Anonym bruker Skrevet 27. oktober #51 Del Skrevet 27. oktober Jeg er litt både og på hvordan jeg ville reagert, men jeg sitter med en dårlig følelse når det kommer til hi. Det er ingen forståelse fra hi for den andre siden hvor foreldre ønsker å beskytte sine egne barn mot noen som har prøvd rus. Det er kun fokus på seg og sitt, og en forventning om at alle andre skal tilpasse seg og godta hva hi sin ungdom har gjort. Hi snakker om at tilliten mellom henne og hennes ungdom må bygges opp igjen, men ingen forståelse for at venner og venners foreldre også trenger tid og noen ganger lang tid før de tørr å stole på noen som har prøvd rus. Anonymkode: 948ab...d57 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450531-m%C3%B8dre-og-ungdommer-som-stenger-ute/page/3/#findComment-150150199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østerdølen Skrevet 27. oktober #52 Del Skrevet 27. oktober HI. At ditt barn nå blir holdt utenfor, er en naturlig konsekvens av de valg ungdommen din har tatt. Jeg hadde heller ikke latt mine barn omgås ungdom som lefler med narkotika (selv om du påstår at det bare var tre uker...). Som mor tenker jeg at denne ungdommen mangler hemninger, mulighet til å vurdere konsekvenser av sine valg og at han/hun går over grenser mine barn ikke skal over. Kudos til deg som tar ansvar, og jeg skjønner det er vondt som mor. Men slik er det bare. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450531-m%C3%B8dre-og-ungdommer-som-stenger-ute/page/3/#findComment-150150203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #53 Del Skrevet 27. oktober Har vansker med å tro alt du skriver. Hvert fall at du skal ha fått råd om å gi ditt mindreårige barn med risikoatferd alkohol til fest! Et råd som strider mot all forskning og fornuft. Eksperter advarer mot nettopp dette. Du roter jo også med hvor gammelt barnet ditt er så tydeligvis tilpasser du svarene med hva som passer best der og da. Derfor tipper jeg du også gjemmer deg bak denne angivelige anbefalingen for å slippe pes og måtte stå til ansvar for deres valg. Anonymkode: 1db42...151 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450531-m%C3%B8dre-og-ungdommer-som-stenger-ute/page/3/#findComment-150150209 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #54 Del Skrevet 27. oktober Anonym bruker skrev (7 timer siden): Her er det nok mange småbarnsforeldre som svarer, eller foreldre som er blinde for hva deres eget barn driver med. Jeg har fire voksne barn og har sett mitt av hva ungdommen driver med. De aller fleste prøver alkohol før de er 18 år, og mange får med seg av foreldre. Mange prøver hasj og dessverre alt for mange prøver kokain. Et av mine kom til meg og fortalte at hun hadde prøvd hasj, men det ga henne ikke noe god opplevelse. Hun fikk ikke kjeft, men masse ros for at hun fortalte det. Med fire ungdommer som har vært på utallige fester vet jeg at det skjer mye på de festene. Særlig blant de ungdommene der foreldrene tror at deres barn ikke drikker eller prøver narkotiske stoffer. De ungdommene har "fritt leide" for de vet at foreldre er naive. Det blir for dumt at foreldre skal utestenge en ungdomm, fordi han/hun har prøvd narkotika. Hva slags signaler sender de da? Det er greit å utestenge om man har gjort en blemme? Så hva når neste ungdomm gjør noe dumt, eller hva når deres eget barn gjør noe dumt? Det må da gå ann å vise omsorg og empati. Denne ungdommen gjorde noe dumt fordi han/hun hadde det vanskelig. Anonymkode: 1fa87...e02 Å hevde at det kun er småbarnsforeldre som svarer fordummer debatten. Om du ikke har mer gangbar argumentasjon enn det må du være forsiktig med å uttale deg. Jeg har barn både over og under 18 år, og ikke én gang har vi vurdert å forsyne mindreårige med alkohol. Selvsagt! Om man må drikke for å få innpass så hadde vi tatt samtalen om hvordan man velger