far hadde. Far sier selv at han har sjekket Ä at det blir ca 12000kr. Han vil at vi skal bli enige om 5000kr/mnd via en privat avtale vi skriver, som vi tegner via nav. Han sier at ettersom jeg fÄr dobbel barnetrygd pÄ 5000-6000kr sÄ er det mer enn nok at han betaler 5000kr. Hva tenker dere? 

Utvidet, ikke dobbel, barnetrygd har ingenting med barnebidrag Ă„ gjĂžre..

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Som enslig mor fÄr du ikke dobbel barnetrygd, du fÄr barnetrygd for et barn mer enn du har.

SÄ om du har to barn fÄr du barnetrygd for tre barn.

NÄr det er sagt ville jeg nok strekt meg langt for Ä holde konfliktnivÄet nede og fÄ den samvÊrsordningen jeg Þnsket, fÄtt etablert det, ogsÄ evt tatt kampen etterhvert.

Om dere flytter fra hverandre nÄ, og etablerer ordningen med annenhver helg hos han kan du evt kreve mer bidrag etterhvert. 

StÞtter. KjÞr i havn samvÊr annenhver helg, gÄ med pÄ hans forslag til barnebidrag for ett Är f eks (fÄ det skriftlig fra han, at denne summen avtaler dere nÄ fram til xxx, og datoen xxx er satt for Ä revurdere det). Om ett Är tar du det gjennom nav. PrÞv Ä legge fÞlelser til side og tenk strategisk. 

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Gjennom Nav. Gikk gjennom det samme med min eksmann, han ville vi skulle avtale privat. Det mest ryddige er Ä ta det via Nav. De vet hva han skal betale ut i fra hva du og han tjener og der blir riktig. Min eksmann mÄ betale ca. 5000 i mnd (3 barn/ungdommer) selv om vi har barna 50 % hver. 

Anonymkode: 4cd67...9b3

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

StÞtter. KjÞr i havn samvÊr annenhver helg, gÄ med pÄ hans forslag til barnebidrag for ett Är f eks (fÄ det skriftlig fra han, at denne summen avtaler dere nÄ fram til xxx, og datoen xxx er satt for Ä revurdere det). Om ett Är tar du det gjennom nav. PrÞv Ä legge fÞlelser til side og tenk strategisk. 

Om ett Ă„r kan han vel da bli sint igjen, Ă„ krevet 50/50 hvis jeg da krever den barnetrygden barna har krav pĂ„ via nav? Eller?😊.

hi

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Om ett Ă„r kan han vel da bli sint igjen, Ă„ krevet 50/50 hvis jeg da krever den barnetrygden barna har krav pĂ„ via nav? Eller?😊.

hi

Det kan han, men om det allerede er etablert annenhver helg og det fungerer godt er det mye vanskeligere Ä fÄ gjennomslag for det.

Fra 8 Är skal ogsÄ barnas Þnsker hÞres og tas hensyn til.

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man taper aldri pÄ Ä finne lÞsninger sammen. 

Anonymkode: 60694...aa0

Jeg prÞver, men syntes ogsÄ far er urimelig. Jeg taper Þkonomisk pÄ Ä ikke jobbe skift lenger. Far vil kjÞpe seg en dyr leilighet, masse sitt lÄn Ä derfor kan han ikke betale mer enn 5000kr i bidrag. Jeg forsÞker Ä si at han kanskje skal se pÄ noe billigere men det vil han ikke. Bare sfo er 4000kr nesten. Hi

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Jeg prÞver, men syntes ogsÄ far er urimelig. Jeg taper Þkonomisk pÄ Ä ikke jobbe skift lenger. Far vil kjÞpe seg en dyr leilighet, masse sitt lÄn Ä derfor kan han ikke betale mer enn 5000kr i bidrag. Jeg forsÞker Ä si at han kanskje skal se pÄ noe billigere men det vil han ikke. Bare sfo er 4000kr nesten. Hi

