Gå til innhold

Jeg skal møte samboers datter for første gang.. tips!

Anbefalte innlegg

Min samboer har ei datter på 3 1/2 år, og jeg skal møte henne for første gang om en drøy uke. Jeg har sett frem til å møte henne i 2 år nå, men nå kicker nervene inn. Jeg har selv en datter på 14 år,  men jeg klarer ikke huske hvordan det var med en 3 åring i hus. Som person er jeg ganske innadvendt, og synes det kan være vanskelig å vise hvem jeg er. Jeg har møtt mange 3 åringer før, og det har gått veldig fint, men de jeg har møtt har vært veldig utadvendte og likte å vise seg frem, tulle og tøyse. Jeg vet at min samboers datter er litt forsiktig av seg, i hvertfall i starten, så da er mitt spørsmål som følger; Hvordan gå frem med første møte for at det blir best mulig for henne? Er det vanlig å presentere seg med navn til barn i den alderen? Jeg vet man ikke skal være formelle, men jeg har faktisk ingen anelse.. faller meg ikke naturlig inn å ta masse plass, og skulle vel helst ønske at ho bare kom til meg for å prate, men skjønner at det ikke blir sånn.. er bare redd for å gjøre noe feil. Er det noen som har ideer og tips til hva en 3 åring synes er fint å gjøre, noe som ikke blir kunstig, men gjerne leik, enten det er ute eller inne :)

Har snakket en del med samboer, men grunnet en vanskelig og tung 2 års prosess med rettsaker for å få være med datteren sin, så er han også ganske fersk med barn på den alderen. Ho er trygg med han, og de har en kjempe god relasjon, men ho har som sagt aldri møtt meg. Vi lar første møte bli kort, og vil som sagt la de bli en god opplevelse for henne.

Takk for tips og forslag :)

Anonymkode: 5d29a...90f

Fortsetter under...

Det viktigste er at du ikke presser deg på. La barnet bestemme farten, men vær på tilbudssiden. 

Start med ‘Hei, jeg er Kari og jeg er kjæresten til pappa’n din’. Så kan du prøve å få en dialog om noe trygt. Kanskje hun har et bilde på genseren, fin hestehale eller kule sko. Ett eller annet som hun liker og kan relatere til. Ellers må du nesten ta det som det kommer. Kanskje det er lurt å dra til en lekepark eller sitte på gulvet og leke med noe hun liker. Barn i den alderen er ganske enkle å ha med å gjøre om de føler seg trygge. Jeg hadde heller ikke gått av veien for å kjøpe henne litt. Hviske at du og hun kan gå på kjøkkenet og finne is, frukt osv. En liten hemmelighet er alltid spennede. 

Lykke til, jeg vil tro at dette kommer til å gå helt fint om du er lydhør for hennes behov. 

Anonymkode: 266ae...4c4

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Min samboer har ei datter på 3 1/2 år, og jeg skal møte henne for første gang om en drøy uke. Jeg har sett frem til å møte henne i 2 år nå, men nå kicker nervene inn. Jeg har selv en datter på 14 år,  men jeg klarer ikke huske hvordan det var med en 3 åring i hus. Som person er jeg ganske innadvendt, og synes det kan være vanskelig å vise hvem jeg er. Jeg har møtt mange 3 åringer før, og det har gått veldig fint, men de jeg har møtt har vært veldig utadvendte og likte å vise seg frem, tulle og tøyse. Jeg vet at min samboers datter er litt forsiktig av seg, i hvertfall i starten, så da er mitt spørsmål som følger; Hvordan gå frem med første møte for at det blir best mulig for henne? Er det vanlig å presentere seg med navn til barn i den alderen? Jeg vet man ikke skal være formelle, men jeg har faktisk ingen anelse.. faller meg ikke naturlig inn å ta masse plass, og skulle vel helst ønske at ho bare kom til meg for å prate, men skjønner at det ikke blir sånn.. er bare redd for å gjøre noe feil. Er det noen som har ideer og tips til hva en 3 åring synes er fint å gjøre, noe som ikke blir kunstig, men gjerne leik, enten det er ute eller inne :)

Har snakket en del med samboer, men grunnet en vanskelig og tung 2 års prosess med rettsaker for å få være med datteren sin, så er han også ganske fersk med barn på den alderen. Ho er trygg med han, og de har en kjempe god relasjon, men ho har som sagt aldri møtt meg. Vi lar første møte bli kort, og vil som sagt la de bli en god opplevelse for henne.

Takk for tips og forslag :)

Hvordan kan du bli sammen med noen som ikke er sammen med barnet sitt?

Anonymkode: 088f1...4be

Bare vær rolig, trygg, blid og imøtekommende.

Legg vekk mobilen, skru av TV'en og vær tilstede i rommet.

Si hva du heter, hun kommer til å kalle deg med navn. Du trenger ikke si du heter Trine Hansen, er 32 år, jobber som lærer og har vokst opp på Jessheim, men bare fornavnet ditt.