sine venner. Å gå på akkord med både prinsipper og loven for å tilrettelegge for barna er ikke aktuelt. Foreldrene til de andre ungdommene vet ikke alt om hi sin ungdoms bruk av narkotika og ønsker naturlig nok å skåne sine barn fra dårlig påvirkning. At de samtidig legger til rette for at femtenåringer drikker seg beruset hjemme er en annen sak, det er jo også hårreisende. Man må jo lure litt på hva slags innavla miljø dette er, ingen sosialt oppegående og intelligente mennesker gjør dette. Anonymkode: 2343f...3a3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450531-m%C3%B8dre-og-ungdommer-som-stenger-ute/page/3/#findComment-150150212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #55 Del Skrevet 27. oktober Hvis min 15-åring skulle ha fest ville det heller ikke vært aktuelt å godta at hun inviterte ungdomer som var 2 år eldre, var kjent for å ha brukt stoff for ikke lenge siden og som foreldrene sendte med alkohol. Anonymkode: b8997...143 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450531-m%C3%B8dre-og-ungdommer-som-stenger-ute/page/3/#findComment-150150218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #56 Del Skrevet 27. oktober Anonym bruker skrev (13 timer siden): Å sende med en 17 åring 4 øl på en fest er ikke unormalt, og noe vi er blitt anbefalt av helse som er inne i saken. Å dra på en fest med venner som er normalt i denne alderen forebygger at de gjør andre ting sa de. Så her har jeg fulgt et profesjonelle råd Anonymkode: 2a451...cfd Nå har jeg voksne barn selv, undrer meg litt over det rådet. Det er en kjent sak og underbygget av forskning at testing av stoff ofte skjer i alkoholpåvirket tilstand. Alkohol er ironisk nok lovlig, tross det er uten tvil et av de mest skadelige rusmidlene som finnes. Det må være lov å stille spørsmål ved slike råd, selv om det skulle komme fra profesjonelle. Tenker at du som forelder bør stille det spørsmålet. Uansett, å stemple en ungdom som har vært litt på grensa i en kort periode som narkoman bunner nok i uvitenhet og redsel. Jeg ville sett etter andre arenaer enn fest med alkohol for ungdommen når fellesskap og tilhørighet tross alt er målet. Ungdommen er i en sårbar periode, da må en søke andre arenaer enn dette. Anonymkode: 9563c...a89 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450531-m%C3%B8dre-og-ungdommer-som-stenger-ute/page/3/#findComment-150150272 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #57 Del Skrevet 27. oktober Anonym bruker skrev (4 timer siden): Å hevde at det kun er småbarnsforeldre som svarer fordummer debatten. Om du ikke har mer gangbar argumentasjon enn det må du være forsiktig med å uttale deg. Jeg har barn både over og under 18 år, og ikke én gang har vi vurdert å forsyne mindreårige med alkohol. Selvsagt! Om man må drikke for å få innpass så hadde vi tatt samtalen om hvordan man velger sine venner. Å gå på akkord med både prinsipper og loven for å tilrettelegge for barna er ikke aktuelt. Foreldrene til de andre ungdommene vet ikke alt om hi sin ungdoms bruk av narkotika og ønsker naturlig nok å skåne sine barn fra dårlig påvirkning. At de samtidig legger til rette for at femtenåringer drikker seg beruset hjemme er en annen sak, det er jo også hårreisende. Man må jo lure litt på hva slags innavla miljø dette er, ingen sosialt oppegående og intelligente mennesker gjør dette. Anonymkode: 2343f...3a3 Jeg hevdet ikke at det er kunn småbarnsforeldre som svarer. Jeg skrev at det er nok mange småbarnsforeldre eller foreldre som er blinde for hva deres egne ungdom driver med . Anonymkode: 1fa87...e02 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450531-m%C3%B8dre-og-ungdommer-som-stenger-ute/page/3/#findComment-150150291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #58 Del Skrevet 27. oktober Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg hevdet ikke at det er kunn småbarnsforeldre som svarer. Jeg skrev at det er nok mange småbarnsforeldre eller foreldre som er blinde for hva deres egne ungdom driver med . Anonymkode: 1fa87...e02 Beklager at jeg skrev alle når du skrev mange. Jeg ser ikke helt hva argumentet ditt har med saken å gjøre? Man kan godt være helt klar over at ens ungdom drikker uten at man syns det er greit eller forsyner dem med alkohol selv. All forskning viser at det å sende med alkohol er dumt, så at hi har fått det rådet av helsepersonell er enten løgn eller grov tjenesteforsømmelse Man trenger altså ikke å være verken småbarnsforeldre eller naiv for å fortelle ungdommen at det ikke er greit å drikke alkohol når man er 15-16-17 år. Nå er det jo litt uklart om hi sitt barn snart er myndig eller ikke, ett år har stor betydning i den alderen, men uansett er det ikke holdbart at 15 åringer fester hjemme med foreldrenes velsignelse til å drikke alkohol. Når det gjelder at hi sitt barn blir utestengt så er det også en konsekvens av handlingene hans/hennes og hn må jobbe for å opparbeide den tilliten igjen. Når man snakker om naive foreldre syns jeg også at det er litt alarmerende at hi er sikker på at hun vet alt om ungdommen sitt bruk av narkotiske stoffer. Erfaring viser at ungdommer stort sett bare innrømmer det de må, altså det som er oppdaget. Sjansen for at det er mer enn det mor vet er ganske stor. Anonymkode: 2343f...3a3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450531-m%C3%B8dre-og-ungdommer-som-stenger-ute/page/3/#findComment-150150296 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #59 Del Skrevet 27. oktober Anonym bruker skrev (16 timer siden): Helsepersonell som oppfordrer til lovbrudd? Meget spesielt. Anonymkode: 8d558...e1a Faktisk ikke spesielt i det hele tatt, det vitner om helsepersonell som kan se nyansert på situasjonen samt velger det ene over det andre av to onder det det andre ønsket er uregulert. Helsepersonell i dag er ikke så sort/hvitt som de var før og de har fått en helt ny kompetanse på rusfeltet nå. Anonymkode: 45399...4c3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450531-m%C3%B8dre-og-ungdommer-som-stenger-ute/page/3/#findComment-150150300 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #60 Del Skrevet 27. oktober Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Faktisk ikke spesielt i det hele tatt, det vitner om helsepersonell som kan se nyansert på situasjonen samt velger det ene over det andre av to onder det det andre ønsket er uregulert. Helsepersonell i dag er ikke så sort/hvitt som de var før og de har fått en helt ny kompetanse på rusfeltet nå. Anonymkode: 45399...4c3 Skulle gjerne visst hvilken ny kompetanse som anbefaler at 16åringer med rusutfordringer bør dra på fest med alkohol som foreldrene sender med Anonymkode: 77cea...6d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450531-m%C3%B8dre-og-ungdommer-som-stenger-ute/page/3/#findComment-150150303 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #61 Del Skrevet 27. oktober Anonym bruker skrev (14 timer siden): Følger de rådene jeg har fått fra helse som følger opp jeg, så får du tenke det du vil. min ungdom er 17 år. Jeg er overhode ikke for at ungdom under 18 skal drikke alkohol. Våre andre ungdommer fikk ikke alkohol før de var 18 år, og de var heller ikke interessert. Men så har vi en ungdom på 17 som har hatt det vanskelig, og blitt stengt ute av venner. Dette har igjen ført til ensomhet og vansker på skolen. Når hen endelig blir invitert på en fest tenker også helse at det er et viktig tiltak. Dra på festen, ta med noen øl og være sosial med venner. Det sosiale forebygger mye og fremmer god helse. Derfor var det vurdert slik. Selv drikker ikke vi foreldre heller, ikke avholds men liker ikke alkohol. Så det er en indre konflikt å gi hen di ølboksene. Drakk