Samtidig, hvis han ikke kjÞrer gjennom 50% sÄ kan du som enslig forsÞrger (over 60%) vel sÞke stÞnad til barnetilsyn?

https://www.nav.no/barnetilsyn-enslig#hva

Jeg tror jeg hadde godtatt den avtalen. 5000 i barnebidrag (evt om du fÄr pusha det opp til 3000kr pr barn uten at han lager problemer), du fÄr barnetrygden med tillegg og kan sÞke om stÞnad til barnetilsyn. SÄ fÄr du landet det og kan evt vurdere hva du gjÞr senere nÄr «hverdagen» er pÄ plass. Da er han ogsÄ i ny leilighet og kan ikke miste den om barnebidraget Þker. Kan vÊre han er mer samarbeidsvillig da.

Men enn sÄ lenge bÞr det viktigste vÊre Ä fÄ gjennom at du har barna mest siden de ikke har det sÄ bra med han. Den meklingsattesten er veldig vanskelig Ä endre fra 50/50 om han setter seg pÄ bakbeina. En venninne er gjennom det marerittet nÄ.

Bare pass pÄ Ä ta med et punkt som en over her skriver om at «Denne private avtalen om barnebidrag er gyldig i ett Är og vi tar en ny vurdering innen 31.12.25.» eller noe i den duren. 

Anonymkode: fa0d1...599

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det vil han ikke. Da vil han 50/50 for Ä slippe Ä betale, Ä jeg er redd han vil kreve det. Han bare skriker og snakker barna ned, ungene kan under ingen omstendighet bo 50/50 hos han. Det har han sagt selv ogsÄ, men han vil heller ikke betale den summen nav vil kreve av han. Vi har ikke skrevet kontrakt enda..

hi

Han vil ikke bli fritatt for Ä betale bidrag selv om dere har 50-50 om hans inntekt er stÞrre enn din. 

Du trenger heller ikke Ä gÄ med pÄ 50-50, da mÄ han eventuelt ta det via retten.

Barnetrygd har ingenting med bidrag og gjÞre. Han kan ikke betale bare 5000kr for barna, det er ikke en realistisk sum. Enten mÄ han bli enig med deg og hÞre pÄ dine argumenter eller sÄ tar du det igjennom nav. Om han har hÞyere inntekt enn deg sÄ kan det hende at han ender opp med Ä mÄtte betale 5000kr om han tar barna 50-50. 

Anonymkode: edc12...7db

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Samtidig, hvis han ikke kjÞrer gjennom 50% sÄ kan du som enslig forsÞrger (over 60%) vel sÞke stÞnad til barnetilsyn?

https://www.nav.no/barnetilsyn-enslig#hva

Jeg tror jeg hadde godtatt den avtalen. 5000 i barnebidrag (evt om du fÄr pusha det opp til 3000kr pr barn uten at han lager problemer), du fÄr barnetrygden med tillegg og kan sÞke om stÞnad til barnetilsyn. SÄ fÄr du landet det og kan evt vurdere hva du gjÞr senere nÄr «hverdagen» er pÄ plass. Da er han ogsÄ i ny leilighet og kan ikke miste den om barnebidraget Þker. Kan vÊre han er mer samarbeidsvillig da.

Men enn sÄ lenge bÞr det viktigste vÊre Ä fÄ gjennom at du har barna mest siden de ikke har det sÄ bra med han. Den meklingsattesten er veldig vanskelig Ä endre fra 50/50 om han setter seg pÄ bakbeina. En venninne er gjennom det marerittet nÄ.

Bare pass pÄ Ä ta med et punkt som en over her skriver om at «Denne private avtalen om barnebidrag er gyldig i ett Är og vi tar en ny vurdering innen 31.12.25.» eller noe i den duren. 

Anonymkode: fa0d1...599

Spiller ingen rolle om man har med ny vurderingadato. Begge parter kan kreve ny vurdering en gang i Ă„ret.