Jeg ville nok hatt noen små leker på bordet, jenter i den alderen pleier elske små figurer o.l. Hello Kitty, Polly Pocket og slike ting. Da kan dere snakke om tingene som ligger der. Sitt f.eks i sofaen og la henne utforske med syn og hender, ikke treng deg på, men snakk til henne. Liker du Hello Kitty, lego eller hva dere nå har valgt å ha fremme når hun kommer.

Er besøket kort sier du når hun går at du gleder deg til neste gang hun kommer, og spør om det er noe hun liker veldig godt som dere kan lage sammen f.eks. Vil du vi skal lage pannekaker, fiskepinner, kjøttboller, muffins, et eller annet.

Så vet hun litt om hva som kommer neste gang.

Anonymkode: 810ea...f91

Ja, jeg synes du bør presentere deg, men på en uformell måte da. Smil til henne og si "Hei, jeg heter ......" og hvis hun virker sånn passe åpen og trygg så kan du spørre hva hun heter, hvis ikke kan du la henne slippe å bli spurt direkte og heller si "og jeg hørte at du heter....., det var et fint navn"!. Jeg ville avtalt med faren at dere gjør noe sammen som jenta liker å gjøre den første gangen, det er ofte fint å ha noe å gjøre når man er nye for hverandre slik at det ikke blir så stivt i starten liksom. Det behøver ikke å være noe stort, det kan være å gå en tur til lekeplassen eller ta frem tegnesaker, puslespill eller plastelina på bordet. Det er i hvertfall min erfaring at det er litt icebreaker å ha noe å drive med og ikke bare sitte og se på hverandre. Jeg tenker det er viktig at du er blid og prater litt til henne, men ikke henvender deg for mye direkte til henne i starten, særlig hvis hun er litt forsiktig av seg. Hun trenger sannsynligvis litt tid på å se deg an og tenke litt. Vis interesse for det hun har å prate om eller noe du vet hun er opptatt av, eller hvis hun har en leke eller kosedyr med seg. Vis forståelse hvis hun er stille og sjenert, eller kanskje skeptisk eller uinteressert i starten. Og jeg anbefaler å ikke ha så lange besøk/treff de første gangene. 

Anonymkode: 8a340...598

Kanskje det er best om dere starter med at samboeren får en god relasjon til datteren sin, før han introduserer enda en ny person? Hvis han har vært i rettssak for å få samvær og «er fersk med barn», så er der kanskje best å starte der…?

Anonymkode: fa33c...ed8

Annonse

Du bør ikke introdusere deg som pappas nye kjæreste. Si navnet ditt, og hvis hun spør hvem du er så er du vennen til pappa. Jenta er 3 år. 
Du trenger ikke forberede deg på noe som helst, men bare være der. Vær imøtekommende og bli med på lek om hun inviterer til det. Ellers bare vær normal. 

Anonymkode: d5a25...5cc

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvordan kan du bli sammen med noen som ikke er sammen med barnet sitt?

Anonymkode: 088f1...4be

Han var sammen med barnet sitt, men det ble en vond og trist barnefordelingssak. Tok 2 år,  men han "vant" saken i lagmannsretten og får være sammen med barnet sitt igjen. Er ikke enkelt å være en pappa i dagens rettssystem..

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kanskje det er best om dere starter med at samboeren får en god relasjon til datteren sin, før han introduserer enda en ny person? Hvis han har vært i rettssak for å få samvær og «er fersk med barn», så er der kanskje best å starte der…?

Anonymkode: fa33c...ed8

Han har hatt samvær med barnet sitt i 2 år, men korte og ikke hjemme hos seg selv. Etter at han "vant" saken, så han han og barnet fått en god og trygg relasjon,og de har det kjempefint sammen. Så det er inge problem. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg synes du bør presentere deg, men på en uformell måte da. Smil til henne og si "Hei, jeg heter ......" og hvis hun virker sånn passe åpen og trygg så kan du spørre hva hun heter, hvis ikke kan du la henne slippe å bli spurt direkte og heller si "og jeg hørte at du heter....., det var et fint navn"!. Jeg ville avtalt med faren at dere gjør noe sammen som jenta liker å gjøre den første gangen, det er ofte fint å ha noe å gjøre når man er nye for hverandre slik at det ikke blir så stivt i starten liksom. Det behøver ikke å være noe stort, det kan være å gå en tur til lekeplassen eller ta frem tegnesaker, puslespill eller plastelina på bordet. Det er i hvertfall min erfaring at det er litt icebreaker å ha noe å drive med og ikke bare sitte og se på hverandre. Jeg tenker det er viktig at du er blid og prater litt til henne, men ikke henvender deg for mye direkte til henne i starten, særlig hvis hun er litt forsiktig av seg. Hun trenger sannsynligvis litt tid på å se deg an og tenke litt. Vis interesse for det hun har å prate om eller noe du vet hun er opptatt av, eller hvis hun har en leke eller kosedyr med seg. Vis forståelse hvis hun er stille og sjenert, eller kanskje skeptisk eller uinteressert i starten. Og jeg anbefaler å ikke ha så lange besøk/treff de første gangene. 

Anonymkode: 8a340...598

Takk for gode råd! Er sånn ca det jeg tenkte selv. Er nok langt i fra så "vanskelig " som jeg skal ha det til. Vil bare gjøre det til en god opplevelse for henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...