kun det hen fikk og er trygt hjemme og i normal form. Rus var noe som ble eksperiment med, og det var en kort periode. Siden vi slo full alarm der ting ble tatt skikkelig tak i har hen ikke rørt det siden, og tatt avstand. Om vi trenger hjemmetester og samtaler med helse vet jeg ikke. Kanskje hysterisk. Men vår plikt som foreldre er å stoppe dette så fort som overhode mulig. Mange foreldre hadde nok skjult dette, og holdt det innad i familien. Grunnet skam og frykt. Vi gjorde motsatte. Kontaktet politiet og har hatt flere samtaler med de og ungdommen. Dette var avskrekkende på ungdommen og hen skjønte alvoret. Vi har fått ros og tommel opp av politi og helse fordi vi slo alarm. Altfor mange foreldre blir handlingslammet og vet ikke hva de skal gjøre. Anonymkode: 2a451...cfd Ville du tillatt dine andre barn å ha fest hjemme hos dere, med 2 år eldre ungdomer som du viste kom til å ta med alkohol om, som hadde brukt stoff flere ganger og som hadde store problemer med å tilpasse seg på skolen? Anonymkode: b8997...143 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450531-m%C3%B8dre-og-ungdommer-som-stenger-ute/page/3/#findComment-150150306 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #62 Del Skrevet 27. oktober Anonym bruker skrev (17 timer siden): Derfor også rustester for å sørge for at det ikke skjer igjen. Men rykteflommen her sier at hen både er narkoman og det som verre er Anonymkode: 2a451...cfd Tror du en rustest tatt i etterkant forhindrer noe? Ved å sende med alkohol sier du jo i klartekst at du ikke bryr deg om lover og regler når det kommer til rus? Hvordan mener du da at du viser ungdommen din riktig vei? Helsepersonell som sier du skal sende med en 16-åring øl bør virkelig varsles om. Det er jo ikke greit at helsepersonell oppfordrer til lovbrudd. Anonymkode: 8de72...534 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450531-m%C3%B8dre-og-ungdommer-som-stenger-ute/page/3/#findComment-150150318 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #63 Del Skrevet 27. oktober Anonym bruker skrev (1 time siden): Faktisk ikke spesielt i det hele tatt, det vitner om helsepersonell som kan se nyansert på situasjonen samt velger det ene over det andre av to onder det det andre ønsket er uregulert. Helsepersonell i dag er ikke så sort/hvitt som de var før og de har fått en helt ny kompetanse på rusfeltet nå. Anonymkode: 45399...4c3 Hvilken nyanse? Alkohol innabords er allerede bevist sammenheng med lavere terskel for å innta andre stoffer. Majoriteten av de som tester kokain for første gang er alkoholpåvirket. Så hvordan i all verden det ble til helsepersonell som ser nyanser, må du gjerne forklare. Anonymkode: 9563c...a89 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450531-m%C3%B8dre-og-ungdommer-som-stenger-ute/page/3/#findComment-150150335 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #64 Del Skrevet 27. oktober Om vi antar at dette er en sann historie så er det mye merkelig her. Den ene er ideen om at det er lurt at ungdommen har med seg øl på fest med 15-åringer. Hadde jeg sendt min 15-åring på fest eller hatt fest hjemme hos oss så hadde jeg ikke ønsket at ungdom som er 2-3 år eldre skulle kommet på døren med alkohol. Fester for 15-åringen skal være alkoholfrie. Det er ikke alltid man får med seg om noen smugler med seg noe, men om jeg fikk vite at foreldre sendte med barna sine alkohol på slike fester hadde jeg sett dette som et tillittsbrudd. Da er ikke dette foreldre jeg enkelt hadde stolt på igjen. Ungdommen (snart 17 eller snart 18) i HI har i tillegg har et rusproblem. Det gjør det jo enda verre at foreldene sender med alkohol/rusmidler. Det at foreldre sender med øl sender ut signaler om at de ikke tar rus og lovlighet på alvor. Og deres troverdighet og vurderingsevne kan trekkes i tvil og gjøre det vanskeligere