Anonymkode: bb99b...051

Jeg vet ikke hva han tjener. Vi har alltid hatt separat Þkonomi. Jeg trodde han tjente 600 000kr ca. Den summen i barnebidrag kontra at han sier han mÄ betale ca 12 000kr om vi tar det via nav indikerer at han tjener mer enn jeg trodde. Jeg har tjent 800 000kr i Äret, men vil nok gÄ ned 150 000kr/Är nÄ som jeg mÄ over i dag stilling. 50/50 med han er uaktuelt, han behandler ikke ungene bra. Han kjefter, skriker og har ikke en normal samtale med ungene. Aldri hatt. Da gÄr jeg rettens vei. Jeg har forsÞkt i flere Är Ä fÄ han til Ä forstÄ at dette ikke er mÄten Ä vÊre far pÄ, til ingen nytte. Han har ikke fÄtt lov Ä vÊre alene med barna pÄ kvelden , fordi han ikke takler det. Familien min har da kommet Ä tatt seg av ungene da jeg har vÊrt pÄ jobb.  Han takler det ikke. Barna har ogsÄ hatt reaksjoner fordi de har vÊrt redd for far.

hi

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg vet ikke hva han tjener. Vi har alltid hatt separat Þkonomi. Jeg trodde han tjente 600 000kr ca. Den summen i barnebidrag kontra at han sier han mÄ betale ca 12 000kr om vi tar det via nav indikerer at han tjener mer enn jeg trodde. Jeg har tjent 800 000kr i Äret, men vil nok gÄ ned 150 000kr/Är nÄ som jeg mÄ over i dag stilling. 50/50 med han er uaktuelt, han behandler ikke ungene bra. Han kjefter, skriker og har ikke en normal samtale med ungene. Aldri hatt. Da gÄr jeg rettens vei. Jeg har forsÞkt i flere Är Ä fÄ han til Ä forstÄ at dette ikke er mÄten Ä vÊre far pÄ, til ingen nytte. Han har ikke fÄtt lov Ä vÊre alene med barna pÄ kvelden , fordi han ikke takler det. Familien min har da kommet Ä tatt seg av ungene da jeg har vÊrt pÄ jobb.  Han takler det ikke. Barna har ogsÄ hatt reaksjoner fordi de har vÊrt redd for far.

hi

Men du bÞr ta et via Nav. Da mÄ far gi riktige opplysninger og du fÄr det du har krav pÄ. Tenk pÄ ungene sitt beste. Hvor gamle er ungene? Hvis de er over 8 skal de uansett bli hÞrt om hvor de vil bo? Da stiller faren svakt uansett. 

Anonymkode: 4cd67...9b3

Du kan sÞke NAV om stÞnad til barnepass pÄ kveld og helg om du jobber turnus. Jeg ville godtatt en avtale pÄ 5000 kroner, samt at jeg fikk utvidet barnetrygd. Det er ganske mye penger, og absolutt overkommelig. Etter Ä ha hatt barn med en psykopatisk idiot i 20 Är vet jeg mye om Ä svelge kameler, og denne hadde jeg svelget uten problem. 
Kanskje han heller kan bidra litt innimellom med smÄting om barna trenger det. Barna har det sÄ mye bedre med at dere er venner og opererer i fredstid, enn at dere skal krangle om penger til ungene. 

Anonymkode: 5fad9...533

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

hi

SÄklart. Ta kampen nÄ, det blir ikke bedre av Ä vente. 

Han kan ikke bare forlange 50/50. Jo dĂ„rligere samarbeid, jo mindre sannsynlig er det at han fĂ„r det gjennom hvis han velger Ă„ bruke tid og krefter pÄ  det. Snakker av erfaring med en truende eks som skulle ha 50/50 og var fly forbanna pga bidrag. Var uaktuelt Ă„ ha 50/50 og jeg fikk stĂžtte pĂ„ fvk. Var dĂ„rlig samarbeid i noen mnd fĂžr det lĂžsnet litt. Han blir ikke sur for alltid, og hva sĂ„ evt? Deilig Ă„ slippe unna disse eksene 😘

Anonymkode: 0be51...c98

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Opprett ny...