for ungdommen å komme inn i varmen igjen. En ungdom som har eksperimentert med rus og gjort andre foreldre bekymret, har en vei å gå for at folk igjen skal stole på vedkommende. Da begynner man ved å bygge opp igjen relasjonene på andre arena. Blir man invitert på fest, tar man ikke med seg alkohol. Eldre ungdommer som tar med seg øl på fest med 15-åringer vil nok hos de fleste bli ekskludert. Dette for snart 17/snart 18-åringen som ikke har rust seg over tid på narkotika. Når man har en ungdom skal har rust seg flere ganger, så må man faktisk gjøre en innsats for å bygge opp igjen tillitt og det gjør man ikke med adferd som ikke er velkommen blant ungdom som ikke er myndige. Dette blir sett på som problemadferd man ikke ønsker å eksponere 15-åringer for og ungdom som eksperimenterer med rus og som får alkohol hjemme blir hos de fleste sett på som et problem barn må beskyttes mot. Anonymkode: 6f5ba...703 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450531-m%C3%B8dre-og-ungdommer-som-stenger-ute/page/3/#findComment-150150336 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #65 Del Skrevet 27. oktober Jeg hadde hatt en lang samtale med mitt barn om det skulle på fest med noen jeg viste hadde brukt rusmiddler. Hva resultatet hadde blitt aner jeg ikke, men jeg hadde vært veldig reservert i la mitt barn gå på festen. Nåhar begge mine barn vært imot rusmiddler utover alkohol. Begge har avsluttet fester der de har fått vite noen har brukt andre ting, de vil ikke være i nærheten av slikt og sier klart ifra hva de mener. Dette syns jeg er flott, men samtidig syns jeg ikke det er riktig å kutte hånden av noen som har gjort noen feil valg. Så hadde det vært venner av de så hadde jeg hatt en samtale med de for å forklare de at de ikke bør kutte hånden av de, men at de fortsatt skal stå for det de mener. Så om de ikke ønsker å være på fest med de er det helt greit om de vil være sammen med de på andre arenaer. Jeg vet at jeg selv ikke hadde hatt det like gøy på fest om jeg hadde hatt det i bakhodet at dette kan være en trigger for min venn, jeg ville nok vært edru i tilfelle noe skulle skjedd. Jeg tror mine barn er ganske like meg der, yngste var edru i går på fest. Det var planlagt, men idag sa hun at hun uansett hadde vært edru for hun merket at ene veninna var i feil humør til å drikke. Og det viste seg å være riktig, for hun måtte kjøre henne på legevakta i natt. Jeg skjønner det gjør vondt i mammahjertet når barnet blir eksludert, men slik er livet og du må hjelpe ditt barn å komme igjennom dette. Når slike kjipe valg er gjort så må det bygge opp tilitten igjen hos sine venner og det er ikke gjort over natta. Jeg syns det er bra vennene gjør ett valg ang narkotika, for det er ofte motsatt fortiden og det gjør det vanskelig å holde seg unna siden. Jeg er glad mine unger har vennegjenger som syns alkohol er grensen og viser at noe annet ikke er greit i deres vennegjeng. Anonymkode: 979bf...cff Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450531-m%C3%B8dre-og-ungdommer-som-stenger-ute/page/3/#findComment-150150392 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 27. oktober #66 Del Skrevet 27. oktober Innleggene dine henger ikke sammen. Ungdommen er først «snart 17», deretter er han «18 om seks måneder». Først var det tre øl han skulle ta med, så var det plutselig fire. Først var det tre uker han holdt på med dop, så var set plutselig bare en. Er det vanskelig å fortelle sannheten? Og: finnes det virkelig foreldre som lar 15-åringene sine ha fest med alkohol hjemme, til og med mens de selv er til stedet, og uten å stoppe det? Hvor er verden på vei?! Anonymkode: 995e0...a6c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144450531-m%C3%B8dre-og-ungdommer-som-stenger-ute/page/3/#findComment-150150398 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå